Tuesday, Aug 8, 2023

صفحه نخست » ورود هزاران تفنگدار دریایی آمریکا به خلیج فارس برای چه هدفی است؟

ashtari.jpgبیژن اشتری

حتما خبر را شنیده‌اید. آمریکا هزاران تفنگدار دریایی خود را روانه خلیج فارس کرده است. ظاهراً به بهانه محافظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری کشورهای عربی در برابر حملات احتمالی نیروهای جمهوری اسلامی.‌ قضیه به نظرم جدی‌تر از این حرف‌هاست.این حرکت در واقع مقدمه‌ای است بر یک برنامه بزرگ‌تر برای مهار جمهوری اسلامی در لحظه موعود. اگر نگاهی به اوضاع منطقه بکنید پی می‌برید که تحولات بنیادینی در راه است. اسرائیل و عربستان در آستانه رسیدن به یک توافقند و ظاهراً آمریکا پذیرفته است که پیمانی شبیه ناتو با کشورهای عربی برای محافظت از امنیت و تمامیت ارضی آن‌ها منعقد کند.

در این پیمان دشمن اصلی جمهوری اسلامی است و بند اصلی پیمان هم آمریکا را ملزم و متعهد می‌کند که در صورت حمله جمهوری اسلامی به هر کشور عضو پیمان، به طرفداری از این کشور وارد درگیری نظامی با جمهوری اسلامی شود. حالا سوال اینجاست که آیا آمریکا واقعا آمادگی ورود به جنگ نظامی با جمهوری اسلامی را دارد یا خیر؟ پاسخ به این پرسش در گروی تحلیل‌های دولت آمریکا از شرایط جاری است. جنگ‌هایی که آمریکا تاکنون کرده یا از نوع «انتخابی» بوده یا از نوع«ضروری». جنگ‌های نوع اول جنگ‌هایی‌ست که آمریکا انتخاب دیگری جز جنگ هم داشته، اما جنگ را انتخاب کرده است. مثل جنگ ویتنام، جنگ دوم خلیج فارس و جنگ افغانستان. اما جنگ‌های ضروری جنگ‌هایی بوده که آمریکا هیچ انتخابی جز جنگ نداشته و به اصطلاح جنگ ضرورت داشته است، مثل جنگ جهانی دوم، جنگ کره و جنگ اول خلیج فارس.

حالا باید دید جنگ احتمالی با جمهوری اسلامی در رده کدام یک از این جنگ‌ها تصور می‌شود. احتمالا تاکنون تحلیل آمریکایی‌ها این بوده که جنگ با جمهوری اسلامی جزو جنگ‌های ضروری نیست و با استفاده از شیوه‌هایی بدون استفاده از قوای نظامی هم می‌توان این حکومت را مهار یا خنثی کرد. اما اعزام هزاران تفنگدار دریایی آمریکا به خلیج فارس می‌تواند گویای یک تغییر جدی در تحلیل آمریکایی‌ها باشد. حالا این پرسش مطرح است که آیا آمریکایی‌ها نظرشان را عوض کرده‌اند و جنگ با جمهوری اسلامی را ضروری تلقی می‌کنند و نه انتخابی؟ اعزام این تعداد عظیم نیروی نظامی به منطقه‌ای که تا پیش از این هم مستعد انواع درگیری‌های کوچک و خطرناک بود یک امر عادی نیست.

تعارض‌‌های موردی نیروهای دو طرف در شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و هر یک از این جرقه‌ها می‌تواند بشکه باروت را منفجر و کلید یک «جنگ ضروری» دیگر برای آمریکا را بزند. انتخابات در آمریکا نزدیک است و جنگ‌ها همیشه به افزایش محبوبیت رییس‌جمهور منجر شده است. آیا آمریکا تصمیمش را گرفته؟!

***

در همین زمینه:

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی (ملوان و تفنگدار دریایی) با دو کشتی جنگی به عنوان بخشی از افزایش استقرار نیروها پس از تنش‌های اخیر مرتبط با ایران وارد دریای سرخ شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy