Thursday, Aug 10, 2023

صفحه نخست » توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی

voa.jpgصدای آمریکا - روزنامه نیویورک‌تایمز دقایقی قبل، از توافق آمریکا و جمهوری اسلامی برای آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران خبر داد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، آمریکا در ازای آزادی این چهار شهروند خود، با آزادی شش میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی بلوکه‌شده ایران موافقت کرده است.

همزمان، وکیل این چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران، از انتقال آنها از زندان اوین به یک هتل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این انتقال به آزادی نهایی آنها منجر شود.

سیامک نمازی، عماد شرقی، و مراد طاهباز هویت سه تن از این چهار زندانی آمریکایی است. هنوز هویت چهارمین زندانی آمریکایی منتقل شده به هتل، مشخص نیست.

عماد شرقی: او روز سوم اردیبهشت ١٣٩٧ با اتهام‌هایی چون «جاسوسی و برهم زدن امنیت ملی» در زندان اوین زندانی شد. این بازرگان و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی که پس از هشت ماه از همه اتهامات تبرئه و آزاد شد، بار دیگر بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در اردیبهشت امسال همزمان با پنجمین سال حبس عماد شرقی، مقامات ارشد آمریکایی از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه پیشین در امور ایران؛ رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا؛ سناتور جیم ریش، عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا؛ و ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، خواستار آزادی فوری این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی شدند.

همسر و دو دختر عماد شرقی طی ماه‌های اخیر بارها خواهان دیدار با جو بایدن شده‌ بودند. خانواده عماد شرقی به همراه خانواده دیگر شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی توسط جمهوری اسلامی روز ۱۳ اردیبهشت سال جاری با تجمع در مقابل کاخ سفید، از رئیس جمهوری آمریکا خواستند آزادسازی عزیزان‌شان از بند در جمهوری اسلامی را در اولویت قرار دهد.

ندا شرقی، خواهر عماد شرقی، که در این تجمع حضور داشت، در مصاحبه‌ای با بخش فارسی صدای آمریکا از ایجاد کارزار«خانواده ما را به خانه بازگردانید» خبر داد. او گفت: «قرار است با کمک جمعی از گروگان‌های آزاد شده آمریکایی، گروگان‌های ایرانی آمریکایی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی را به مردم و رسانه‌های آمریکا معرفی و تلاش کنیم تا با رییس جمهور بایدن دیدار کنیم.»

سیامک نمازی: این تاجر ایرانی-آمریکایی در ٢١ مهر ۱۳۹۴ از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. باقر نمازی، پدر سیامک نمازی، نیز در ٣ اسفند همان سال و هنگام ورود به ایران برای بازدید از پسرش بازداشت شد.

سیامک و باقر در ۲۷ مهر ۱۳۹۵ به اتهاماتی همچون همکاری با یک دولت خارجی به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. باقر نمازی که هنگام بازداشت ٧٩ ساله بود، در مهرماه سال گذشته و در سن ٨۵ سالگی، پس از شش و نیم سال حبس، اجازه خروج از ایران را کسب کرد.

سیامک که هم‌اکنون ۵٢ سال سن دارد و بیش از هر شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان بوده است، زمستان سال گذشته در هفتمین سالگرد حبس خود در ایران به مدت یک هفته دست به اعتصاب غذا زد.

او پس از شکستن اعتصاب غذای خود، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواست صدای او و دیگر زندانیان ایرانی-آمریکایی را بشنود.

مراد طاهباز: این تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله ایرانی-آمریکایی که دارای شهروندی بریتانیا نیز است، در بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد.

آقای طاهباز در بهمن ١٣٩٨ به اتهاماتی همچون همکاری با آمریکا، به ۱۰ سال زندان محکوم شد. همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری در اسفند ۱۴۰۰، مراد طاهباز نیز به طور موقت به مدت ۴۸ ساعت از زندان آزاد و سپس به زندان بازگردانده شد.

تارا طاهباز، دختر مراد طاهباز، در اوایل اردیبهشت سال جاری به خبرگزاری رویترز گفت پدرش به سرطان پروستات مبتلا است و سه بار در زندان به کرونا مبتلا شده است.

رکسانا طاهباز، دیگر دختر مراد طاهباز، نیز سال گذشته در گفت‌وگویی با روزنامه گاردین گفته بود وزارت خارجه بریتانیا، پدر و خانواده او را فراموش کرده است.

شهاب دلیلی: این شهروند ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا از سال ۱۳۹۵ هنگامی که برای خاکسپاری پدرش به ایران بازگشته بود، در ایران زندانی شد.

همسر آقای دلیلی در مصاحبه‌ای که فروردین سال گذشته با بخش فارسی صدای آمریکا انجام داد، گفته بود: شهاب بنا به اتهاماتی همچون همکاری با دولت‌های خارجه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

او در این گفت‌وگو در توضیح سکوت طولانی مدت خود درباره حبس آقای دلیلی گفت امیدوار بود با این کار خود به تغییر حکم یا تخفیف در محکومیت همسرش کمک کند.

ناظران امور ایران می‌گویند که جمهوری اسلامی با بازداشت شهروندان کشورهای دیگر، به ویژه دوتابعیتی‌ها، قصد دارد از آنها برای چانه‌زنی‌ در روابط خود با دیگر کشورها استفاده کند و در عمل، آنها را با اتهامات دروغین به گروگان می‌گیرد.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله مقامات ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی، سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنها خواسته‌اند با سفر به ایران، حتی برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy