Friday, Aug 11, 2023

صفحه نخست » جلوگیری از ورود مریم رجوی به آلبانی

rajavi.jpgاحمد رأفت - کیهان لندن

دولت آلبانی از مریم رجوی خواسته است که به آلبانی سفر نکند. این تصمیم هفته گذشته در آستانه سفر جدید رهبر سازمان مجاهدین خلق به این کشور بالکان اتخاذ شد. این خبر در رسانه‌های آلبانی تنها زمانی انعکاس پیدا کرد که همزمان در رسانه روسی «روسیا الیوم» و خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. در رسانه‌های رسمی و نزدیک به سازمان مجاهدین خلق نیز تا زمان تنظیم این گزارش اشاره‌ای به این تصمیم دولت آلبانی نشده و سخنگوی این سازمان در تیرانا نیز حاضر نشد هیچ واکنشی به این خبر از خود نشان دهد. منابع وزارت کشور و وزارت خارجه دولت تیرانا نیز درخواست کیهان لندن برای توضیحات بیشتر در این رابطه را بدون پاسخ گذاشتند.

یک منبع غیر رسمی در پلیس ملی آلبانی به کیهان لندن می‌گوید «این تصمیم در رابطه با حفظ امنیت کشور گرفته شده است.» همین منبع می‌افزاید «اطلاعاتی به دست آمده است که جمهوری اسلامی در نظر دارد در کشور ما رهبر مجاهدین را ترور کند. اقدامی که در صورت تحقق می‌تواند به صورت جدی امنیت ما را به خطر بیاندازد.» البته یک دیپلمات برجسته این کشور بالکان به این پرسش کیهان لندن پاسخ دیگری داده است: «ما اطلاع یافتیم که مریم رجوی قصد دارد در سفری به آلبانی در دیدار با رسانه‌های محلی و در حضور برخی از شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون دولت کنونی ما، انتقاداتی را در رابطه با بازرسی پلیس ویژه مبارزه با تروریسم و گردان‌های «مبارزه با فساد سازماندهی شده» از ساختمان‌های این سازمان در حومه شهر بندری دورس مطرح سازد که می‌توانست در شرایط کنونی بحران‌های جدیدی را دامن بزند.»

هر دو منبع آلبانیایی ادعای خبرگزاری «تسنیم» را مبنی بر اینکه تصمیم دولت تیرانا برای ممنوعیت ورود مریم رجوی به این کشور با فعالیت‌های «تروریستی» سازمان مجاهدین خلق مرتبط است رد می‌کنند. منبعی در پلیس ملی آلبانی که با کیهان لندن گفتگو کرده است می‌گوید «ما هیچ اطلاعات، مدرک و شواهدی مبنی بر فعالیت‌های تروریستی این سازمان در دست نداریم، در حالی که در گذشته چندین شهروند جمهوری اسلامی و حتا دو تن از دیپلمات‌های این کشور را در رابطه با طراحی اقدامات تروریستی از آلبانی اخراج کردیم.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در حال حاضر یک شهروند جمهوری اسلامی به نام بیژن پولادرگ به اتهام طراحی عملیات تروریستی به قصد ترور یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق دوران محکومیت خود را در زندان این کشور می‌گذراند. همچنین پیشتر در دسامبر سال ۲۰۱۸، دولت آلبانی غلامحسین محمدنیا سفیر وقت جمهوری اسلامی در این کشور و عضو سابق هیات مذاکره‌کننده اتمی را همراه با یک دیپلمات دیگر به عنوان «عناصر نامطلوب» که در «فعالیت‌های غیرقانونی ضد امنیت کشور» شرکت داشتند از این کشور اخراج کرده بود.

در سال ۲۰۲۰ نیز سه ایرانی به عنوان روزنامه‌نگار با ویزایی از سفارت آلبانی در آنکارا وارد تیرانا شدند که افراد امنیتی از آب درآمدند. آنها رسما برای تهیه گزارشی از جشن‌های نوروزی فرقه بکتاشی‌ها که در آلبانی پیروان بسیاری دارند به این کشور سفر کرده بودند. این سه «خبرنگار» البته بیش از آنکه به مراسم «نوروز سلطان» بپردازند از مکان‌هایی فیلمبرداری می‌کردند که محل رفت و آمد وابستگان به سازمان مجاهدین بود. محمد علوی گنابادی، فیروز باقرنژاد و محمد حیدر علاءالدین توسط مامورین امنیتی آلبانی بازداشت و پس از ساعت‌ها بازجویی اخراج شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy