Friday, Aug 11, 2023

صفحه نخست » چرایی و اهمیّت «تعطیل کردن زندان گوهردشت» و دادگاه حمید نوری، سیامک نادری

sn.jpgسراسیمگی در تعطیل کردن زندان گوهر دشت و انتقال شتابزده زندانیان به زندان قزلحصار(۱) که در همین استان البرز واقع شده است پرسش هایی در باره علل و انگیزه های این جابجایی ایجاد کرده و رسانه های فارسی زبان در مصاحبه با شخصیت های سیاسی و حقوق بشری به این موضوع پرداخته اند. سه تن از شخصیت ها در مصاحبه با ایران اینترنشنال اساسا به نقش دادگاه حمید نوری در جابجایی زندان گوهردشت اشاره ای نکرده اند؛ سایر رسانه ها نیز بنوعی از این مؤلفه مهم و کلید در عملیاتی شدن ضربتی برچیدن زندان گوهردشت سخنی به میان نیاورده اند.

تعطیلی زندان گوهر دشت که نام آن در محاکمه حمید نوری نه در ایران بلکه در سراسر جهان پیچید و خانم کریستینا لیندوف کارلسون دادستان دادگاه استکهلم از این زندان به عنوان« کارخانه کشتار» نام برد و حمید نوری به دلیل « جنایت جنگی و قتل عمد» به دو حکم ابد محکوم گشت درعرصه بین المللی عواقب سیاسی و حقوقی برای رژیم جمهوری اسلامی و همچنین ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور که از قضا یکی از اعضای «هیأت مرگ» در این جنایت بود در پی خواهد داشت. به همین سبب رژیم جمهوری اسلامی ناگزیر بصورت همه جانبه به تراز کردن دستگاه سیاسی، امنیتی و بین المللی خود با پدیده محاکمه حمید نوری خواهد پرداخت و این روند از زمان دستگیری تا حکم دادگاه بدوی و ادامه آن با دادگاه استیناف درجریان است.

ایران وایر در گزارشی در همین باره نوشت:« تخلیه این زندان آن قدر ناگهانی و فوری انجام شده که این زندانیان «فرصت جمع‌آوری وسایل شخصی و داروهای خود را نیافته بودند.»( ۲) به نظر من که بیشترین دوران زندان خود را در گوهردشت سپری کرده ام( از سال ۶۱ تا ۶۷) و کسانی که با زندان و رویکرد هایی چونین (چه جابجایی از زندانی به زندان دیگر یا جابجایی درون زندان) را بارها تجربه کرده اند سراسیمگی تخلیه زندان گوهردشت را با وضعیت زندانیان و ناگهانی و فوری جابجا شدن آنها و عدم فرصت برای جمع آوری وسایل شخصی و...را نمی توان مصداق سراسیمگی در تعطیلی زندان ارتباط داد زیرا کارگزاران رژیم و زندان پیشاپیش برنامه ریزی کرده و طبق آن جابجایی صورت گرفته است و از قضا بی اطلاعی زندانیان از زمان جابجایی یک از اصول امنیتی زندان بوده و در هر سیسم امنیتی و ازجمله زندان یکی از اصول پایه ای است تا زندانیان فرصت هیچ طرح، برنامه و هماهنگی برای اقدام مشخصی... نداشته باشند. به عبارتی لازمه تحلیل درست از یک واقعه نیازمند شناخت همه جانبه پدیده و داده های معتبر و دقیق است.

پیش و بیش از همه این خامنه ای و رژیم بود که دستگاه خود را بسته به اینکه محاکمه حمید نوری به کجا خواهد انجامید دستگاه سیاسی و امنیّتی خود را با آن کوک کرد ودر این باره نیز با اتکا به سوابق امر بهتر می توان ابتدا «هراس» و سپس «هوشیاری» و جدّی گرفتن موضوع محاکمه حمید نوری توسط رژیم را فهمید:

۱) انکار وجود شخصی بنام حمید نوری بعنوان دادیار در سیستم قضایی

اولین واکنش از زمان بازداشت حمید نوری، انکار وجود چنین شخصی بود حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، گفت: «ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند.»(۳) و اولین تیر رژیم در محک دادگاه و حضور شاهدان و شاکیان و حجم اسناد و مدارک به سنگ خورد.

۲) برکناری قاضی مقیسه ای( ناصریان) از ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم دستگیر شد و به همین سبب پس از گذشت یک سال رژیم ناگزیر قاضی مقیسه ای( ناصریان) را از ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برکنار کرد اما خبر برکناری او هرگز انتشار نیافت تا بدین وسیله ناصریان را بی سروصدا از « تیررس» رسانه ها و افکار عمومی خارج سازد زیرا ناصرین به شقاوت و بی رحمی صدور احکام سنگین و رفتار پرخاشگرانه و تهدید و توهین شهره بود. و از این پس نام وی بنام قصاب گوهردشت در قتل عام ۶۷ در ذهن ها متبادر خواهد گشت به همین سبب به این بسنده شد که تنها زرگر بعنوان جانشین ... معرفی شود واز برکناری ناصریان سخنی به میان نیامد.

مشخص بود که نام مقیسه ای (ناصریان) بعنوان سرپرست زندان و جانی ترین مسئول گوهردشت در قتل عام ۶۷ به میان خواهد آمد و دیگر با چنین پرونده ای از جنایت کارکردی بعنوان قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب نخواهد داشت.

روز ۲۱ آبان ۱۳۹۹، برخی رسانه‌ها از برکناری محمد مقیسه از ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خبر دادند

۳) نصب حصار و دیوارهای بتونی بلند و دوربین مدار بسته در خاوران

با مطرح شدن خاوران در دادگاه استکهلم و اظهارات شاکیان و شاهدان و اسناد و مدارک ارائه شده، رژیم دانست که برگی در دادخواهی برگشت و ورق خورد و ناگزیر شد دیوار و گارد های دفاعی خودش را عطف به این پرونده ببندد و بدلیل وحشتی که از بازتاب هرگونه تجمع و تظاهرات احتمالی در خاوران و در داخل ایران در واقع در قلب ایران دارد پس از سه دهه در روز ۶ خرداد۱۴۰۱ دور تا دور گلزار« خاوران» دیوار بلند بتونی کشیده و دوربین های مداربسته نصب کند(۴) و چه بسا نشانگر اهداف شوم جهت پاکسازی آثار جنایت٬ تخریب، جابجایی مزار ها و دستکاری و زدودن آثار جنایات و سنگ مزار ها و یا حتی انتقال پیکر های جانباختگان مبادرت کند

۴) هوشیاری رژیم در نپذیرفتن مسئولیت کشته شدگان در سال ۱۴۰۱

برخلاف دهه ۶۰ و چهار قیام پیشین در سالهای ۹۸-۹۶-۸۸- ۷۸که کارگزارن رژیم جمهوری اسلامی سرکوب و کشتن تظاهر کنندگان را برعهده می گرفتند و حتی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی در پرسش نمایندگان مجلس « چرا به سر معترضان شلیک شده» با بی خیالی و وقاحت اعلام کرده بود: «‌ به پا هم زده‌اند »(۵)

رژیم در انقلاب مهسا( زن - زندگی- آزادی) برخلاف چهار دهه گذشته، این بار با اتکا به تجربه دادگاه بین الملی حمید نوری و عواقب حکم محکومیت وی، هوشیارانه نه تنها مسئولیت هیچ یک از کشته شدگان سال ۱۴۰۱را برعهده نگرفت بلکه مدعی بود یا سگ گاز گرفته، یا از بلندی پرتاب شده و یا خودکشی کرده و... و حتی یک مورد مسئولیت شلیک با گلوله های ساچمه ای بر روی تظاهر کنندگان و کور شدن بسیاری از معترضان را به برعهده نگرفت؛ بنابراین شاهد هستیم که ر‌ژیم نه تنها در موضوع «خاص» دادگاه حمید نوری، بلکه بصورت « عام» دستگاه سیاسی، امنیتی و بین المللی نیز تجارب دادگاه استکهلم را پیش روی قرار داده و خاص را در عام و حیطه وسیعتر تراز کرده است.

۵) به صحنه آمدن سید حسین مرتضوی زنجانی در کلاب هاوس

سید حسین مرتضوی زنجانی رئیس زندان اوین و گوهردشت در زمان قتل عام ۶۷ پس از چهار دهه تابو بودن طرح جنایت ۶۷ ، با هدایت مسعود مؤیدی و البته با اطلاع و هماهنگی وزارت اطلاعات در کلاب هاوس ظاهر شده و از جمله به موضوع قتل عام ۶۷ و...پرداخت و از نمایی دیگر حکایت از ابتذال شر حکایت از آن داشت که اینک یک «جلاد» دهه ۶۰ و قتل عام۶۷ پرچم دادخواهی را بدست گرفته تا دادخواهان پشت سر او گرد آیند و به جلاد بزرگتر و به خامنه ای و رهبر کودک کش نامه بنویسند و تا جلو اعدام « بِچّه » های مردم ( با کسر ب) را بگیرد؟ و طبق گفته های مسعود مؤیدی قرار بود مرتضوی زنجانی تا یک ماه دیگر در چندین جلسه این کلاب هاوس را ادامه دهند اما در اخرین جلسه که پس از سخنان من به تنش انجامید و میز و سناریو امنیتی با نقش آفرینی مرتضوی در این کلاب برچیده شد سخنان من در قسمت آخر ویدئو آمده است( ۶) تعطیلی زندان گوهردشت و ارتباط آن با دادگاه بین المللی استکهلم

زندان گوهردشت نه بدلیل داخل شهر قرار داشتن، نه به دلیل اینکه محل تجمع خانوادهای زندانیان یا اعدامی ها، یا... تعطیل شد بلکه بدلیل مشارکت حمید نوری در قتل عام ۶۷ و حکم محکومیت او در دادگاه بین المللی استکهلم برچید ه شد بی دلیل نبود که حمید نوری نه تنها به انکار قتل عام پرداخت بلکه مدعی بود اساساً زندانی بنام «گوهردشت» در ایران وجود ندارد، رژیم نیز برای اینکه بتواند در آیینه جهانی دادگاه حمید نوری صورت مسئله حکم دادگاه بین المللی و قتل عام در گوهردشت را بنوعی در اذهان و روابط بین المللی پاک کرده و ماستمالی کند زندان گوهردشت موسوم به هزار سلول( انفرادی) و زندان هزار پا را تعطیل کرد.

اگر آنگونه که بعضا گفته میشود زندان گوهردشت بدلیل سابقه زندانهای سال ۱۳۸۸ بدنام شده بود بنابر این می بایست از ۱۴ سال پیش اقدام به تعطیلی آن می نمودند و اگر کارگزاران رژیم دنبال پاک کردن این بدنامی ها بود پیش از زندان گوهردشت، زندان بدنام و مخوف اوین در دهه شصت و در این چهار دهه که مرکز اصلی تمام جنایت های وزارات اطلاعات و قوه قضائیه بود تعطیل میکردند؟ کما اینکه پیش از آن در ۹ تیر ماه ۱۳۹۵ این خبر در رسانه ها انتشار یافته بود که:« زندان اوین تهران به یک پارک تبدیل می شود»

حتی اگر قرار بود صرفاً بدلیل بدنامی زندان گوهردشت در قتل عام ۶۷ این زندان تعطیل شود ( آنچنانکه در بعضی از اظهارات در رسانه ها بدون انگشت گذاشتن ومطرح کردن دادگاه حمید نوری بعنوان علت اصلی تعطیلی گوهر دشت) باید دانست که در قتل عام ۶۷ در زندان اوین، این جنایت از حیث آمار درصد کمتری از زندانیان به نسبت زندان گوهردشت جان بدر برده اند به عبارت دیگر تقدم بر تعطیل کردن زندان اوین بعنوان بزرگترین و بدنام ترین زندان کشوربود؟ در سویه دیگر برغم توجیه انتقال زندان ها به خارج از شهر، شاهد بودیم با آتش سوزی زندان اوین در شب ۲۳ مهر۱۴۰۱ مردم حتی در نیمه شب به سمت زندان اوین حرکت کردند و حتی عکس اسطوره فوتبال ایران آقای علی دایی در داخل خودرو شخصی اش در مسیر و نزدیکی زندان اوین در فضای مجازی انتشار یافت.

دانسته است که رژیم جمهوری اسلامی بدلیل ماهیّت و نیاز به ادامه عملکرد سرکوبگرانه اش، در گام نخست در صدد این نیست که حافظه تاریخی مردم ایران را به فراموشی بسپارد چرا که ابزار و اهرم «ارعاب» با اتکا به « نصر بالرعب »( پیروزی در گرو وحشت پراکنی است و ریشه در قرآن دارد ) بخش جدایی ناپذیر سیستم توتالیتاریسم اسلامی و حتی مقدم بر سرکوب مستقیم است و به همین سبب رژیمی که با هر گونه اصلاح و رفرم سر جنگ دارد از قضا اهرم ارعاب و وجود زندانهای بدنام و مخوف بخشی از سیستم ارعاب و سرکوب است.

عکسهای گوگل مپ نشان میدهد ادعای رژیم مبنی بر انتقال زندان ها به خارج از شهر پروپاگاندایی بیش نیست بلکه زندان اوین و قزل حصار نیز در خارج از شهر قرار ندارد:

goog1.jpg

عکس از گوگل مپ از زندان اوین و ساختانهای مسکونی اطراف آن

goog2.jpg

عکس از گوگل مپ از زندان گوهر دشت و ساختانهای مسکونی اطراف آن

goog3.jpg

عکس از گوگل مپ از زندان قزل حصار و ساختانهای مسکونی اطراف آن

به زبان ساده باید در باره علل و انگیزه های تعطیلی زندان گوهردشت گفت: به همان دلیلی که ناصریان را برکنار کردند زندان گوهردشت را نیز تعطیل کردند، به همان دلیلی که پس از گذشت سه دهه، در روز ۶ خرداد۱۴۰۱ دور تا دور گلزار« خاوران» دیوار بلند بتونی کشیده و دوربین های مداربسته نصب کردند، زندان گوهردشت را تعطیل کردند. به همان دلیل که رژیم در انقلاب مهسا( زن - زندگی- آزادی) برخلاف گذشته، با اتکا به تجربه دادگاه بین الملی حمید نوری و عواقب بین المللی حکم محکومیت وی... مسئولیت هیچ یک از جنایت ها و کشته شدگان سال ۱۴۰۱را برعهده نگرفت، زندان گوهردشت را تعطیل کرد. به همان دلیلی که سید حسین مرتضوی رئیس زندان اوین و گوهردشت پس از چها دهه سکوت و تابو بودن طرح قتل عام۶۷ ، با صحنه گردانی و هدایت مسعود مؤیدی و البته با هماهنگی وزارت اطلاعات در کلاب هاوس ظاهر شد و به قتل عام ۶۷ و...پرداخت تا در نمایی دیگر از «ابتذال شر»، یک جلاد پرچم دادخواهی را بدست گرفته و دادخواهان پشت سر او بیایند و به جلاد بزرگتر( خامنه ای) نامه بنویسند و تا جلو اعدام « بِچّه » ها( با کسر ب) را بگیرد؟ ، زندان گوهردشت نیز تعطیل شد...

در یک کلام تحلیل های ناخوانا با داده های حقیقی و نادیده گرفتن اهمیّت و دستآوردهای محاکمه حمید نوری باعث میشود که نتوانیم درصحنه سیاسی، حقوقی و بین المللی آنچنان که باید از حقوق مردم و دادخواهان دفاع بعمل بیاوریم، در حالیکه در نقطه مقابل، رژیم حاکم بر ایران تمام دستگاهش را از این منظر( دادگاه حمیدنوری و تجارب آن) به روز کرده وهوشیارانه بکار گرفته است.

توجه داشته باشیم که رژیم جمهوری اسلامی در محاکمه اسدالله اسدی در بلژیک به حکم را تن داد و تقاضای استیناف نکرد، اما در دادگاه حمید نوری با درخواست رژیم این پرونده به دادگاه استیناف کشیده شد، نه بدلیل اهمیّتی حمید نوری، بلکه دقیقاً بدلیل تبعات حکم دادگاه بین المللی در صدد برچیدن تبعات طالع نحس این جنایت است.

ضمیمه:

۱) روند تعطیل شدن زندان رجایی‌شهر، مبدأ اعدام‌های ۶۷، آغاز شد

https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%AF%D8%A3-%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%B6%DB%B7-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF/a-66430406

۲) زندان رجایی‌شهر تعطیل شد؛ زندانیان فرصت جمع‌ کردن وسایلشان را نداشتند

https://iranwire.com/fa/news-1/119193-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%88%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86%D8%AF/

۳) سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: ایرانی بازداشت شده در سوئد، سال ۱۳۶۷ دادیار نبوده است

https://www.bbc.com/persian/iran-50558667

۴) رئیسی با دیوارکشی دور خاوران خودش را پشت آن پنهان می‌کند

https://iranwire.com/fa/features/104348-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF/

۵) صادقی: وزیر کشور در پاسخ به این که چرا به سر معترضان شلیک شده گفت

https://www.bbc.com/persian/iran-50822522

۶) افشا دلایل حضور جنجالی مرتضوی زنجانی در کلاب هاوس:بیگناه نشان دادن حمید نوری و تطهیر وزارت اطلاعات

https://www.youtube.com/watch?v=GsCUbF_b85g



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy