Saturday, Aug 19, 2023

صفحه نخست » مولوی گرگیج خواهان پس‌ گرفتن زمین کشاورزان سیستان از طالبان شد

gargich.jpgایران اینترنشنال - مولوی محمدحسین گرگیج، از امامان اهل سنت در ایران به طالبان هشدار داد تا «دو هزار زمین مردم سیستان در مرز افغانستان» را پس دهد. او گفت چند سال پیش مسوولان جمهوری اسلامی در تصمیمی نابخردانه، دیواری مرزی با افغانستان کشیدند که باعث شد «بخش زیادی از کشور ما آن طرف دیوار» قرار بگیرد.

او روز ۲۷ مرداد و در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان گالیکش، از دست رفتن زمین‌های ایرانیان در پشت دیوار مرزی ایران و افغانستان را ناشی از «بی‌خردی و بی‌تدبیری مسوولان» دانست.

محمدحسین گرگیج خطاب به مقام‌های طالبان گفت: «این زمین‌ها متعلق به ملت ایران و قوم بلوچ است. اگر آب به ما نمی‌دهید، زمین‌های ما را تصاحب نکنید.»

امام جمعه برکنار شده آزادشهر همچنین یادآور شد: «چند سال پیش از این، نسبت به عواقب ساخت دیوار مرزی بین ایران و افغانستان هشدار دادم و آن زمان نیز فایلی صوتی برای مسوولین وقت استان سیستان و بلوچستان ارسال کردم که ساخت دیوار مرزی کار بیهوده و احمقانه‌ای است.»

گرگیج در ادامه گفت: «اگر به جای ساخت دیوار، بازارچه مرزی راه می‌انداختید، مردم آن‎جا مشغول امرار معاش می‌شدند و با خیالی آسوده‌تر، غروب به منازل خود بر‌می‌گشتند.»

او ساخت چنین دیواری را «بسیار احمقانه» توصیف کرد و ادامه داد: «دیواری که روی شن‌های روان ساخته شود توسط آب یا باد فرو می‌ریزد؛ علاوه بر این، بخش زیادی از زمین‎‌های ما آن طرف دیوار قرار گرفت.»

به گفته مولوی گرگیج، برآورد شده که «دو هزار هکتار زمین ما آن طرف دیوار است» و کشور افغانستان مدعی تملک آن است.

این امام جمعه اهل سنت با اشاره به سخنان مقام‌های طالبان که می‌گویند «خودتان مرز را تعیین کرده‌اید»، ادامه داد: «دو هزار هکتار زمین مرغوب را به خاطر حماقت چند نفر از دست دادیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به گفته گرگیج، پس از ساختن این دیوار، کشاورزان سیستان برای تردد «کارت سبز» گرفتند اما اکنون این کارت بی‌اعتبار شده و آنها اجازه تردد ندارند.

هفته گذشته عکسی از مرزبندی میان سیستان و افغانستان همراه با این خبر منتشر شد که ایران در مرزبندی به دلیل اشتباه محاسباتی، بخشی از زمین‌ها را به طالبان داده است.

در روزهای گذشته پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان هم به سایت «انتخاب» گفته بود: «در کشیدن دیوار مرزی در زابل اشتباه کردیم و بخشی از زمین‌های کشاورزی مردم ایران آن طرف دیوار قرار گرفته است.»

پیش‌تر نیز حبیب‌الله دَهمَرده، نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی، با تایید این مرزکشی اشتباه گفته بود که «هزاران هکتار از اراضی سیستان» پشت دیوار مرزی قرار گرفته است.

به دنبال اظهار‌نظرهای مختلف درباره این دیوار مرزی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در یک نشست خبری گفت که اطلاعات به‌روزشده‌ای در این زمینه ندارد اما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را هم تایید نمی‌کند.

او در پاسخ پرسشی مبنی ‌بر این‌که آیا ایران برای بازپس‌گیری این زمین‌ها اقدام خواهد کرد، گفت: «زمینی داده نشده تا بخواهیم آن را پس بگیریم.»

کنعانی مدعی شد جمهوری اسلامی ایران «حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف‌شده»‌ اعمال کرده و می‌کند.

طبق اطلاعات رسانه‌های داخلی، دیوار مرزی بین ایران و افغانستان در سیستان بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ «برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و ورود کالای قاچاق» اعمال شده و طول این دیوار که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی آن را «دیوار امنیتی» می‌خوانند، بیش از ۳۰ کیلومتر است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy