Friday, Aug 25, 2023

صفحه نخست » نقش جنبش مهسا در ازسرگیری مذاکرات تهران با آمریکا و عربستان از زبان علی باقری

bagheri.jpgعلی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجۀ ایران، در مصاحبه‌ با سیمای جمهوری اسلامی گفته است که جنبش مهسا باعث تحرکات جمهوری اسلامی در یک سال گذشته در زمینۀ سیاست خارجی برای ازسرگیری مناسبات سیاسی با عربستان و مذاکرات اتمی با آمریکا و غرب شد و هدف از این اقدام جلوگیری از تشکیل یک جبهۀ واحد از سوی غرب و کشورهای منطقه علیه تهران بوده است

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

علی باقری که از اعتراض‌های سال گذشته به عنوان "اغتشاشات" یاد کرد در جایی از سخنانش گفت : از "اسفند ماه سال گذشته مذاکرات مختلفی با طرف‌های مقابل داشته‌ایم. این مذاکرات در برخی از کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه با طرف‌های اروپایی برگزار شده است. مذاکراتی نیز با طرف‌های چینی و روسی داشتیم. حدود ده روز پیش معاون وزیر امور خارجۀ روسیه به تهران آمد. من نیز هفته جاری به پکن سفر می‌کنم."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

باقری در جای دیگری از اظهاراتش اعتراف کرد که انگیزۀ اصلی تهران برای عادی کردن مناسبات خود با عربستان جلوگیری از شکل‌گیری یک جبهه در مقابل جمهوری اسلامی مرکب از کشورهای غربی و کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس بوده است. او گفت:

"آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از خواسته‌هایشان این بود که در توافق احیای برجام بندی گنجانده شود [مبنی بر این] که مذاکرات آتی بعد از احیای برجام شکل بگیرد و منظورشان از این موضوع این بود که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کنار برخی از کشورهای همسایه و منطقه با ایران در مورد مسائل مذاکره کنند... و ما می‌گفتیم خودمان با کشورهای منطقه گفتگو می‌کنیم و بر اساس سیاست همسایگی خود توانستیم در این زمینه به موفقیت‌های خوبی در تعامل با کشورهای منطقه برسیم."

باقری آزاد شدن دارایی‌های ایران در کره را نتیجۀ همین مذاکرات با آمریکا دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند به "رفع تحریم‌ها" نیز منجر شود. وی سپس تصریح کرد که در "تفاهم صورت گرفته با طرف آمریکایی در مورد پول‌های بلوکه شدۀ ایران در کره جنوبی، موضوع پول‌های بلوکه شدۀ ایران در عراق نیز مطرح شد و آزاد سازی این پول‌ها شروع شده است."

علی باقری سپس گفت که در سه هفتۀ گذشته جمهوری اسلامی ایران توانسته هفت برابر مبلغی را که سال گذشته از مجموع دارایی‌های مسدود شده‌اش در عراق مصرف کرد، آزاد کند. او سپس گفت که جمهوری اسلامی امیدوار است که این روند آزاد سازی سرعت بیشتری بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy