Saturday, Aug 26, 2023

صفحه نخست » ناسا و اسپیس ایکس ۴ فضانورد را به فرماندهی یاسمین مقبلی به فضا فرستادند

یورونیوز - شرکت «اسپیس ایکس» و اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) روز شنبه چهار فضانورد را با فضاپیمای «دراگن» به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند.

j1.jpgفرماندهی این ماموریت فضایی که قرار است بیش از شش ماه طول بکشد برعهده یاسمین مقبلی، فضانورد آمریکایی و ایرانی‌تبار است. فضاپیمای «دراگن» با موشک «فالکون ۹» متعلق به «اسپیس ایکس» از ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

چهار فضانورد حاضر در این ماموریت هر کدام نماینده یکی از آژانس‌های فضایی جهان هستند و فضانوردانی از دانمارک، ژاپن و روسیه به همراه یاسمین مقبلی در این ماموریت حضور دارند.

یاسمین مقبلی پس از جدا شدن فضاپیمای «دراگن» از موشک «فالکون» در فضا گفت: «ما شاید اهل چهار کشور مختلف باشیم اما گروهی متحد با ماموریتی مشترک هستیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

آغاز این ماموریت پیش از این برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده بود اما پرتاب «فالکون ۹» برای بررسی یکی از اجزای فضاپیمای «دراگن» به روز شنبه موکول شد.

یاسمین مقبلی پیش از این گفته بود که بی‌صبرانه در انتظار این است که کره زمین را از فضا تماشا کند. این فضانورد ایرانی‌تبار همچنین گفته بود تا جایی که به یاد می‌آورد همیشه آرزو داشت تا در فضا پرواز کند.

ناسا برای فرستادن فضانوردانش به فضا با «اسپیس ایکس» متعلق به ایلان ماسک قرارداد بسته است. اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا همچنین قراردادی در همین زمینه با شرکت بوئینگ امضاء کرده است.

jasmin.jpgبا این حال طرح بوئینگ برای ارسال فضانوردان به فضا تاکنون بارها به تاخیر افتاده است. قرار است اولین پرتاب آزمایشی شرکت بوئینگ پس از ماه مارس ۲۰۲۴ انجام شود.

چهار فضانوردی که روز شنبه به فضا رفتند، قرار است در طول دوره اقامت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش‌های مختلف علمی انجام دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy