Saturday, Aug 26, 2023

صفحه نخست » آمریکا، به پرداخت غرامت ۳۳۰ میلیون دلار به «خانواده‌های کشته‌شدگان کودتای نوژه» محکوم شد

2614.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دادگاهی در ایران، دولت آمریکا را به پرداخت غرامت ۳۳۰ میلیون دلاری به خانواده‌های آسیب‌دیده از کودتای نوژه محکوم کرد. بر اساس اعلام قوه قضائیه جمهوری اسلامی، این حکم قضایی بابت «طراحی و اجرای کودتای نوژه» صادر شده است. طرح «نجات قیام ایران بزرگ» (نقاب) که به کودتای نوژه شهرت یافت، مربوط به واقعه‌ای در سال ۱۳۵۹ است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد: دادگاهی در تهران، پس از رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده‌های کشته‌شدگان کودتای نقاب (نوژه)، حکم دعوای حقوقی را صادر کرد.

بر أساس این گزارش، دادخواست این خانواده‌ها با استناد به «قوانین داخلی و بین‌المللی در مرداد ۱۴۰۱ به دادگاه بین‌الملل» ارائه شد و «صدور حکم علیه دولت آمریکا به اتهام طراحی و اجراء این کودتا مورد مطالبه قرار گرفت».

همین گزارش می‌افزاید: در نهایت، «پس از استماع دفاعیات وکیل پرونده و بازماندگان اقدام تروریستی امریکا در کودتای نقاب(نوژه)»، رای «شعبه ۵۵ روابط بین‌الملل تهران»، از بابت «خسارات مادی و معنوی برای شاکیان» به مبلغ «۳۰ میلیون دلار» صادر شد. همچنین بر اساس این حکم ایالات متحده آمریکا به پرداخت «۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی» محکوم شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در مجموع، «دولت امریکا باید ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت به خانواده کشته‌شدگان کودتای نقاب (نوژه) پرداخت نماید».

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، رسانه نزدیک به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خانواده سه تن از کشته شدگان کودتای نوژه طرح شکایت از دولت آمریکا را مطرح کرده بودند.

خبرگزاری میزان، در گزارشی که روز دوم مرداد ماه منتشر کرده بود، نوشت:‌ در جریان کودتای نوژه، سه تن از اتباع ایرانی با نام‌های "اصغر خانی"، "ناصر محمدی اصل ده‌ده بگلو" و "محمداسماعیل قربانی اصل"، توسط «عوامل آمریکا» کشته و شماری زخمی شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی در ایران، دولت آمریکا در جلسات دادگاه، نماینده‌ای برای دفاع نداشته است.

کودتای نقاب، مخفف «نجات قیام ایران بزرگ» که بعدها به نام کودتای نوژه معروف شد، یکی از عمده‌ترین حرکات علیه جمهوری اسلامی پس از استقرار آن بود که توسط تعدادی از افسران ارتش ایران برای بازگرداندن شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر دوران شاهنشاهی و حذف فیزیکی روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی طرح‌ریزی شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy