Tuesday, Aug 29, 2023

صفحه نخست » یک گروه هکری به نرم‌افزار جمهوری اسلامی برای «جاسوسی» از کاربران نفوذ کرد

hack.jpgصدای آمریکا - گروه فعالان هکری «گوست‌سک» می‌گوید با موفقیت به یک نرم‌افزار جمهوری اسلامی که به حریم خصوصی کاربران تجاوز می‌کند، نفوذ کرده است.

نام این نرم‌افزار، «به‌نما»، متعلق به شرکت ایران فناپ، گزارش شده و «گوست‌سک» جزئیاتی در مورد قابلیت‌های نظارتی آن بر فعالیت کاربران را فاش کرده است.

به گزارش نشریه فوربز،‌ این گروه فعالان هکری، ۲۰ گیگابایت اطلاعات این نرم افزار شرکت فناپ را افشا کرده که شامل کدهای مربوط به سیستم‌های تشخیص چهره و حس‌گرهای حرکتی است.

فوربز می‌نویسد در شرایطی که فناپ در ابتدا به عنوان یک سامانه بانکی بومی ایران تأسیس شد، ظاهراً به یک سامانه رصد (جاسوسی) جامع تبدیل شده است که حکومت جمهوری اسلامی از آن برای نظارت بر شهروندان ایرانی استفاده می‌کند.

فعالان «گوست‌سک» می گویند که قصد دارند داده‌های این نرم‌افزار را عمومی کنند و یک کانال تلگرامی اختصاصی به نام Iran Exposed برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر، راه‌اندازی کرده‌اند.

این گروه فعالان هکری می‌گوید قصد دارد بخش‌هایی از کدهای برنامه «به‌نما» را نیز منتشر کند.

«گوست‌سک» درباره افشاگری‌هایش می‌گوید «موضوع، موارد مربوط به فناوری و نرم‌افزار نیست، بلکه بحث حریم خصوصی مردم، آزادی‌های مدنی و توازن قدرت در میان است.»

این گروه هکری اشاره کرده که ابزارهای کشف‌شده‌، شامل «تشخیص چهره» در سامانه ردیابی و جی‌پی‌اس خودرو بانک پاسارگاد است.

این گروه همچنین ابزاری در این برنامه کشف کرده که شامل سامانه تشخیص شماره پلاک خودرو است که می‌تواند برای ارسال هشدارهای حجاب اجباری مورد استفاده جمهوری اسلامی قرار بگیرد. از دیگر ابزارهای کشف شده برنامه «به‌نما»، یک سیستم تشخیص چهره است که برای چاپ کارت شناسایی استفاده می‌شود.

«گوست‌سک» همچنین می‌گوید که برنامه شرکت فناپ به سکویی مرتبط است که جمهوری اسلامی از آن برای احراز هویت کاربران استفاده می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy