Tuesday, Aug 29, 2023

صفحه نخست » واکنش تند قاضی زاده هاشمی به محرومیت از اقامت در کانادا

khodetbemal.jpgایران اینترنشنال - پس از آن که مارک میلر، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا اعلام کرد از این پس از ورود حسن قاضی‌زاده هاشمی به کانادا یا اقامتش در این کشور «حداکثر برای مدت ۳۶ ماه» جلوگیری خواهد شد، این مقام بلندپایه پیشین جمهوری اسلامی تهدید کرد پاسخ کانادا را از مجاری حقوقی خواهد داد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی روز سه‌شنبه هفتم شهریور در واکنش به این تصمیم کانادا گفت: «من به واسطه تخصصم و حضور در کنگره‌های بین‌المللی چشم‌پزشکی همواره به کشورهای بسیاری در قاره‌های مختلف جهان سفر داشته و دارم. در همین راستا اخیرا با ویزای توریستی، مسافرت ۱۸ روزه‌ای هم به کانادا داشتم.»

او با اشاره به این که تازه از سفر برگشته‌ است و برنامه‌ای هم برای سفر مجدد به آن کشور نداشته و ندارد»، تهدید کرد: «ولی پاسخ اقدام غیرحرفه‌ای و تبلیغاتی وزیر کانادایی را از مجاری حقوقی خواهم داد.»

میلر پیشتر و در روز دوشنبه در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «بر اساس ارزیابی تحولات مربوطه، از اختیارات خود بر اساس قانون مهاجرت استفاده کردم تا از اقامت موقت آقای سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت جمهوری اسلامی ایران در کانادا جلوگیری کنم.»

او افزود: «خود این تصمیم، همان‌طور که به شخص مربوطه ابلاغ شده است، به بی‌توجهی ایران به حقوق بشر مرتبط است.»

این وزیر دولت جاستین ترودو تاکید کرد: «اقدامات رژیم ایران مذموم است و مسوولان آن جایی در کانادا ندارند.»

میلر همچنین نوشت: «ما با شهروندان ایران که حقوق بشر آنها به دست رژیم ایران به طور سیستماتیک نقض شده و همچنان [این نقض] ادامه دارد، اعلام همبستگی می‌کنیم. این رژیمی است که کانادا بر اساس قانون اقدامات اقتصادی، تحریم‌هایی را به طور ویژه علیه آن اعمال کرده است.»

اواسط مرداد ماه، رادیو کانادا در یک گزارش ویدیویی درباره گردشگری در استان کبک، تصاویری را از حضور مسافران پخش کرد که در میان آنها چهره‌ای منتسب به قاضی‌زاده هاشمی همراه دو نفر که گفته ‌شد پسر و همسرش هستند، دیده ‌شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در پی انتشار این تصاویر، حامد اسماعیلیون، عضو انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی درباره حضور وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، همراه همسر و فرزندش در کانادا، نوشت که بر اساس «قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان»، آنها اجازه ورود به کانادا را نداشته‌اند.

اسماعیلیون خطاب به وزیر مهاجرت و وزیر امنیت عمومی نوشت که اگر حضور حسن قاضی‌زاده هاشمی در کانادا واقعیت داشته باشد، «ما خواهان پاسخ و اقدام سریع» هستیم.

این وزیر پیشین جمهوری اسلامی پیشتر به دلیل اظهارات‌ جنجالی‌اش از جمله بیان جمله «‌خودت بمال» در پاسخ به فردی که از هزینه‌های سنگین فیزیوتراپی گلایه می‌کرد، در دوره وزارتش با خشم افکار عمومی روبه‌رو شده بود.

او که چشم‌پزشک است، ریاست مجموعه چشم پزشکی نور را به عهده دارد.

این اما اولین بار نبود که سفر مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی به کانادا جنجالی شد.

دو سال پیش، مرتضی طلایی، رییس پلیس پیشین تهران که در ویدیویی اقامتش در کانادا را تکذیب کرده بود، در مصاحبه‌‌ای با «دیده‌ه‌بان ایران» سفرش به کانادا را تایید کرد و گفت: «اصلا من ۱۰۰ تا سفر رفتم. باید پاسخگو باشم؟ من دارم زندگی خودم را می‌کنم؛ شما جواب بدهید زندگی شخصی افراد به چه کسی مربوط است؟»

پیش از این اظهارات، عکس و ویدیویی از طلایی در حال ورزش در یک باشگاه ورزشی در کانادا منتشر شده بود.

با وجود صحبت‌های این عضو سابق شورای شهر تهران، هشت سازمان‌ حقوق بشری در نامه‌ای به دولت کانادا با اشاره به نقش مستقیم طلایی در سرکوب، دستگیری و شکنجه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز در ایران و شکل دادن به گشت ارشاد، در مورد سفر او به کانادا ابراز تاسف کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy