Wednesday, Aug 30, 2023

صفحه نخست » جهان موازی رهبری، خامنه‌ای رئیسی را ستود

crazyleader.jpg- «تمجید» رهبر حکومت از دولت فعلی در مقایسه با تمام دولت‌های سه دهه گذشته و «قابل تقدیر» خواندن عملکرد اقتصادی

- خامنه‌ای بدون اشاره به نقش خود در اعمال تحریم‌ها، از رئیسی خواست با کاهش تورم تحریم‌ها را خنثی کند

بی بی سی - آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی در جمع اعضای هیات دولت، درباره عملکرد دو ساله دولت ابراهیم رئیسی گفت از «همه دولت‌های سی‌ و اندی سال گذشته حمایت» کرده اما از دولت فعلی می‌خواهد «تمجید» کند. او همزمان گفت شاخص‌های اقتصاد کلان رشد کرده و نتایج آن در آینده نمایان خواهد شد اما جزئیاتی از این شاخص‌ها ارائه نکرد.

رهبر ایران در اظهارات خود همچنین بالا رفتن روزانه قیمت‌های مواد غذایی، کالاهای اساسی و هزینه مسکن در ایران را «نتیجه» تحریم‌های بین‌المللی دانست که به گفته او «معیشت مردم را به گروگان گرفته» است. او به هیات دولت گفته مهمترین شاخص دور زدن تحریم‌ها کنترل تورم است. روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، مدعی شده بود که تورم را «کاهش داده» است.

ایران از جمله به علت برنامه هسته‌ای، کارنامه حقوق بشر و ارسال پهپادهایش به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، بعد از روسیه زیر شدیدترین تحریم‌ها است.

رهبر حکومت ایران با تشویق ویژه دولت فعلی گفت: «ما به همه‌ دولت‌ها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه‌ بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید و تقدیر هم می‌خواهم بکنم.»

او در دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت به طور ویژه ابراهیم رئیسی را ستود و گفت «ساده‌زیستی»، «کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت به خصوص شخص آقای رئیس‌جمهور برای من چشم‌گیر است».

به نظر می‌رسد مقصود آیت‌الله خامنه‌ای به قابل تمجید بودن دولت رئیسی در مقایسه با «دولت‌های سی‌واندی سال گذشته»، به دولت‌هایی است که پس از دوران ریاست جمهوری خودش تشکیل شد. در سال ۱۳۶۸ با مرگ آیت‌الله خمینی، آیت‌الله علی خامنه‌ای رئیس جمهوری به عنوان رهبری حکومت اعلام شد و هاشمی رفسنجانی دولت بعدی را تشکیل داد.

خامنه‌ای: «شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است»

رهبر حکومت ایران در بخش دیگری از سخنرانی امروزش گفت «باید در کنار مذاکرات،‌ تحریم‌ها را خنثی کرد» و اضافه کرد «مهمترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است».

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای «همه اقدامات مثبت دولت که با این زحمت انجام می‌شود، تحت‌الشعاع مشکلات معیشتی مثل گرانی مسکن و اجاره‌بها قرار می‌گیرد و این حیف است. مهمترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است».

به گفته رهبر حکومت «تعداد قابل توجهی از شاخص‌های اقتصاد کلان رشد را نشان می‌دهد، پیشرفت را نشان می‌دهد.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته در نشستی خبری از کارنامه دولتش دفاع کرده و گفته بود دولت او وقتی کارش را شروع کرد کشور با کرونا، کسری بودجه، تورم و کمبود کالاهای اساسی مواجه بود اما اکنون تمام شاخص‌ها «مثبت» و رو به پیشرفت هستند.

این در حالی است که بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به ۵۵.۵ درصد رسیده که بالاترین رقم در دست کم ۱۰ سال اخیر است.

محاسبات بی‌بی‌سی فارسی هم حاکی از آن است در صورت عدم تغییر سال پایه، نرخ تورم سالانه احتمالاً به نزدیک به ۵۰ درصد می‌رسید که بالاترین رقم رسمی تورم سالانه در ۸۰ سال اخیر می‌بود.

رهبر ایران در پیام نوروزی خود امسال را «سال مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy