Wednesday, Aug 30, 2023

صفحه نخست » وقوع انفجار مشکوک در مجتمع پتروشیمی الغدیر شش روز بعد از انفجار در پالایشگاه سرخس

fire.jpgکیهان لندن - روز چهارشنبه هشتم شهریور واحد «پی‌سی‌ام» پتروشیمی «الغدیر» در بندر ماهشهر استان خوزستان دچار انفجار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مدعی شده «آتش‌سوزی محدود» بود اما مدیر روابط عمومی شرکت پتروشیمی الغدیر گفته «مخزن ۵۰۴ پی‌.‌وی‌‌سی منفجر شده است.»

نطور که ادعا شده، این انفجار تلفات جانی در پی نداشته و علت انفجار نیز «گرفتگی مخزن» اعلام شد.

خبرگزاری «تسنیم» گزارش داده شرکت پتروشیمی «غدیر» که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد در کنار پتروشیمی ماهشهر، اروند و آبادان تامین کننده PVC مورد نیاز کشور است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

انفجار در تأسیسات پتروشیمی «الغدیر» شش روز بعد از انفجار در پالایشگاه گاز سرخس در استان خراسان رضوی اتفاق افتاد که دو کشته و پنج مصدوم برجای گذاشت.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در واکنش به انفجار در پالایشگاه گاز سرخس که طی آن دو نفر به نام‌ کاظم میری (مسئول اورهال واحد دوم تصفیه گاز) و سنجرانی از کارگران بخش خدمات جان خود را از دست دادند در بیانیه‌ای اعلام کرد «ناامنی محیط کار مراکز نفتی را به یک بمب انفجاری تبدیل کرده و حوادثی از این قبیل و وقوع انفجار و حریق هر ساله از ما کارگران قربانی می‌گیرد. یک خواست فوری ما کارگران نفت رسمی و غیررسمی و در همه بخش‌های صنعت نفت ایمن شدن محیط کار با بکارگیری بالاترین استانداردهای علمی است.»

در این بیانیه همچنین آمده «همکاران ما قربانیان سودجویی‌های مُشتی سرمایه‌دار مفتخور هستند. با اعتراض‌مان جلوی تکرار چنین جنایاتی را بگیریم. در همه جا بخواهیم فوراً و فوراً شرایط ایمنی محیط کار فراهم شود... ما کارگران عامل اصلی چنین جنایاتی را می‌شناسیم و اولتیماتوم می‌دهیم که دیگر بس است. شما باید جوابگو باشید. محیط ایمن کاری حق مسلم ماست.»

همچنین در اولین هفته شهریورماه ۱۴۰۲ نشت یکی از خطوط لوله انتقال نفت باعث آلودگی آب‌های اطراف پایانه نفتی خارگ و بندر گناوه در استان بوشهر شده است. رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه گفته «حجم آلودگی بالاست» اما رئیس کل دادگستری بوشهر عنوان کرد «به دلیل اینکه این خطوط لوله، نفت صادراتی کشور را به کشتی‌ها منتقل می‌کنند امکان بستن تمام خطوط وجود ندارد، زیرا روند صادرات نفت دچار اخلال می‌شود.»

ششم شهریور نیز به دلایل نامشخص خط لوله نفت در بندر خمیر در استان هرمزگان دچار انفجار شد.

کارشناسان می‌گویند علت اصلی پایین بودن ایمنی تأسیسات نفتی و پالایشگاهی در ایران فرسودگی آنها و کمبود امکانات است؛ هرچند احتمال خرابکاری در این تأسیسات نیز کم نیست.

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی می‌گوید برای توسعه صنعت نفت به ۲۰۰ میلیارد سرمایه گذاری نیاز است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy