Wednesday, Aug 30, 2023

صفحه نخست » سناریونویسی وزارت اطلاعات در آستانه سالگرد خیزش مردم

amniati.jpgوزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده است که ۱۴ نفر را بازداشت کرده و از این افراد "۴۳ بمب قوی آماده‌انفجار" کشف و ضبط کرده است. این بیانیه، افراد بازداشت‌شده را به یک کانون مستقر در دانمارک و هلند منتسب کرده است

دویچه وله - وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۸ شهریور با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ۱۴ نفر را در ۴ استان کشور بازداشت کرده و از این افراد که آن‌ها را "تروریست" خواند، "۴۳ بمب قوی آماده‌انفجار" کشف و ضبط کرده است.

این بیانیه ادعا می‌کند که وزارت اطلاعات با همکاری نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی کشور، موفق شده افرادی را بازداشت کند که پیش از این بر اساس اطلاعیه‌های ۲ مرداد و همچنین ۲۷ مرداد این وزارتخانه، کانون‌های دیگری از آنها را شناسایی کرده بود.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود ادعا کرده که در تاریخ ۲۸ مردادماه، "دو تروریست کاملا مسلح و مجهز" در استان خوزستان دستگیر شدند و از این افراد "تعداد ۳۸۲ قلم انواع بمب‌های دست‌ساز، ابزارآلات و مواد شیمیایی پیش‌ساز بمب و ۶۵ بمب آتش‌زای آماده، کشف و ضبط شد."

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این بیانیه در ادامه می‌گوید اول شهریور ماه جاری، "عنصر عملیاتی آن کانون تروریستی" از سوی عوامل اطلاعاتی استان مازندران بازداشت شد. وزارت اطلاعات مدعی است که فرد مذکور پیش از دستگیری، "دو بمب صوتی آماده‌ی انفجار، همراه با دستگاه‌های کنترل از راه دور" را از هسته اصلی در هلند دریافت کرده بوده است.

در این بیانیه، سناریویی مشابه اما در استان کرمانشاه نیز مطرح و ادعا شده است که دو نفر دیگر در این استان، "عملیات‌های ایذایی " انجام می‌دادند و "ضمن فیلم‌برداری از اقدامات مذکور، فیلم‌ها را برای سرکردگان کانون تروریستی مستقر در دانمارک و هلند ارسال می‌کردند."

ربط دادن دستگیرشدگان به کشورهای غربی در جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد. مقامات امنیتی جمهوری اسلامی فعالان مدنی، سیاسی و معترضانی را که به خیابان می‌آیند به دستگاه‌های اطلاعاتی غرب و در برخی موارد به اسرائیل منتسب می‌کنند.

ادعاهای عجیب و سناریونویسی‌های تکراری

بیانیه وزارت اطلاعات همچنین مدعی است که "یکی از عناصر بازداشت شده، بدلیل اعتیاد شدید، مشکلات اخلاقی و اختلافات خانوادگی، مورد نفرت و غضب سایر اعضای خانواده قرار داشته و آن‌ها در صدد قتل وی بوده‌اند."

بر اساس این ادعای عجیب، این فرد "سابقه‌ دو نوبت دستگیری به اتهام اوباش‌گری در پاییز سال گذشته داشته است، خواهر وی (دیگر متهم بازداشتی) با برآورد بودجه لازم در حال فراهم آوردن مقدماتی برای اجرای سناریوی کشتن او" بوده است تا قتل این فرد را در سالگرد خیزش سراسری به حکومت نسبت دهد.

آنچه مقامات امنیتی جمهوری اسلامی آن را "سناریوی کشته‌سازی" می‌نامند، اشاره به قتل گسترده معترضان در جریان اعتراضات دارد. از سال ۱۳۸۸ و در جریان اعتراضات موسوم به جنبش سبز تا دی ماه ۹۶، آبان ۹۸ و اعتراضات سراسری سال گذشته، سناریوی تکراری مقامات جمهوری اسلامی این بوده که کشته شدگان توسط نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند تا گناه آن را به گردن نیروهای امنیتی بیندازند.

بیانیه وزارت اطلاعات همچنین به کشف مقادیری سلاح در استان سیستان و بلوچستان پرداخته و ادعا می‌کند که عوامل اطلاعاتی حکومت در این استان توانسته‌اند چندین فقره سلاح و مهمات کشف و ضبط کنند.

این در حالی است که دستگیری‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان نیز همانند سایر نقاط ایران بیشتر متوجه خانواده‌های کشته‌شدگان بوده است. از جمله فرامرز براهویی، برادر اسماعیل براهویی که در اعتراضات زاهدان کشته شد، هفته گذشته بازداشت شد.

شاهین‌لو در دانمارک، سیامک تدین طهماسبی در هلند

بیانیه وزارت اطلاعات در ادامه، افراد بازداشت شده را به فردی به نام " شاهین زحمتکش" با نام مستعار شاهین‌لو، مستقر در کشور دانمارک و همچنین "سیامک تدین طهماسبی" مستقر در کشور هلند نسبت داده است.

شاهین‌لو از اعضای اصلی گروه موسیقی "تی ام بکس" است که کار حرفه‌‌ای خود را از سال ۲۰۰۶ در موسیقی و خوانندگی رپ فارسی آغاز کرده است. او در واکنش به این بیانیه در خصوص بازداشت چندین نفر به اتهام ارتباط با خود، تمامی این اخبار را "کذب محض" دانست. او همچنین مطالب پخش شده در رسانه‌‌های حکومتی از کشف سلاح را "تصاویر مضحک با عناوین مسخره" توصیف کرد.

بیانیه وزارت اطلاعات همچنین مدعی شده است که مقطع زمانی انتخاب شده برای "انجام عملیات" عامدانه بوده و با اشاره به سالگرد خیزش مردمی ۱۴۰۱ می‌نویسد این افراد قصد داشته‌اند برای "باز تولید آشوب"، زمینه‌چینی کنند.

انکار و تکذیب، "همه چیز کار دشمن است"

بیانیه وزارت اطلاعات در عین حال از کشف تفنگ ساچمه‌زن، تیر و کمان‌های حرفه‌ای، میخ‌های سه‌پر، تیربار و سایر سلاح‌ها خبر داده است که به نظر می‌رسد قطعه‌ای دیگر از پازل این سناریو باشد تا خود معترضان، عامل کشته و مجروح شدن سایر شهروندان نشان داده شوند.

اشاره مستقیم به تفنگ ساچمه‌زن و تیربار، این ظن را تقویت می‌کند که غرض از بیان این ادعا، این است که عامل شلیک به چشم معترضان با ساچمه، نه عوامل حکومتی بلکه کسانی هستند که از خارج از کشور خط می‌گیرند.

انکار و تکذیب در سناریونویسی‌های امنیتی حکومت، همواره نقش پررنگی داشته است. سال گذشته در کشاکش خیزش مردمی جنبش زن، زندگی آزادی، ویدئویی منتشر شد که در آن نیروی انتظامی در حال تخریب و صدمه زدن به موتورسیکلت‌های مردم بود. اندکی بعد، احمدرضا پورخاقان، رییس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با انکار این فیلم اظهار داشت: «پس از بررسی کامل فیلم و انجام تحقیقات لازم در موقعیت وقوع آن، مشخص شد که محتوای این فیلم از اساس کذب بوده و صحنه‌سازی صورت گرفته است.» او در اظهار نظری عجیب به کل منکر تصاویر شده و مدعی شد: «افراد نمایش داده شده در فیلم از ماموران نیروی انتظامی نیستند.»

سناریوی ساختگی، ادعاهای نخ‌نما

بخش‌هایی از سناریوی وزارت اطلاعات که جزییات آن در بیانیه مذکور به تفصیل آمده است، اصولا همان الگوی ثابت چند دهه پیش را دنبال می‌کند که بر اساس آن، سرحلقه همه رخدادهای داخل کشور به عواملی در خارج از کشور نسبت داده می‌شود.

این الگو و سناریونویسی در ده‌ها مورد مشابه پیش از این نیز استفاده شده بود که از آن جمله می‌توان به ماجرای قتل ندا آقاسلطان در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد که در آن، سناریونویس‌‌های امنیتی حکومت، سناریوهای خیال‌پردازانه‌ای از جمله دخالت سازمان ام‌آی‌سیکس بریتانیا را طرح کردند و حتی آرش حجازی، پزشک و نویسنده‌ای را که در صحنه قتل ندا حاضر بود مقصر دانستند.

نظیر همین سناریونویسی در ماجرای قتل حکومتی مهسا امینی که به خیزش مردمی ۱۴۰۱ انجامید نیز پیاده شد. در آن زمان، جلال رشیدی کوچی عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس گفت: «هیچ اتفاقی برای مهسا امینی نیفتاده است و هیچ برخورد و ضربه و ضرب و شتمی انجام نشده است.» برخی از وابستگان به نهادهای امنیتی نیز، قتل مهسا امینی را یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده از سوی عوامل خارجی خواندند.

سناریونویسی امنیتی، همزمان با بازداشت خانواده جانباختگان

انتشار این خبر در آستانه سالگرد خیزش سراسری سال گذشته، به خصوص با تداوم بازداشت‌ها و موج جدید دستگیری‌خانواده‌های جانباختگان خیزش ۱۴۰۱ همراه شده است. گفتنی است طی دو هفته گذشته، خانواده حنانه کیا، خواهر و همسر شیرین علیزاده، خواهر جواد حیدری، پدر محمدمهدی کرمی، برادر اسماعیل براهویی، مادر محمدجواد زاهدی، خواهر آزاد حسین پوری و برادر میلاد زارع از جانباختگان خیزش ۱۴۰۱ بازداشت شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy