Sunday, Sep 3, 2023

صفحه نخست » جمهوری اسلامی جایگزین برجام را معرفی کرد

usagreement.jpgامیرعبداللهیان می‌گوید «سند سپتامبر» به‌مثابه جایگزین برجام بین تهران و واشینگتن آماده است

حسین امیرعبداللهیان خیزش زن، زندگی، آزادی را مانع مهم دستیابی به توافق با ایالات‌ متحده در پاییز گذشته می‌داند

ایندیپندنت فارسی - وزیرخارجه جمهوری ‌اسلامی ایران یکشنبه، ۱۲ شهریور (۳وم سپتامبر)، در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات، چاپ تهران اعلام ‌کرد که به‌زودی از «سند جایگزین برجام» رونمایی می‌شود. حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه «سند سپتامبر» را جایگزین برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای، برجام، خواند.

وزیر خارجه حکومت ایران در این گفت‌وگو تاکید کرد که مذاکرات متقابل با طرف آمریکایی درماه‌های گذشته ادامه یافته است و طرفین به «کسب یک توافق جدی» نزدیک شده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که جمهوری‌اسلامی ایران «در چندقدمی اخذ یک توافق مشترک با آمریکا» بوده و آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی پس از کشته شدن مهسا امینی در پاییز گذشته، باعث تعلیق گفت‌وگوها با طرف‌های اروپایی و آمریکایی شده‌ است.

وزیر خارجه حکومت ایران معتقد است که اگر خیزش زن، زندگی، آزادی رخ نداده نبود، قطعا «گفت‌وگوها برسر برجام تا امروز به نتیجه رسیده‌بود.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

امیرعبداللهیان مدعی شد که ایالات ‌متحده و اتحادیه ‌اروپا پس از آغاز جنبش زن، زندگی‌، آزادی، «دچار خطای تحلیلی شده و فکرکردند که در ایران کودتا شده و انقلاب جدیدی رخ داده است».‌

امیرعبداللهیان سپس افزود که «واشنگتن سریع‌تر از اروپا» متوجه شده است که «خبری نیست و تحریکات و بسیج رسانه‌ای که علیه جمهوری ‌اسلامی شکل گرفته، نتیجه‌ای نخواهد داشت».

به گفته او، در همین راستا واشنگتن سپس کوشیده است که هرچه سریع‌تر مذاکرات برجام را ازسرگیرد.

حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد که امروز «درمرحله نهایی گفت‌وگوها»، سندی معروف به «سند سپتامبر» بین تهران و واشنگتن آماده شده‌ است.

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی جز خیزش زن، زندگی‌، آزادی، جنگ اوکراین را نیز از دلایل دست‌نیافتن به نتیجه‌ مطلوب در مذاکرات برجام دانست. کشورهای غربی، جمهوری ‌اسلامی ایران را به ‌دلیل حمایت نظامی از روسیه در جریان جنگ اوکراین، تحت تحریم‌های جدید قرارداده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنانش اعلام ‌کرد که «بازگشت به متن برجام هیچگاه در دستورکار مذاکرات با نمایندگان اروپایی و ایالات ‌متحده نبوده است». او در این مصاحبه گفت که نخستین بار، «برجام از سوی شخص باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری پیشین ایالات ‌متحده، نقض شده‌ است.»

سه‌شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۴، پس از ۲۰ ماه مذاکره، جمهوری ‌اسلامی ایران و چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ایالات ‌متحده و آلمان، در وین اتریش بر سر یک «برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای» موسوم به برجام، به توافق رسیدند. این توافق کمتر از سه سال بعد با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده مبنی بر خروج از آن، به حالت تعلیق درآمد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy