Sunday, Sep 10, 2023

صفحه نخست » ایران گیت: مرجان آل آقا و بزرگترین اختلاس تاریخ

irangate.jpgبه گزارش ایران گیت*، مرجان آل آقا متهم ردیف اول پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ ایران یکی از پیچیده ترین پرونده های مفاسد اقتصادی را با خود یدک می کشد. آل آقا در پرونده های اختلاس بزرگ پتروشیمی و همچنین فسادهای مالی نفتی و گازی با هماهنگی مستقیم محمود احمدی نژاد و حمید بقایی دست داشته که مجموعا اختلاس بیش از ۷ میلیارد دلاری را شامل می شود.

پرونده پر و پیمان مفاسد اقتصادی «مرجان شیخ الاسلامی آل آقا» یکی از نمونه های مشخص از سوءاستفاده های کاسبان تحریم از اتخاذ سیاست خارجی مخرب از سوی جمهوری اسلامی است. پرونده ای که نه تنها نشان از رخنه فساد در بین مسئولان نظام دارد بلکه دست اپوزیسیون فاسد را نیز برای مردم و افکار عمومی رو می کند.

وی که در سال ۱۳۹۶ و همزمان با بالا گرفتن پیگیری ها جهت بررسی مفاسد اقتصادی دولت احمدی نژاد کشور را به مقصد ترکیه ترک می کند. وی پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده و به کانادا نقل مکان می کند. گفته می شود مرجان آقا در حال حاضر در کانادا و امریکا سکونت دارد و از همسر دوم خود (مهدی خلجی) نیز جدا شده است.

ایران گیت در این گزارش به واکاوی پرونده مفاسد اقتصادی مرجان آل آقا پرداخته است. البته تیم تحریریه ایران گیت علاوه بر گزارش حاضر در حال تهیه گزارشی درباره مفاسد سیاسی و روابط ناسالم مرجان آل آقا است. در ادامه به بررسی پرونده فساد اقتصادی و بزرگترین اختلاس تاریخ ایران پرداخته می شود.

همه چیز از «سپانیر» شروع شد

پای مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در میانه دهه هشتاد و با وضع تحریم های گسترده نفتی و بانکی علیه ایران به حوزه اقتصاد باز شد. وی که شرکت هایی در زمینه صادرات محصولات نفتی و گازی را تاسیس می کند در هماهنگی مستقیم با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران و حمید بقایی معاون اجرایی احمدی نژاد بوده است. البته گفتنی است بقایی در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ نیز ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را برعهده داشته که در ارتباط مستقیم با مرجان آل آقا بوده است.

آل آقا از این ارتباط مستقیم با سران دولت های نهم و دهم استفاده کرده و پروژه های کلانی را از شرکت سپانیر (یکی از زیرمجموعه های سپاه خاتم الانبیا) را می گیرد. وی که از این طریق امکان در اختیار گرفتن میزان گسترده ای از تولیدات نفتی و گازی کشور را پیدا می کند، با سوءاستفاده از عدم شفافیت حاصل از تحریم های بانکی و نفتی، در نقل و انتقالات حاصل از صادرات نفت و گاز مبالغ کلانی را به حساب های شخصی خود در بانک های عمدتا چینی مناقل می کند.

وی از طرفی هم منابع ارزی کلانی را از طریق سپانیر در اختیار گرفته تا کالاهای اساسی را وارد کشور کند. اما طبق گفته های دادستان پرونده ۷۰۰ صفحه ای آل آقا و حمزه لو، وی در برابر دریافت این منابع ارزی هیچ کالایی را وارد کشور نکرده است.

معاشقه مالی مرجان آل آقا و رضا حمزه لو

نام مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در پرونده مفاسد اقتصادی زیادی شنیده شده است. اما مهمترین این پرونده ها مربوط به اختلاسی سنگین و بزرگ در شرکت بازرگانی پتروشیمی است. نام خانم آل آقا در این پرونده به عنوان مدیرعامل «شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت» بارها و بارها تکرار شده است. البته در پرونده فساد در شرکت بازرگانی پتروشیمی ۱۴ فرد متهم شده اند اما مرجان آل آقا مهمترین فرد بوده و به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده شناخته شده است.

آل آقا در اسفند ۱۳۹۷ به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی معادل ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان متهم شد. ضمنا از دیگر اتهامات وی در همین پرونده تحصیل مال نامشروع به ارزش ۷ میلیون و ۶۵ هزار یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار بوده است.

مرجان آل آقا با همکاری رضا حمزه لو (مدیرعامل اسبق شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی و متهم ردیف اول پرونده) در این پرونده از طریق حواله های ارزی که در جهت صادرات محصولات پتروشیمی انجام شده دست به اختلاس های بزرگ و گسترده ای زده است.

حمزه لو که در سال ۱۳۸۸ به مدیرعاملی شرکت بازرگانی پتروشیمی منصوب می شود. اما پس از مدت بسیار کوتاهی وی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره شرکت سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران) گماشته شده است.

این همکاری که در سایه تحریم و فضای غیرشفاف حاصل از آن شکل گرفته به طور کلی به عنوان کاسبی پرسود تحریم های علیه ملت ایران گسترش یافته است. دادستان پرونده نیز در سال ۱۳۹۷ تاکید کرده که تحصیل مال نامشروع در این پرونده از طریق حواله های ارزی بدون تضمین و واریز وجوه سنگین بین حساب های گوناگون انجام شده است. البته عمده این نقل و انتقالات مالی از طریق بانک های چینی در شانگ های چین عملیاتی شده که باعث پیچیده تر شدن ماجرا می شود.

از همین رو است که گفته می شود این پرونده شباهت زیادی به پرونده بابک زنجانی داشته اما فرقش اینجاست که بابک زنجانی در داخل کشور گرفتار شده اما آل آقا به محض احساس خطر ایران را برای همیشه ترک گفته است.

طبق اطلاعاتی که از پرونده و اظهارات دادستان منتشر شده رضا حمزه لو و مرجان آل آقا مبالغ سنگینی را به حساب شرکتی به نام دنیز (متعل به مرجان آل آقا) در کشور ترکیه منتقل کرده اند. این مبلغ که حدود ۶۶۰ میلیون یورو تخمین زده شده پول حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی کشور بوده که به دلیل تحریم ها امکان انتقال مستقیم آن به کشور وجود نداشته است.

این در حالیست که گفته می شود آل آقا و حمزه لو تنها ۳۵۰ میلیون یورو از این پول را به داخل کشور انتقال داده و به عنوان ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی تحویل شرکت بازرگانی پتروشیمی داده اند. بنابراین این دو شریک و همدست در مفاسد اقتصادی تنها در یک مورد مبلغی معادل بیش از ۳۰۰ میلیون یورو را به سایر حساب های خود در بانک های چینی منتقل می کنند.

---

*نظرات طرح شده در این یادداشت، بازتاب دیدگاه خبرنامه گویا نیست. سایت خبرنامه گویا از صحت یا سقم این نوشته اطلاعی ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy