Sunday, Sep 10, 2023

صفحه نخست » دوستی دو زندانی ایرانی و آمریکایی از مشهد تا لس‌آنجلس

prisonfriends.jpgصدای آمریکا - آسوشیتدپرس در گزارشی جزئیات کمک مایکل وایت، زندانی سابق آمریکایی در ایران، به یک زندانی سیاسی ایرانی را روایت کرده است.

بر اساس این گزارش، مایکل وایت، نظامی سابق آمریکایی که در سفری به ایران تحت اتهاماتی نظیر جاسوسی بازداشت شده بود، به مردی به نام مهدی وطن‌خواه، که در زندان با هم دوست شدند کمک کرد تا به آمریکا بیاید.

به نوشته آسوشیتدپرس، مواضع مهدی وطن‌خواه در مورد مسائل اجتماعی در ایران خشم جمهوری اسلامی را برانگیخت و او را روانه زندان کرد.

در ادامه گزارش آمده است: وطن‌خواه، در زمان بازداشت و پس از آزادی، با ارائه گزارش‌های مهم و دست اول به مادر وایت در مورد وضعیت پسرش در زندان، و با ارسال نامه‌هایی که وایت در حبس بود، به این زندانی سابق آمریکایی در ایران کمک کرد. وایت و وطن‌خواه زمانی هر دو در مشهد زندانی بودند.

هنگامی که وایت آزاد شد و به آمریکا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمد کمک‌های وطن‌خواه را فراموش نکرد و از طریق یک وکیل و با پیگیری در وزارت خارجه آمریکا توانست با استفاده از نوع خاصی از ویزای بشردوستانه آمریکا، به وطن‌خواه که پس از آزادی از زندان به ترکیه رفته بود کمک کند تا به آمریکا بیاید.

01.jpg

اکنون وطن‌خواه با استفاده از آن ویزای خاص که یک سال اعتبار دارد در سن‌دیگو، جایی که مایکل وایت اهل آنجا است، سکونت دارد و می‌تواند برای ادامه سکونت در آمریکا درخواست پناهندگی دهد. او بهار وارد فرودگاه لس آنجلس شد.

بر اساس این گزارش، وطن‌خواه در ترکیه شرایط امنیتی خوبی نداشت و خانه او مورد یورش پلیس ترکیه قرار گرفته بود و در خطر اخراج از آن کشور قرار داشت. پیش از این بارها گزار‌ش‌هایی از هدف قرار گرفتن و یا ربوده و ناپدید شدن مخالفان جمهوری اسلامی در ترکیه منتشر شده است.

مایکل آر. وایت اهل ایالت کالیفرنیا، در تابستان سال ۲۰۱۸ در حالی که برای دیدن دوست دختر ایرانی‌اش به مشهد سفر کرده‌ بود، دستگیر شد. او که به گفته مادرش تا آن زمان پنج، شش بار دیگر هم به همین منظور به ایران سفر کرده بود، در زندان مورد بدرفتاری قرار گرفت و سپس به جرم توهین به رهبر جمهوری اسلامی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ دو روز پس از آزادی سیروس عسگری، شهروند ایرانی که در آمریکا بازداشت و زندانی شده بود، از زندانی در ایران آزاد شد.

02.jpg

به نوشته آسوشیتدپرس، وطن‌خواه که ۲۴ ساله است به خاطر فعالیت‌هایی با مواضع چپ‌گرایانه بارها به زندان رفته است. وطن‌خواه گفته است که همیشه تا جایی که به یاد دارد رویای آمدن به آمریکا را داشته است و ورودش به آمریکا مثل بهترین لحظه زندگی او بوده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که او مجوز کار گرفته است و به عنوان مراقب (نوعی پرستار که عموما به افراد سالخورده و بیمار کمک می‌کنند) کار پیدا کرده است.

وطن‌خواه همچنین از آزادی در به اشتراک گذاشتن نظرات سیاسی خود بدون ترس از انتقام حاکمیت برخوردار است. او گفته است می‌تواند از آزادی خود برای صحبت علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

مایکل وایت، ۵۰ ساله، گفته است که در ایران و زمانی که زندانی بود تحت شکنجه‌های مختلف از جمله شکنجه جنسی قرار گرفته است.

وطن‌خواه در طول دوره دوستی به وایت کمک کرد تا دوران حبس خود را طی کند و سیستم قضایی را بهتر بشناسد و به عنوان مترجم به او کمک کرد تا با نگهبانان و زندانیان صحبت کند. در اوایل سال ۲۰۲۰، در حالی که وطن‌خواه مرخصی بود، به کانال اصلی وایت برای ارتباط با دنیای خارج تبدیل شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، وایت در مصاحبه‌ای در کنار وطن‌خواه گفت «زمانی که در ایران زندانی بودم، او جان خود را به خطر انداخت تا از جانب من اطلاعاتم را به بیرون برساند.» وایت گفت به وطن‌خواه گفتم «هر کاری که در توانم باشد انجام خواهم داد تا او را به اینجا (آمریکا) برسانم، زیرا احساس می‌کردم که یک، این (کار) برای امنیت زندگی خودش (مهم) است. و (دو) همچنین احساس می‌کردم که او می‌تواند از اعضای جامعه کمک بزرگی بگیرد.»

وطن‌خواه با استفاده از اطلاعاتی که وایت به او داده بود، با جاناتان فرانک، یک مشاور خانواده‌های آمریکایی‌های گرگان گرفته شده و بازداشت‌شدگان آمریکایی که روی پرونده وایت کار می‌کرد تماس گرفت. او همچنین با مادر وایت صحبت کرد و نامه‌های وایت را قاچاقی به او رساند. جاناتان فرانک سپس به پیشبرد پرونده صدور ویزای بشردوستانه آمریکا برای وطن‌خواه کمک کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy