Tuesday, Sep 12, 2023

صفحه نخست » پیام حامد اسماعیلیون به غرب

esmailioon.jpgدست از مماشات با جمهوری اسلامی بردارید و مانع انقلاب ایران نشوید

ایران اینترنشنال - حامد اسماعیلیون، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی و عضو انجمن خانواده‌‌ کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، در یادداشتی به مرور اتفاقات یک‌سال اخیر و پس از قتل حکومتی مهسا ژینا امینی پرداخت. او به غرب هشدار داد که دست از مماشات با جمهوری اسلامی بردارد و مانع انقلاب بزرگ ایرانیان نباشد.

اسماعیلیون شامگاه ۲۰ شهریور با انتشار متنی در اینستاگرام خود یادآور شد که با قتل مهسا، روح جامعه به نقطه جوش رسید و این ماجرا، یاد تمام قربانیان جمهوری اسلامی را یک‌باره در ذهن جامعه زنده کرد.

او در بخشی از نامه خود ضمن برشمردن ویژگی‌های این انقلاب «پیشرو و متکثر»، به کمبودهای آن از دیدگاه خود نیز پرداخت.

به گفته این نویسنده، در یک سال گذشته غیبت حزب‌ها، نهادها و جریان‌های سیاسی مترقی و توانمندی که بتوانند جامعه را برای گذار دموکراتیک از جمهوری اسلامی و پس از آن آماده کنند، از چشم ناظران و مردم دور نمانده است.

اسماعیلیون همچنین تاکید کرد که «تلاش برای جبران این کمبود» در یک سال گذشته از جمله به دلیل «دیدگاه‌های متفاوت نسبت به مسایل اساسی» به نتیجه مهمی نرسیده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

اردیبهشت امسال او به دلیل اختلاف‌های به وجود آمده بین اعضا، از «ائتلاف همبستگی» خارج شد. در این ائتلاف شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد، عبدالله مهتدی، نازنین بنیادی و شیرین عبادی حضور داشتند.

منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی که به اختصار «منشور مهسا» نامیده می‌شود، بهمن گذشته در نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» در دانشگاه جورج تاون شهر واشینگتن مطرح شد اما به دلیل آنچه اسماعیلیون از آن با عنوان «دیدگاه‌های متفاوت به مسایل اساسی» یاد می‌کند،‌ نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد.

اسماعیلیون که همسر و فرزندش را در سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه از دست داده است، در بخشی دیگر از متن خود یادآور شد که «تماشای دست و پا زدن جمهوری اسلامی» با وجود سرکوب‌هایی که انجام داد، درس‌های بسیاری برای همه ما داشت.

او تشریح کرد: «ما ایرانیان به درستی آموختیم که باید به خود تکیه کنیم. هم‌زمان می‌دانیم که برای نجات ایران، فقط و فقط باید بر خود تکیه کنیم و اگر قرار است انقلابی رخ دهد، در داخل مرزهای ایران خواهد بود.»

او در ادامه خود را یکی از یاری‌کنندگان انقلاب در خارج از مرزها خواند و گفت در این زمینه بیش از هر چیز انعکاس صدای مبارزان و معترضان داخل ایران و حمایت از جنبش مردم ایران اهمیت داشته و دارد.

اسماعیلیون از بانیان تجمع ده‌ها هزار نفری ایرانیان خارج از کشور در برلین آلمان بود.

با فراخوان او، حدود ۸۰ هزار نفر در روز ۳۰ مهر ۱۴۰۱ (۲۲ اکتبر ۲۰۲۲) برای پشتیبانی از اعتراضات مردمی ایران در جریان خیزش انقلابی در پایتخت آلمان حاضر شدند.

از این تجمع و راهپیمایی به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع ایرانیان خارج از کشور و رویدادی تاریخی در همبستگی علیه جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

عضو انجمن خانواده‌‌ کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که علاوه بر تجمع برلین تاکنون هماهنگی‌های بسیاری برای راهپیمایی ایرانیان خارج از کشور انجام داده است، از کشورهای غربی خواست تا دست از «مماشات با جمهوری اسلامی» بردارند و مانعی بر سر راه تحول بزرگ ایرانیان نباشند.

اسماعیلیون در همین راستا به تلاش جمهوری اسلامی برای پیش ‌بردن سیاست گروگان‌گیری و وادار ساختن غرب برای نشستن در آن سوی میز معامله اشاره کرد.

اشاره او به توافق اخیر تهران-واشینگتن برای آزادی چند زندانی دوتابعیتی آمریکا در ایران، در ازای رهاسازی دلارهای بلوکه شده حکومت است.

این فعال مدنی در ادامه متن خود بر «طولانی و دردناک» بودن مسیر رسیدن به عدالت اجتماعی،‌ دموکراسی، جدا کردن دین از عرصه حکومت و عدالت برای قربانیان هم تاکید کرد و یادآور شد که اگر بسیاری از این تغییرات را «یکی‌یکی و با حوصله» اجرا نکنیم، دایره بسته را تکرار کرده‌ایم.

اسماعیلیون از اجرای درست عدالت انتقالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان‌های سیاست گذار یاد کرد و گفت این عدالت باید با حذف حکم اعدام، شکنجه و دادگاه‌های صحرایی همراه شود.

به گفته او، اگر «تک‌تک عاملان جنایت‌ها» مجازات نشوند، ضمانت چندانی برای رسیدن به دموکراسی وجود نخواهد داشت.

اسماعیلیون در پایان متن خود ضمن تاکید بر اینکه در تجمع روز ۲۵ شهریور ایرانیان خارج از کشور برای سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی در تورنتوی کانادا حضور می‌یابد، نوشت: «می‌دانم جمهوری اسلامی دیر یا زود به دست ایرانیان سقوط خواهد کرد. همه ما باید خود را برای دیدن آن روز آماده کنیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy