Tuesday, Sep 12, 2023

صفحه نخست » فاجعه در لیبی؛ تصاویر از سیلی آخرالزمانی با بیش از ۶۰۰۰ کشته و +۱۰،۰۰۰ مفقود

رادیو زمانه - طوفان دانیل لیبی بحران‌زده‌ای را که سال‌ها است روی آرامش ندیده به دامن فاجعه‌ای دیگر غلطاند. مقام‌های محلی می‌گویند که تعداد کشته‌های سیل به بیش از شش هزار نفر افزایش یافته است و این تازه آمار نهایی کشته‌ها نیست.

l1.jpgهزاران نفر در لیبی در سیل ناشی از طوفان مدیترانه‌ای روز یکشنبه ۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور که سدهای بالادست شهر درنا را شکست، ساختمان‌ها را از بین برد و یک چهارم از سواحل شرقی را درنوردید، کشته و دست کم ۱۰ هزار نفر مفقود شدند.

یک مقام حکومت وحدت ملی گفت که تلفات سیل به ۶ هزار نفر رسیده است و هزاران نفر همچنان مفقود هستند. دو سد رد بالادست شهر بندری درنا در شرق لیبی شکسته شده و بیش از یک‌چهارم این شهر از بین رفته‌است.

l2.jpgدولت شرق لیبی اعلام کرد که تاکنون ۵۳۰۰ جسد را تنها در شهر ویران شده درنا شمارش کرده است که انتظار می‌رود این تعداد افزایش یابد و حتی دو برابر شود.

هیچم چکیوات، وزیر هوانوردی غیرنظامی در دولت که شرق لیبی را اداره می‌کند، گفت که با فروکش کردن آب اجساد فراوانی دیده می‌شوند. وی خواستار کمک بین المللی شد و گفت که لیبی تجربه مقابله با فاجعه‌ای به این بزرگی را ندارد.

l3.jpg

طوفان دانیل در سراسر دریای مدیترانه به کشوری برخورد کرد که در نتیجه بیش از یک دهه درگیری داخلی در حال فروپاشی بود.

در درنا، شهری با ۱۲۵ هزار سکنه، خبرنگاران رویترز محله‌های ویران شده را دیدند. سیل ساختمان‌ها را از بین برده و مشخص نیست که ساکنان در چه وضعی بوده‌اند و سیل با آن‌ها چه کرده است.

محمد القابیسی، مدیر بیمارستان وحده، گفت که ۱۷۰۰ نفر در یکی از دو منطقه شهر درنا جان باخته‌اند و ۵۰۰ نفر در منطقه دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

خبرنگاران رویترز اجساد بسیاری را دیدند که در راهروهای بیمارستان روی زمین گذاشته شده بودند. مردم مصیبت‌زده در میان اجساد به دنبال اعضای گم‌شده خانواده‌شان هستند و بسیاری هنوز موفق به یافتن عزیزانشان نشده‌اند.

هیچم ابو چکیوات، وزیر هوانوردی غیرنظامی دولت شرق لیبی گفت که «من اغراق نمی‌کنم وقتی می گویم ۲۵ درصد شهر ناپدید (و به طور کامل ویران) شده است. ساختمان‌های بسیار بسیار زیادی فروریخته‌اند.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

سایر شهرهای شرقی لیبی از جمله بنغازی دومین شهر بزرگ این کشور نیز تحت تأثیر طوفان قرار گرفتند. تامر رمضان، رئیس هیئتی از فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، گفت که تعداد کشته شدگان «بسیار زیاد» خواهد بود.

او به خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم از منابع مستقل اطلاعاتی خود تأیید کنیم که تعداد افراد مفقود تاکنون به ۱۰ هزار نفر رسیده است.»

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که تیم‌های واکنش اضطراری برای کمک در محل بسیج شده‌اند.

در حالی که ترکیه و سایر کشورها به کمک لیبی شتافته‌اند و وسایل نقلیه جستجو و نجات، قایق‌های نجات، ژنراتورها و مواد غذایی به درنا ارسال کرده‌اند ولی هنوز یک آشوب کامل در شهر به پا است و مردم در جستجوی خویشان گم‌شده‌شان زیر هر آوار و ساختمانی فریاد می‌زنند.

مصطفی سالم ۳۹ ساله در درنا گفت که ۳۰ نفر از بستگان خود را از دست داده است. سالم به رویترز گفت: «در زمان سیل بیشتر مردم در خواب بودند. هیچ کس آماده نبود.»

راجا ساسی، ۳۹ ساله، پس از رسیدن آب به طبقه بالایی به همراه همسر و دختر کوچکش از سیل جان سالم به در برد، اما بقیه اعضای خانواده‌اش جان باختند.

او گفت: «در ابتدا فقط فکر می‌کردیم باران شدید است، اما نیمه‌شب صدای انفجار مهیبی را شنیدیم. سد در بالادست خراب شده بود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy