Friday, Sep 15, 2023

صفحه نخست » اسپانیا زن باردار ایرانی را که درخواست پناهندگی کرده بود، اخراج کرد

spain.jpgرادیو زمانه - محمد رحمتی‌نیا، همسرش زینب که دو ماهه باردار است و پسر هفت ساله آنها پس از رد درخواست پناهندگی سیاسی از سوی مقامات اسپانیا، امروز در فرودگاه بارسلونا به مقصد دوحه سوار هواپیما شدند. این هواپیما در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی از فرودگاه ال‌پرات، جایی که این خانواده از روز پنج سپتامبر در آن بازداشت بودند، بلند شد.

منابعی از جامعه ایرانی در کاتالونیا این موضوع را تایید کرده‌اند. رحمتی‌نیا اعلام کرده بود یکی از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران است و جانش به دلیل سابقه‌دار بودن و شرکت در تظاهرات در خطر است. با این حال، پلیس اسپانیا در تصمیمی که دادگاه ملی تایید کرد، درخواست پناهندگی او را نپذیرفت. علی‌رغم ارائه درخواست تجدیدنظر وکیلان آنها به دادگاه حقوق بشر اروپا، این خانواده به قطر اخراج شده‌اند. دادگاه ملی اظهارات رحمتی‌نیا را «قابل قبول» ندانسته و مدعی شده است او به دلیل فعالیت سیاسی به ۱۵ سال زندان محکوم شده اما پس از پرداخت رشوه توانسته است آن را به شش ماه حبس تعلیقی کاهش دهد.

با وجود بازداشت هزاران نفر در ایران به دلیل شرکت در اعتراضات علیه جمهوری اسلامی، آنها همچنین مدعی شده‌اند شناسایی رحمتی‌نیا در تظاهرات مشکلی ایجاد نمی‌کند: «به طور خلاصه، ما معتقد نیستیم که در این مورد، در صورت بازگشت، خطر آسیب جدی یا آزار و اذیت او وجود دارد.» حکم اخراج دادگاه اسپانیا هزاران نفری را که به خاطر اعتراضات یک سال گذشته در ایران دستگیر و حتی به اعدام محکوم شده‌اند در نظر نگرفته است.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

همزمان مقامات اسپانیایی در حال مذاکره با تهران برای آزادی سانتیاگو سانچز، توریستی هستند که ۲۲ اکتبر سال گذشته در ایران دستگیر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy