Sunday, Sep 17, 2023

صفحه نخست » ادامه اعتراضات در ایران به‌رغم سرکوب‌ها

eteraz.jpgمعترضان در همدان فریاد «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر‌دادند

صدای آمریکا - خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت اعتراضات پراکنده در ایران روز یکشنبه، به‌رغم سرکوب گسترده معترضان توسط نیروهای حکومتی، ادامه یافت.

این خبرگزاری می‌گوید روز یکشنبه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد معترضان در شهر همدان فریاد مرگ بر جمهوری اسلامی سر می‌دهند. ویدیوی دیگری نیز نشان می‌دهد معترضان پس ز تیراندازی آشکار توسط نیروهای امنیتی در حال گریزند.

پس از انتشار این ویدیوها، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌داد همدان آرام است.

گروه های حقوق بشری از جمله خبرگزاری هرانا از بازداشت تعدادی از معترضات در چند شهر از جمله در سقز و سنندج خبر دادند.

همزمان، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی هشدار داد که ایران ممکن است اقداماتی علیه رسانه‌های خارج از کشور که تهران آنها را به دامن زدن به اعتراض‌ها در کشور متهم می‌کند، انجام دهد.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه به مناسبت سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی در بیانیه‌ای گفت که مهسا امینی الهام‌بخش یک جنبش تاریخی بود که بر ایران و مردم سراسر جهان تاثیر گذاشت. صدها تن به این مناسبت روز شنبه در مقابل کاخ سفید تجمع کردند.

همچنین، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، روز شنبه ۲۵ شهریور با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت نخستین سالگرد «زدن وحشیانه و کشتن مهسا ژینا امینی به دست رژیم ایران» خواستار پاسخگو کردن جمهوری اسلامی از سوی جامعه بین‌المللی شد.

سناتور منندز درباره اعتراضات ایرانیان «از تهران تا مهاباد و اصفهان» گفت زنان و مردان ایرانی برای دفاع از هموطنان خود، زندگی‌شان، و آزادی‌هایشان در بیش از ١٣٣ شهر و در تمامی استان‌ها به خیابان آمدند.

به گفته او، به‌رغم کور کردن عامدانه معترضان، به رغم استفاده ماموران «رژیم» از مهمات جنگی، و به‌رغم صدور احکام اعدام، مردم ایران روز به روز به تظاهرات ادامه دادند و خود را در معرض خطرات ارعاب، خشونت، حبس، و مرگ قرار دادند.

این سناتور برجسته دموکرات در ادامه افزوده که جامعه بین‌المللی به مردم ایران مدیون است که هرگز اجازه ندهد جمهوری اسلامی از جنایات مرتکب‌شده در جریان سرکوب وحشیانه خود قسر در رود.

به گفته رابرت منندز، همزمان با تداوم سرکوب مردم شجاع ایران از سوی جمهوری اسلامی، جامعه بین‌المللی به ایرانیان «حمایت تمام‌عیار» مدیون است.

جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، نیز روز شنبه به مناسبت اولین سالگرد «قتل» مهسا، بر حمایت مجدد خود از مردم ایران تاکید کرد.

به گفته این سناتور برجسته جمهوری‌خواه، همزمان با آزادسازی وجوه ایران از سوی دولت بایدن، باید اقدامات بیشتری برای پاسخگوکردن «رژیم» ناقض جدی حقوق بشر و حامی ترور انجام شود.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، با انتشار ویدیویی ضمن گرامیداشت یاد مهسا و اشاره به تاثیر همیشگی او بر ایران و جهان، خواستار حمایت از حقوق بشر و کرامت انسان‌ها در ایران و کل جهان شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy