Saturday, Sep 30, 2023

صفحه نخست » : حتی بورکینافاسو می‌تواند از ظرفیت‌های جهانی استفاده بکند، اما ما... + پیشنهاد سفیر پیشین جمهوری اسلامی

sobhani.jpgمحمدعلی سبحانی سفیر پیشین ایران در ۳ کشور عربی گفت: برای بهبود وضعیت اقتصادی باید به یک گفتمان حداقلی با آمریکا، سعودی و اهل منطقه برسیم

جماران - سبحانی در رابطه با عضویت ایران در بریکس و سازمان شانگهای به جماران گفت: حتی دولت بورکینافاسو هم می‌تواند از ظرفیت‌های جهانی استفاده بکند؛ اما ما به خاطر تحریم‌ها، از هیچ‌یک از این ظرفیت‌ها استفاده مناسبی را نمی‌بریم.

شما نمی‌توانید امیدوار باشید قبل از لغو تحریم ها حالا با برجام یا با مذاکره مستقیم با آمریکا، مشکل اقتصادی ما کم شود. اگر این کار را انجام ندهید و این تحریم‌ها باقی بماند، من امیدی ندارم که همین روند فعلی تغییر پیدا کند.

مگر همه ما نمی‌گوییم که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است، امروز مشکل داخلی ما چیست؟ به‌عنوان نمونه، مهم ترین مشکل داخلی ما معیشت مردم است.

حتی در مورد شانگهای؛ هنوز شرایطی که شما بتوانید از ظرفیت‌های داخلی و ظرفیت‌های جهانی و نظم جدید آن، بهره ببرید، به وجود نیامده است. در حالی که ظرفیت‌های دنیا، ظرفیت‌های ما هم حساب می‌شود، کما اینکه دولت کوچکی مثل دولت قطر هم از این ظرفیت های منطقه ای و بین المللی استفاده می کند. دولت قطر یک دولت پولدار و پردرآمد است که با ابتکاراتش به این نقطه رسیده است. حتی دولت بورکینافاسو هم می‌تواند از این ظرفیت‌های جهانی استفاده بکند؛ اما ما به خاطر تحریم‌ها، از هیچ‌یک از این ظرفیت‌ها استفاده مناسبی را نمی‌بریم.

بنابراین، من وظیفه‌ام این است که این هشدار را بدهم که اگر نتوانیم با جهان به یک گفتمان حداقلی و مشترک برسیم؛ چه از طریق برجام، چه از طریق مذاکره یا روش های ممکن و مقدور دیگر، نمی توان امید چندانی به بهبود وضعیت اقتصادی داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy