Tuesday, Oct 3, 2023

صفحه نخست » در حاشیه دعوای خونین دانش آموز افغان با دانش آموز ایرانی در غرب استان تهران

afghan2.jpgبه دور از انسانیت

اجلال قوامی

ویدیویی از چند جوان در سنندج منتشر شده که گراد گرد فردی که روی زمین با دست خونی افتاده حلقه زده و از این فرد زخمی که تبعه افغاتستان است و در سنندج به سر می برد؛ می خواهند هر چه زودتر از سنندج و دیگر شهرهای کردستان خارج شود‌.دیدن این ویدیو و ضجه زدن فرد مهاجر که در میان این جوانان در محاصره قرار گرفته و با دستی خونین بر زمین افتاده هر وجدان انسان دوستی را به شدت می آزارد.


در روزهای اخیر موجی از خشم و عصبانیت نسبت به حضور پناهجویان افغانستانی در کشور به راه افتاده که خشونت و کینه را نسبت به این پناهجویان و مهاجران جویای کار افزایش داده است.اینکه چرا در این برهه از زمان این موج افغان ستیزی شدت گرفته دلایلی زیادی دارد؛ فارغ از کم و کیف حضور این اتباع افغان در کشور که خود زخم های بزرگی بر تن و جان خویش از سال ها جنگ و خشونت دارند؛ چند نکته را نباید از نظر دور داشت.

اول: تردیدی نیست که مهاجران و پناهجویان افغانستانی در ایران خود قربانیان سال های دراز جنگ و خونریزی و خشونت هستند که به ناچار راهی دیار غربت شده اند.

دوم: با روی کار آمدن دوباره دولت اسلامی طالبان موج مهاجرت افغان ها شدت گرفت و طبعا کشورهای همسایه مقصد این موج های جدید مهاجرت بودند.

سوم: خشونت و تهدید و استفاده از قمه و زور راه حل ورود مهاجران به کشور نیست.دستگاه های ذیربط در این مساله باید تدابیری تازه ای بیاندیشند تا از ورود سیل آسای این مهاجران کاسته شود.دامن زدن به احساسات مهاجر ستیزی نه تنها با اصول انسانی و دیگر قواعد و قوانین مهاجرین و پناهندگان سازگارنیست بلکه این چنین رفتارهای خشونت آمیز تنها به تولید کینه و نفرت در دو طرف ماجرا کمک می رساند.به راستی اینگونه رفتارها دور از شان و جایگاه ما کوردها که خود زخم های زیادی بر جان و روح داریم و به انسان دوستی شهره ایم؛ می باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy