Monday, Oct 16, 2023

صفحه نخست » اسرائیل حمله به بیمارستان در غزه را تکذیب کرد؛ محمود عباس و پادشاه اردن دیدار با جو بایدن را لغو کردند

17-17.jpgرادیو زمانه - خشم سیاسی در منطقه پس‌ از اینکه وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که دست‌کم ۵۰۰ نفر در حمله هوایی به بیمارستان الاهلی العربی در غزه کشته شدند، افزایش یافت.

شامگاه ۱۷ اکتبر، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای نقش داشتن در این حمله هوایی را تکذیب کرد و گفت موشک سازمان جهاد اسلامی فلسطین مسئول انفجار است. به گزارش الجزیره، کلیسای انگلیکان که مالک و مدیر بیمارستان الاهلی در غزه است، گفت که حمله از سوی اسرائیل رخ داده است.

به‌غیر از بیمارستان الاهلی، روز ۱۷ اکتبر مدرسه‌ای در نزدیکی همین بیمارستان که توسط سازمان ملل متحد اداره می‌شود هم موردحمله هوایی قرار گرفت. اسرائیل در مورد این حمله، تکذیب صادر نکرده است. مقامات فلسطینی، اسرائیل را مسئول حمله به این مدرسه و بیمارستان اعلام کردند.

نیویورک‌تایمز نوشت که شامگاه سه‌شنبه ۱۷ اکتبر، سفرای کشورهای عربی در سازمان ملل متحد، بیرون در شورای امنیت ایستاده و خواستار آتش‌بس فوری در حمله اسرائیل به غزه شدند. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت که همه این سفرای معترض، اسرائیل را مسئول انفجار بیمارستان می‌داند. او گفت: «ما اسرائیل را مسئول این قتل‌عام و جنایت می‌دانیم.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

با وجود تکذیب اسرائیل، رهبران سیاسی منطقه سخنرانی‌های خشمگین کردند و اسرائیل را مسئول دانستند. از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، که قرار ملاقاتش با جو بایدن، ریاست جمهوری آمریکا را به همین دلیل لغو کردند.


ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد که نشست جو بایدن در پایتخت اردن که قرار بود فردا با حضور ملک عبدالله، پادشاه اردن، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود، لغو شده است.

یک مقام ارشد فلسطینی گفت عباس از شرکت در این نشست در اعتراض به حمله هوایی به بیمارستان الاهلی العربی در غزه انصراف داده است. محمود عباس در سخنرانی خود در واکنش به حمله به بیمارستان، دولت اسرائیل را مسئول حمله دانست و گفت این دولت هیچ «خط قرمزی ندارد». او هدف قرار دادن بیمارستان در غزه را «جنایت جنگی شنیع» خواند.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن هم اعلام کرد که نشست رهبران کشورهای منطقه با جو بایدن لغو شده است. صفدی به الجزیره گفت لغو این نشست به نفع همه است چرا که «مردم انتظار دارند که اجلاسی با این ماهیت بتواند به خواسته‌های آنها برای توقف این جنگ پاسخ دهد.»

کاخ سفید لغو دیدارهای سیاسی بایدن با رهبران عرب منطقه را تأیید کرد و گفت بایدن به اردن نخواهد رفت. این مقام کاخ سفید گفت که تصمیم به لغو دیدار بایدن با رهبران منطقه پس از مشورت با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و «با توجه به ایام عزای اعلام‌شده از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین»، صورت گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy