Friday, Oct 20, 2023

صفحه نخست » آزمایش هسته‌ای آمریکا در صحرای نوادا

bomb.jpgکیهان لندن - ایالات متحده در صحرای نوادا دست به یک آزمایش اتمی زده است. این اقدام چند ساعت پس از آن صورت گرفت که روسیه اعلام کرد «معاهده ممنوعیت آزمایش تسلیحات اتمی» را لغو خواهد کرد.

فاکس‌نیوز روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهرماه) گزارش داد انفجار در سایت آزمایش هسته‌ای نوادا شدید بود.

این آزمایش روز چهارشنبه انجام شد و بلومبرگ به نقل از وزارت انرژی آمریکا گزارش داد در آن از مواد شیمیایی و ایزوتوپ‌های رادیویی برای «تأیید مدل‌های جدید انفجار پیش‌بینی‌شونده» استفاده شده که می‌تواند به شناسایی انفجارهای اتمی در کشورهای دیگر کمک کند.

کوری هیندرشتاین معاون مدیر منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دفاعی در اداره امنیت ملی هسته‌ای آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این آزمایش‌ها تلاش‌های ما برای توسعه فناوری جدید در پشتیبانی از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را ارتقاء می‌دهد.» وی تأکید کرد «این آزمایش‌ها با بهبود تشخیص آزمایش‌های انفجاری هسته‌ای زیرزمینی به کاهش تهدیدات هسته‌ای جهانی کمک خواهد کرد.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

کارشناسان معتقدند انجام این آزمایش از سوی آمریکا در این برهه زمانی قابل توجه است زیرا قانونگذاران روسیه اعلام کردند که قصد دارند معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را لغو کنند.

این معاهده که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید، هرگونه انفجار هسته‌ای را در هر نقطه از جهان ممنوع می‌کند، اگرچه هرگز بطور کامل لازم‌الاجرا نشده است. علاوه بر ایالات متحده، چین، هند، پاکستان، کره شمالی، اسرائیل، ایران و مصر نیز باید آن را تصویب کنند.

اگرچه ایالات متحده و روسیه کلاهک‌های اتمی خود را آزمایش نمی‌کنند، اما آزمایش‌هایی به اصطلاح زیر حد بحرانی انجام می‌دهند. در اینگونه آزمایش‌ها انفجارهایی انجام می‌شود که در آن مقدار مواد اتمی به کار رفته به اندازه یک انفجار واقعی اتمی برای «ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای» نیست و در آن فقط طراحی تسلیحات تست می‌شود.

اکنون این نگرانی وجود دارد که مسابقه تسلیحاتی بین قدرت‌های تراز اول اتمی دوباره از سر گرفته شود.

نگرانی‌های گسترده‌ای نیز وجود دارد که روسیه ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای خود را برای ممانعت از حمایت مستمر غرب از اوکراین آغاز کند. در حالی که برخی کارشناسان درباره لزوم انجام آزمایش‌های هسته‌ای صحبت کرده‌اند، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه هنوز نظری در این مورد ارائه نکرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه هفته گذشته گفت که مسکو به این ممنوعیت احترام می‌گذارد و تنها در صورتی آزمایش‌های هسته‌ای را از سر می‌گیرد که واشنگتن ابتدا این کار را انجام دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy