Friday, Oct 20, 2023

صفحه نخست » استعلام از وزارت خارجه برای ورود به ایران

20-4.jpgدویچه وله - وزیر دادگستری جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۸ مهرماه در گفت‌وگو با شفقنا اعلام کرد ایرانیانی که برای بازگشت به کشور "نگرانی" دارند، می‌توانند "امکان تردد خود را به‌صورت الکترونیکی پیگیری کنند و چنانچه تأیید وزارت امور خارجه را دریافت کردند، بدون هیچ نگرانی و پرسش و پاسخی وارد کشور شوند."

امین حسین رحیمی افزود که در همین خصوص، "در حال حاضر در وزارت امور خارجه کمیسیونی فعال است که با همکاری قوه قضاییه به سوالات این دسته از افراد پاسخ می‌دهد."

او همچنین تدوین "لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور" را عنوان مهمترین اقدام دولت سیزدهم در شورای عالی ایرانیان خارج کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که این لایحه در مجلس فعلی به قانون تبدیل شود.

به ادعای او، یکی دیگر از مزیت‌های لایحه حمایت از ایرانیان خارج کشور، "تسهیل ورود سرمایه‌های ایرانیان به داخل کشور" است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

رئیس جمهور ایران نیز شهریور سال جاری در سفر به نیویورک و در نشست با ایرانیان مقیم آمریکا با اشاره به اهمیت نقش ایرانیان مقیم خارج در توسعه ایران، ادعا کرد که زمینه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری آنان در داخل کشور فراهم است.


ابراهیم رئیسی بهمن‌ماه سال گذشته نیز از طراحی بسته‌ای موسوم به "بسته امتداد وحدت" خبر داد که به گفته او، بخشی از آن به رفع موانع برای بازگشت ایرانیان خارج کشور اختصاص دارد.

جلب نظر ایرانیان خارج کشور برای بازگشت به ایران در تمامی دولت‌های گذشته از علی‌اکبر رفسنجانی تا محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی تکرار شده است.

وعده‌های دولت رئیسی برای تسهیل بازگشت ایرانیان به داخل کشور نیز در حالی ابراز شده که بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، شهروندان ایرانی مقیم کشورهای دیگر هنگام سفر به کشور خود، همواره با تهدیدها و خطراتی همچون ضبط پاسپورت، احضار و بازجویی و همچنین فشار از سوی نهادهای امنیتی‌ می‌شوند.

افزایش مهاجرت در قالب پناهندگی

طی سال‌های اخیر، به‌دلیل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، سرکوب شدید معترضان در ایران و نفوذ و دخالت نهادهای امنیتی در لایه‌های زندگی مردم، مهاجرت‌ در قالب پناهندگی افزایشی بی‌سابقه داشته است؛ به‌‌طوری‌‌که آمارها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۱ تنها در انگلستان، ۹ هزار و ۸۰۰ ایرانی درخواست پناهندگی داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy