Tuesday, Oct 24, 2023

صفحه نخست » تد کروز: "ادعا شده ۳ جاسوس ایرانی" برای دولت آمریکا کار می‌کردند

tc.jpgتعلیق رابرت مالی رسوایی امنیت ملی بود

ایران اینترنشنال - تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، اتفاق‌های رخ داده پیرامون رابرت مالی، نماینده معلق شده رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران را «یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های امنیت ملی» در تاریخ ایالات متحده خواند و گفت "ادعا شده «سه جاسوس ایرانی» در بالاترین سطوح دولت آمریکا مشغول به کار بوده‌اند".

به گزارش نیویورک‌ پست، کروز روز دوشنبه اول آبان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز تاکید کرد سه تن از مشاوران ارشد مالی که در حلقه نزدیکان مورد اعتماد او قرار داشتند، «از سوی حکومت ایران به استخدام درآمده بودند».

به نظر می‌رسد اشاره کروز به آرین طباطبایی، دینا اسفندیاری و علی واعظ باشد که در گذشته جز تیم رابرت مالی یا از نزدیکان او بودند.

بر اساس گزارش تحقیقی ایران‌اینترنشنال درباره ابعاد جنگ نرم تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اواخر سال ۱۳۹۲ حلقه‌ای از تحلیل‌گران و محققان خارج کشور را تحت عنوان «طرح کارشناسان ایران» (The Iran Experts Initiative) تشکیل داده و طبق اسناد بررسی شده، برای سال‌های متمادی از این شبکه به منظور گسترش قدرت نرم حکومت ایران و افزایش نفوذ آن در صحنه جهانی استفاده کرده است.

تعدادی از اعضای طرح کارشناسان ایران از جمله طباطبایی، اسفندیاری و واعظ با جمهوری اسلامی ارتباط مستقیم داشته‌اند و در برخی موراد، این ارتباطات ادامه‌دار بوده است.

کروز با اشاره به حضور آرین طباطبایی به عنوان رییس دفتر کنونی معاون وزیر دفاع آمریکا گفت او همچنان به «اسناد طبقه‌بندی شده» دسترسی دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این سناتور جمهوری‌خواه با انتقاد از رویکرد «رسانه‌های شرکتی» در قبال افشاگری‌های صورت گرفته گفت این رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند که «سه جاسوس ایرانی در حالی که مستقیما برای ایران کار می‌کردند، به سطوح ارشد دولت منتقل شدند و به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی داشتند».

روز ۲۶ مهر چهار مقام ارشد امنیتی دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به حمله اخیر حماس به اسرائیل و عملیات نفوذ ایران، خواهان لغو مجوز امنیتی و استخدام افرادی شدند که به دلیل پیوند با جمهوری اسلامی می‌توانند تهدیدگر امنیت ملی ایالات متحده باشند.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۴ مهر اعلام کرد قصد دارد به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده‌اش در مورد سیاست واشینگتن در قبال جمهوری اسلامی، رابرت مالی را به عنوان شاهد احضار کند.

وب‌سایت آمریکایی سمافور به نقل از دستیاران ارشد کمیته نظارت خبر داد دولت آمریکا از تلاش‌های کنگره برای کشف دلایل لغو مجوزهای امنیتی مالی در آوریل سال جاری میلادی، مکررا ممانعت کرده است.

واشینگتن فری‌بیکن روز ۱۹ مهر گزارش داد رهبران جمهوری‌خواه در کمیته‌های امور خارجه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، تحقیقات مشترک خود را در مورد ارتباط رابرت مالی با شبکه نفوذ جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy