Wednesday, Oct 25, 2023

صفحه نخست » پیشنهادی که عباس کیارستمی به مارتین اسکورسیزی داده بود

martinS.jpgکیارستمی نگاهم کرد و گفت هیچ کاری که دوست نداری را انجام نده

بی بی سی - مارتین اسکورسیزی، فیلم‌ساز بزرگ آمریکا با فیلم وسترن جنایی جدیدش قاتلان ماه گل که بر اساس حوادث واقعی ساخته‌شده به سینماها بازگشته است. او در گفتگوی صمیمانه‌ای از پیدا کردن ستارگان درخشان فیلم‌هایش و از وضعیت صنعت سینما می‌گوید.

یک‌شب مانده به نمایش قاتلان ماه گل، جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی با او در اتاق هتلی که پنجره‌اش رو به سنترال پارک نیویورک است، نشسته‌ایم. اسکورسیزی از اوضاع فیلم‌های هالیوودی معاصر ابراز تأسف می‌کند. در مصاحبه مفصلی که برای بی‌بی‌سی انجام دادیم به موضوع‌های زیادی پرداخت.

او از موج کنونی فیلم‌های پرفروش ابر قهرمانی می‌گوید: «این مدل فیلم‌ها، فیلم‌هایی نیستند که بخواهم ببینم. هر چه پیرتر می‌شوم، بیشتر و بیشتر می‌خواهم وقتم را خوب مصرف کنم. نمی‌توانم وقتی‌که برایم مانده، صرف چنین فیلم‌هایی کنم.»

آنچه می‌گوید با نقل‌قولی که به شکل غیررسمی از مصاحبه‌اش با مجله امپایر درز کرده بود جور درمی‌آید. او گفته بود فیلم‌های ابرقهرمانی که برداشت از داستان‌های مارول هستند بیشتر «پارک تفریحات» هستند تا «سینما».

او با حسرت روزهایی را به یاد می‌آورد که استودیوهای فیلم‌سازی بزرگ «فیلم‌های جدی می‌ساختند. حتی کمدی‌های جدی می‌ساختند. آنچه می‌خواهم بگویم این است که الآن همه پول‌ها صرف این فیلم‌های فرنچایز می‌شود. خرج همین فیلم‌های اکشن می‌شود و قرار است همین‌طور بماند.» در ادامه می‌گوید امروز فیلم‌های مستقل، فیلم‌هایی که در آن‌ها هنر سینما هنوز در حال رشد و شکوفایی است، جایگاهی که شایسته‌شان باشد پیدا نمی‌کنند. می‌گوید: «ما می‌خواهیم این فیلم‌ها بزرگ‌تر باشند. می‌خواهیم تماشاگران بیشتری بتوانند آن‌ها را ببینند.»

برنامه بعدی اسکورسیزی چیست؟

اسکورسیزی ماه نوامبر ۸۱ ساله می‌شود و هنوز می‌خواهد فیلم‌هایی بسازد. وقتی می‌خواهد تصمیم بگیرد انرژی‌اش را صرف چه‌کاری کند، توصیه فیلم‌ساز بزرگ ایرانی عباس کیارستمی را به یاد می‌آورد: «نگاهم کرد و گفت هیچ کاری که دوست نداری را انجام نده. اصلاً این کار را نکن. من حالا متوجه منظورش می‌شوم.»

صحبت های مارتین اسکورسیزی درباره عباس کیارستمی:

این کارگردان پیشرو این روزها نگاه نسبتاً عمل‌گرایانه‌تری به فیلم‌سازی دارد: «درنهایت همه‌چیز به آنچه در قاب است ختم می‌شود. اینکه دوربین را کجا بگذارید و در این وقت باقی‌مانده از عمرتان چه داستانی را روایت کنید. آیا ارزشش را دارد؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy