Wednesday, Nov 1, 2023

صفحه نخست » زمزمه گزینه‌هایی برای آینده غزه

gaza.jpgایندیپندنت فارسی - چهارشنبه ۱۰ آبان و بیست‌و‌ششمین روز جنگ در خاورمیانه درحالی آغاز شد که عملیات زمینی اسرائیل در غزه و آنچه که ارتش اسرائیل آن را «مقابله با تهدید‌ها در شمال و جنوب» خوانده است ادامه دارد. درحالی که تا کنون اجماع بین‌المللی بر سر تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت به‌دست نیامده و شکاف بر سر «آتش‌بس» یا «وقفه بشردوستانه» مشهود است، زمزمه‌ها درباره «گزینه‌های پیش رو» برای آینده نوار غزه پس از «حذف حماس» بلند‌تر به‌گوش می‌رسد.

پس از گزارش‌های اولیه بلومبرگ درباره رایزنی آمریکا و اسرائیل بر سر آینده غزه شامل استقرار نیروهای خارجی شامل نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و نظارت سازمان ملل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که «تشکیلات خودگردان فلسطینی موثر و کارآمد» می‌تواند در صورت موفقیت اسرائیل در حذف حماس، در غزه مستقر شود.

بلینکن در جلسه سنا تاکید کرد که «ادامه کنترل حماس بر غزه ممکن نیست و اسرائیل هم نمی‌خواهد بر غزه حکومت کند و بین این دو طیفی از گزینه‌‌ها شامل ساختار موقت تشکیل شده از مشارکت کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی نیز وجود دارد».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

همزمان محموله‌های بیشتری از کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شده است و برخی گزارش‌ها از افت دوباره دسترسی به اینترنت خبر می‌دهند و تلاش برای آزادی گروگان‌هایی که در اختیار حماس‌اند ادامه دارد.

نکات مهم امروز

ارتش اسرائیل می‌گوید در حمله به اردوگاه جبالیا در شمال غزه ابراهیم بیاری، فرمانده حماس که «در حمله هفتم اکتبر دست داشت»، کشته شده است

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که روز سه‌شنبه حمله‌های موشکی و پهپادی به سمت اسرائیل انجام داده‌اند

ارتش اسرائیل از خنثی‌سازی یک «تهدید هوایی» در منطقه دریای سرخ خبر داد

نیویورک‌تایمز می‌گوید علاوه بر نیروهای ویژه آمریکایی، برخی کشورهای غربی دیگر هم نیروهای خود را در نزدیکی اسرائیل مستقر کرده‌اند

تهران درباره «در امان نماندن طرف‌ها در صورت ادامه حمله‌های اسرائیل» هشدار داده است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که عربستان همچنان به مذاکرات عادی‌سازی روابط متعهد است

آمریکا ۳۰۰ نیروی نظامی دیگر به منطقه اعزام می‌کند

روسای جمهوری چپ‌گرای بولیوی، شیلی و کلمبیا سفرای خود را از اسرائیل فراخواندند

بلینکن روز جمعه به اسرائیل سفر می‌کند

۹ سرباز اسرائیل در عملیات شمال غزه کشته شدند، ارتش اسرائیل صبح چهارشنبه اعلام کرد که ۹ سرباز دیگر اسرائیل در جریان عملیات شمال غزه کشته شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy