Wednesday, Nov 1, 2023

صفحه نخست » پاداش همراهی با حکومت

khodforoosh.jpg- دستمزدهای میلیارد تومانی برای ورزشکاران محبوب حکومت؛ دعوا بر سر ثروت مردم

- تحقیقات «ایران‌وایر» نشان می‌دهند که کشتی‌گیری مانند حسن یزدانی نه تنها مشکلات معیشتی ندارد که حتی میزان درآمدش در هر دقیقه مبارزه، او را به گران‌قیمت‌ترین ورزشکار ایران تبدیل کرده است؛ درآمدی براساس ثانیه‌های حضورش روی تشک کشتی

پیام یونسی‌پور - ایران وایر

«حسن یزدانی»، کشتی‌گیر ایران به دلیل جراحی کتف راست خود، به مدت شش ماه قادر به تمرین نخواهد بود. این اتفاق در فاصله کمتر از ۱۰ ماه مانده به رقابت‌های المپیک، معنی بالا رفتن احتمال از دست رفتن یکی از مدال‌های کاروان ایران در المپیک پاریس را می‌دهد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی مدعی شده حسن یزدانی برای به دست آوردن جایزه ۹۰۰ میلیون تومانی دولت که برای قهرمانان بازی‌های آسیایی تعیین شده بود، به «هانگژو» رفت، کشتی گرفت، مصدومیتش تشدید شد و حالا شانس مدال المپیک خود را کم‌رنگ کرده است.

khFLarge.jpgحضور مدیران بانک ملی ایران در فدراسیون کشتی برای استخدام سه کشتی‌گیر

***

از درگیری فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیرها چه به یاد داریم؟

بیش از دو هفته از آغاز مهر ۱۴۰۲، کشتی‌گیران و بازیکنان فوتبال مجادله‌ای مجازی را در پیش گرفته بودند. دعوای آن‌ دو گروه ورزشکار که هر یک خود را بیش از دیگری محق برای برداشت از ثروت ملی می‌دانستند، از صحبت‌های «حسین کنعانی‌زادگان»، مدافع تیم فوتبال جمهوری اسلامی آغاز شد.

او در گفت‌وگویی ادعا کرد که خودرو وارداتی‌ وی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد؛ خودرویی که با دستور «محمد مخبر»، معاون «ابراهیم رئیسی» و با درخواست و پی‌گیری «علی‌رضا جهانبخش» و «مهدی طارمی» به بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی پس از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تعلق گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

برخی از کشتی‌گیران ایرانی مدعی شده بودند که قهرمانان کشتی کشور نه تنها درآمد خاصی ندارند که با مشکلات معیشتی جدی روبه‌رو هستند. در این میان بیش از همه نام حسن یزدانی به میان می‌آمد.

از درآمد حسن یزدانی چه می‌دانیم؟

آن‌چه در تقسیم غنایم میان ورزشکاران اعزامی از ایران به رقابت‌های بین‌المللی لازم به نظر می‌رسد، میزان وابستگی آن‌ها به حکومت و حمایت‌های نهادهای امنیتی و نظامی از این ورزشکاران خاص است.

روزنامه کیهان، رسانه نزدیک به «علی خامنه‌ای» ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در گزارشی، حسن یزدانی را «خار چشم» معترضان که این رسانه حکومتی آن‌ها را «اغتشاش‌گران» می‌نامید، خواند. او معترضان به قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی» را «اوباش داعشی» نامید و حتی به نقل از سایر رسانه‌های حکومت، او را بابت «آنفالو» کردن صفحه اینستاگرام «علی کریمی» ستود.

روزنامه کیهان در بخشی از یادداشت خود، به گزارش روزنامه «شرق» اشاره کرده بود. در گزارش روزنامه شرق اثبات می‌شد حسن یزدانی در سال ۱۴۰۰ تنها برای ۱۲ دقیقه کشتی گرفتن، ۸۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است.

۸۰۰ میلیون تومان برای ۱۲ دقیقه یعنی هر دقیقه ۶۷ میلیون تومان.

آیا این تنها دستمزد نجومی حسن یزدانی، ورزشکار نزدیک به رژیم است؟ اسفند ۱۴۰۱ «خبرآنلاین» در گزارشی، حسن یزدانی را رکورددار دستمزد در ورزش ایران دانست. براساس این گزارش، «بانک شهر» که وابسته به شهرداری تهران است، برای هر دقیقه کشتی گرفتن حسن یزدانی، ۱۵۰ میلیون تومان به او پرداخت کرده بود.

آبان ۱۴۰۱ نیز رسانه‌ها از قرارداد حداقل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی حسن یزدانی و سایر ملی‌پوش‌های کشتی ایران برای حضور در رقابت‌های لیگ کشتی خبر داده بودند.

کمی پیش‌تر، یعنی در شهریور ۱۴۰۱، «حمید سوریان»، نایب رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی از دستمزد ماهیانه ۱۵ میلیون تومانی برای حسن یزدانی و سایر ملی‌پوش‌های ایران خبر داده بود.

براساس همین گزارش‌ها، منهای رانت‌هایی که حسن یزدانی از وزارت ورزش، تربیت بدنی استان و استانداری مازندران دریافت کرده، درآمد خالص او بیش از دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

این اما برایش کفایت نمی‌کرد. حسن یزدانی در سال ۱۴۰۲ بابت شکست تکراری‌ مقابل «دیوید تیلور» امریکایی، به پاداش ۵۰۰ میلیون تومانی و برای قهرمانی در بازی‌های آسیایی، به پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی رسیده است. این پاداش‌ها منهای تمامی ارقام قراردادهایی هستند که از بانک شهر و سایر اسپانسرهای لیگ کشتی مانند سال گذشته دریافت می‌‌کند.

از آبمیوه‌فروشی دیوید تیلور تا اراضی حسن یزدانی

حسن یزدانی از چهار سال قبل تاکنون دیگر در وزن خودش هرگز نفر اول جهان نبوده است. او هفت بار مقابل دیوید تیلور امریکایی مبارزه کرده، شش بار شکست خورده و فقط یک بار موفق به پیروزی شده است.

دیوید تیلور، قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو سه مدال طلا و یک نقره رقابت‌های کشتی آزاد جهانی، سه مدال طلای قهرمانی «پان امریکا» و بیش از ۱۰ مقام قهرمانی رقابت‌های قهرمانی داخلی این کشور در «استیت کالج» پنسیلوانیا، یک آبمیوه‌فروشی دارد.

منابع «ایران‌وایر» در فدراسیون کشتی و همین‌طور در شهرهای مازندران می‌گویند نه تنها حسن یزدانی که سایر کشتی‌گیرانی که در دو سال گذشته مانند «امیرحسین زارع» در رقابت‌های کشتی آزاد موفق به کسب مدال شده‌اند، ده‌ها زمین کشاورزی و زمین‌های مسکونی در شهرهای جویبار، آمل، بابلسر و رامسر دریافت کرده‌اند.

یکی از منابع «ایران‌وایر» می‌گوید: «مدیریت جهاد کشاورزی و استانداری مازندران در بسیاری از موارد زمین‌های کشتی‌گیران که کاربری آن‌ها کشاورزی بوده را با چند نامه‌نگاری ساده، تغییر کاربری داده و تبدیل به زمین‌های مسکونی کرده‌اند. چنین اتفاقی برای شهروندان عادی تقریبا غیرممکن است.»

با این وجود، ولع ورزشکارانی که در بزنگاه‌های تاریخ، کنار حکومت ایستاده‌اند، به دریافت ارقام نجومی خلاصه نمی‌شود.

رسانه‌های ایران دوشنبه هشتم آبان ۱۴۰۲ از استخدام شدن حسن یزدانی، امیرحسین زارع و «امین میرزازاده» در «بانک ملی» خبر دادند.

آیا ورزشکارانی که از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون با احتساب پاداش‌های حکومتی، قراردادهای اسپانسری و مبلغ پرداخت شده از بانک شهر، قریب به سه میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، نیازی به استخدام شدن در یک بانک دولتی دارند؟

دعوای فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران بر سر تقسیم غنایم و ثروت‌ ملی است، نه حق و حقوق عادلانه.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy