Monday, Nov 6, 2023

صفحه نخست » عذرخواهی یونس آزادبر، زندانی سیاسی بخاطر شعار مرگ بر آمریکا

6-12.jpgبی بی سی فارسی - یونس آزادبر، زندانی سیاسی به مناسبت ۱۳ آبان، روز دانش‌آموز و سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران برای سردادن شعار «مرگ بر آمریکا در زمانی که دانش‌آموز بود» عذرخواهی کرده است.

آقای آزادبر در یادداشتی از زندان نوشت: «۱۳ آبان مصادف است با اشغال سفارت آمریکا در سال ۵۸ به دست دانشجویان خط خمینی که در مغایرت و تضاد آشکار با تمامی پروتکل‌ها، قوانین و موازین بین‌المللی بوده و هست.»

در این یادداشت آمده: «به قدرت رسیدن حکومتی که قرار بود علاوه بر ارتقاء زندگی مادی، ما را به مقام انسانیت نیز برساند، اما جهت یک‌دست‌سازی از هیچ تباهی و سیاهی‌ای فروگزار نکرده و سرانجام کار، ویرانه‌ای بر جای نهاد که مقام والای انسانیتش سر به سطل‌های زباله‌ی شهر فرود می‌آورد تا فرزندان خویش را سیر کند»

آقای آزادبر گفت: «۱۳ آبان را به نام من نهادند که دانش‌آموز بودم و برای هورا کشیدن بر این عمل زشت تا خیابان آمدم و «مرگ بر امریکا» گفتم. اما درک نکردم در سفارت انسان‌هایی بودند که به ناحق دستگیر شده و ۴۴۴ روز در بدترین شرایط اسیر قانون‌شکن‌ترین نوع حکومت هستند.»

او همچنین گفت: «بعدها، من و هزاران تن از همان دانش‌آموزانی که آن روز سیاه را به نام‌مان زده بودند دستگیر، زندانی و تیرباران شدیم. اما ۱۳ آبان همچنان به نام دانش‌آموزانی ماند که ما بودیم! به نام دانش‌آموزی که من بودم»

یونس آزادبر در پایان خود را یکی از «قربانیان ۱۳ آبان سیاه» خوانده و از «اسرای سفارت آمریکا در تهران و مردم فهیم ایالات متحده آمریکا» پوزش خواسته است.


یونس آزادبر، فعال سیاسی روز ۲۸ تیر ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات از منزلش بازداشت شد.

سفارت آمریکا حدود یک سال پس از انقلاب ۵۷ اشغال شد و حمایت روح‌الله خمینی که آن را «انقلاب دوم» نامید و طولانی شدن گروگان‌گیری و گره خوردن آن با رقابت‌های حزبی در آمریکا آن را به یکی از نقاط تاریک تاریخ رابطه ایران و آمریکا تبدیل کرد.

چند تن از اعضای گروه موسوم به دانشجویان پیرو خط امام که در اشغال سفارت دست داشتند در جمهوری اسلامی به مناصب مهمی رسیدند؛ از جمله معصومه ابتکار معاون پیشین ریاست جمهوری و مرتضی الویری، شهردار پیشین تهران که بعدها گفت که «اشغال سفارت اشتباه بزرگی بود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy