Thursday, Nov 9, 2023

صفحه نخست » "خبرنگاران رسانه‌ها در قتل‌عام هفتم اکتبر کنار تروریست‌های حماس بودند"

کیهان لندن - مؤسسه غیردولتی «هانِست ریپورتینگ» که محتواهای ضدیهودی در شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند، می‌نویسد تروریست‌های حماس در روز «هفتم اکتبر» تنها کسانی نبودند که جنایات جنگی این گروه را در جریان تجاوز مرگبار به جنوب اسرائیل مستند می‌کردند. بخشی از جنایات‌ توسط عکاسان و خبرنگاران خبرگزاری‌های «رویترز» و «آسوشیتدپرس» مستقر در غزه ضبط شده است.

reportersL.jpg

- این مؤسسه در گزارش خود پرسیده است: در شرایطی که معمولاً صبح‌های شنبه در آن مناطق اوضاع آرام است این خبرنگاران به آن زودی در آنجا چه می‌کردند؟ آیا با حماس هماهنگی شده بود؟ با نگاهی به تصاویر مربوط به آدم‌ربایی و هجوم حماس به کیبوتص اسرائیل، به نظر می‌رسد که نه تنها مرزهای فیزیکی، بلکه مرزهای اخلاق در روزنامه‌نگاری نیز زیر پا گذاشته شده است.

- تصاویری از حسن اسلایه خبرنگار سی‌ان‌ان کنار یحیی سنوار از رهبران حماس منتشر شده که گفته می‌شود طراح اصلی عملیات مرگبار «هفتم اکتبر» است. سنوار در حال بوسیدن حسن اسلایه است.

manoto.jpgرسانه‌های مطرح می‌گویند از حمله حماس به اسرائیل اطلاعی نداشتند

ایندیپندنت فارسی - یک سازمان غیردولتی اسرائیلی به نام «آنست ریپورتینگ» که محتواهای یهودی‌ستیزانه در رسانه‌ها و فضای مجازی را رصد می‌کند، روز چهارشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در گزارشی با استناد به داده‌های سازمان عکاسان بدون مرز اعلام کرد که خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مطرح از جمله آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و رویترز مستقر در غزه هنگام حمله مرگبار پیکارجویان حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر کنار آن‌ها بودند و تصاویر این حمله را مستند می‌کردند.

این سازمان با اشاره به حضور زودهنگام خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مطرح در صحنه چندین سوال مهم مطرح کرد از جمله اینکه: «آیا این عکاسان و خبرنگاران در آن صبح آرام شنبه از قصد اجرای قتل‌عام آگاه بودند؟ چگونه خود را به سرعت به صحنه رساندند؟ آیا حماس به آن‌ها اجازه داده بود آنجا حضور داشته باشند؟ آیا این خبرنگاران مجوز ورود به اسرائیل در کنار تروریست‌ها را داشتند و آیا به سردبیرانشان اطلاع داده بودند که هنگام حمله‌ علیه اسرائیلی‌ها با تروریست‌ها همراه می‌شوند؟»

موسسه آنست ریپورتینگ می‌گوید که داده‌های حاصل از بررسی‌ها نشان می‌دهد نه‌تنها خبرنگاران حاضر در صحنه بلکه مدیران رسانه‌ها نیز باید به سوال‌های اخلاقی ایجادشده پاسخ دهند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گزارش اورشلیم پست، در این بیانیه آمده است: «ما از آن‌ها می‌خواهیم تحقیقات کاملی انجام دهند تا آنچه را قبل از قتل‌عام می‌دانستند، بگویند و پاسخ دهند چرا اقدامی که می‌توانست جان مردم بی‌گناه را نجات دهد، انجام ندادند.»

اداره ملی دیپلماسی عمومی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای این گزارش را تایید کرد و مدعی شد که «این روزنامه‌نگاران در جنایت علیه بشریت شریک بوده‌اند و اقدام‌های آنان مغایر با اخلاق حرفه‌ای بوده است».

هم‌زمان، وزیر ارتباطات اسرائیل در تماس با سی‌ان‌ان، رویترز، نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس خواستار توضیح این رسانه‌ها و واکنش سریع آن‌ها شد.

در واکنش به انتشار این گزارش، نیکول مایر، سخنگوی آسوشیتدپرس، اعلام کرد که این رسانه از این رویداد هیچ‌ اطلاع قبلی نداشت. او وظیفه آسوشیتدپرس را ثبت و مستندسازی رویدادها در سراسر جهان را ذکر کرد؛ حتی اگر این رویدادها وحشتناک باشند و قربانیان زیادی بگیرند.

باشگاه مطبوعاتی بیت‌المقدس نیز به این گزارش واکنش نشان داد و گفت اگر نمایندگان رسانه‌ها واقعا از قبل از این حمله و کشتار آگاه بودند، اقدام مناسب برای جلوگیری از آن را اعلام و ابراز نگرانی می‌کردند.

خبرگزاری رویترز هم روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، هرگونه آگاهی قبلی از حادثه هفتم اکتبر را تکذیب کرد. این خبرگزاری می‌گوید عکس‌های روز حادثه را از دو عکاس مستقل مستقر در غزه دریافت کرده که از قبل هیچ ارتباطی با آنان نداشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy