Thursday, Nov 9, 2023

صفحه نخست » آیا منچستریونایتد دنبال بازیکنی است که شعار نابودی اسراییل را تبلیغ می‌کند؟

MU.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

بیش از یک سال است که رسانه‌های وابسته یا نزدیک به حکومت، «مهدی طارمی» را گزینه باشگاه‌های طراز اول فوتبال اروپا معرفی می‌کنند؛ میلان، اینتر، یوونتوس، تاتنهام، چلسی، آرسنال، مارسی و حتی رئال مادرید.

در آخرین تلاش برای رسانه‌ای کردن انتقال مهاجم ۳۱ ساله تیم فوتبال جمهوری اسلامی به یک باشگاه نامدار اروپایی، تابناک او را «گزینه اول» باشگاه منچستریونایتد معرفی کرده و مدعی شده است که «دیلی میل»، رسانه معتبر انگلیسی، از او به‌عنوان خرید قطعی مدیران یونایتد برای پنجره زمستانی نام برده‌ است.

دیلی میل اما چنین ادعایی ندارد. آیا مهدی طارمی در روزهایی که فوتبال اروپا به‌دنبال گزینه‌های زیر ۲۲ سال برای تقویت خط حمله خود هستند، راهی یکی از باشگاه‌های سطح اول اروپا می‌شود؟ چرا برخی رسانه‌های ایران برای مهاجم نزدیک به حکومت، تور گردشگری باشگاه‌های اروپا راه‌اندازی کرده‌اند؟

توییت مهدی طارمی چه مجازاتی در بریتانیا دارد؟

پیش از آنکه ادعاهای مطرح شده در مورد پیشنهادهای مهدی طارمی را راستی‌آزمایی کنیم، به سال ۱۳۹۶ برگردیم. ۱۷آذر بود که مهدی طارمی، با انتشار تصویری از «علی خامنه‌ای» به سه زبان فارسی، انگلیسی و عبری، آرزوی «نابودی اسراییل» را با عبارتی از رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد و نوشت «امام خامنه‌ای: اسراییل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» این توییت مورد توجه رسانه‌های حامی حکومت نیز قرار گرفت.

مهدی طارمی مهاجم تیم فوتبال پورتو پرتغال، بنا به ادعاهای مطرح شده، هم‌اکنون مورد توجه باشگاه‌های بریتانیایی است. کشوری که قوانینی خاص نه‌فقط در مورد موضوع اسراییل، که «یهودستیزی» دارد. طبق ادعای رسانه‌های بریتانیا، دروس مرتبط با «هولوکاست» در مدارس بریتانیا اجباری است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سال ۲۰۱۶ میلادی، «ترزا می»، نخست وزیر وقت بریتانیا، در سخنرانی خود از وضع قوانین جدید برای «تعریف دوباره یهودستیزی» صحبت کرد و گفت: «اتخاذ این رویکرد و قوانین جدید بدان معنی است که یک تعریف کامل‌تر از در تمام وجوه احساسی، زبانی یا رفتاری که بیانگر نفرت نسبت به یهودیان، سرزمین آن‌ها و تاریخ هولوکاست باشد، ارائه کنیم.»

در یک نمونه ساده، فوریه سال ۲۰۲۳ فردی به نام «شیخ عبدالله الفیصل» که در حساب‌های اجتماعی خود مسلمانان را به «کشتن یهودیان» و «پس گرفتن اسراییل» تشویق می‌‌کرد، به ۹ سال زندان محکوم شد.

آیا منچستریونایتد، تاتنهام یا چلسی، می‌توانند با بازیکنی قرارداد امضا کنند که به‌‌صورت رسمی خواهان نابودی اسراییل می‌شود؟

آیا رسانه‌های بریتانیا طارمی را گزینه نهایی منچستر معرفی کردند؟

برای درک کردن میزان نزدیک بودن اخبار منتشر شده در مورد پیشنهادهای مهدی طارمی به حقیقت، می‌توان گزارشی که وبسایت «ورزش سه»، رسانه وابسته به حکومت در دی۱۴۰۰ منتشر کرده بود، مرور کنیم. مطلبی با تیتر «چرا طارمی بهترین گزینه خرید اروپاست؟»، در این گزارش، مهدی طارمی به‌عنوان گزینه قطعی باشگاه یوونتوس از نگاه یک وبسایت ایتالیایی معرفی شد.

مهدی طارمی اما هنوز باشگاهش را تغییر نداده و این بار تابناک به نقل از گاردین، او را گزینه اول باشگاه منچستریونایتد معرفی می‌کند.

در اصل گزارش اما، از طارمی به‌عنوان «یکی از گزینه‌های معرفی شده به باشگاه» نام برده شده است. در این گزارش می‌خوانیم که «ایوان تونی» مهاجم ۲۶ ساله و انگلستانی باشگاه برنتفورد، فعلا گزینه اصلی باشگاه محسوب می‌شود و قرار است بر سر مبلغ ۸۰ میلیون پوندی مورد نظر این بازیکن، بحث شود.

اما اصل این گزارش نه برای خریدهای جدید منچستریونایتد یا معرفی مهدی طارمی به‌عنوان گزینه این باشگاه، که صرفا به‌دلیل احتمال واگذاری بخشی از سهام منچستر به «سر جیم رادکلیف»، مدیرعامل اجرایی شرکت چند ملیتی «اینیوس» بوده است. مردی که گفته می‌خواهد باشگاه را با سرمایه‌های جدید، به دوران اوجش نزدیک کند؛ با مهاجم ۳۱ ساله و نزدیک به دفتر «ابراهیم رئیسی»؟

از لابی با رییس‌جمهور، تا تهدید به پرونده‌سازی

«آشنایی من با پسر آقای مخبر (معاون اول دولت ابراهیم رئیسی) برای سال‌ها پیش بوده و باهم در ارتباط هستیم. جناب مخبر بعد از بازی عراق به دیدار ما آمدند و بچه‌ها درخواست هدیه داشتند که یکیش، ورود اتومبیل به کشور بود.»

این متنی است که مهدی طارمی ۲۶تیر۱۴۰۰ در حساب توییتری خود منتشر کرده بود. مهاجم تیم فوتبال می‌خواست پاسخ منتقدانی را بدهد که حضور او و «علی‌رضا جهانبخش» در دفتر ریاست جمهوری را، نقد کرده بودند.

مهدی طارمی و علی‌رضا جهانبخش، از نزدیک‌ترین بازیکنان فوتبال به حکومت شناخته می‌شوند؛ مبلغین نابودی اسراییل و دفاع از گروه‌های نظامی و شبهه‌نظامی جمهوری اسلامی در حساب‌های اینستاگرامی‌شان. این دو، در آخرین روزهای خرداد۱۴۰۱ به دیدار ابراهیم رئیسی و «محمد مخبر» رفتند تا به دو هدف برسند، برکناری «دراگان اسکوچیچ» سرمربی وقت تیم ملی و بازگشت «کارلوس کی‌روش» و همچنین گرفتن مجوز واردات خودرو.

پس از گذشت چهار ماه، به هدف اول رسیدند و در فاصله زمانی کمتر از یک سال، خودروهای‌شان به‌صورت کامل وارد کشور شد.

ارتباطات مهدی طارمی با دستگاه‌های حکومتی به حدی است که برخی از بازیکنان او را در موازات «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال، با قدرتی بالاتر از سرمربی تیم می‌دانند.

او ۲۴مهر۱۴۰۲ در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران، با ادبیاتی تهدیدآمیز گفته بود: «صحبت کردن علیه تیم ملی، اقدام علیه منافع ملی است.» عبارت «اقدام علیه امنیت ملی» در سال‌های اخیر، به‌کرات برای پرونده‌سازی‌های سیاسی و امنیتی علیه فعالان سیاسی، کنشگران اجتماعی و خبرنگاران به‌کار‌رفته بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy