Friday, Nov 10, 2023

صفحه نخست » احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی در سوء قصد به سیاستمدار اسپانیائی

spain.jpgاحمد رأفت - کیهان لندن

آلخو ویدال کوادراس رهبر حزب راست افراطی VOX روز پنجشنبه ساعت ۱.۳۰ به وقت محلی با شلیک یک گلوله به صورتش در مرکز شهر مادرید زخمی شد. این سیاستمدار اسپانیائی به پلیس جنائی اسپانیا که در رابطه با این واقعه تحقیق می‌کند گفته است که به احتمال زیاد ضارب از سوی جمهوری اسلامی فرستاده شده بود. آلخو ویدال کوادراس از سال‌ها پیش، زمانی که معاونت پارلمان اروپا را داشت، دارای روابط بسیار نزدیکی با سازمان مجاهدین خلق است.

پلیس جنائی اسپانیا اگرچه انگشت اتهام را به سوی هیچ دولت خارجی نشانه نرفته، ولی معتقد است که ضارب «بسیار حرفه‌ای عمل کرده و نمی‌توان او را یک فعال چپ افراطی دانست که از روی خشم دست به این اقدام زده باشد.»

یکی از نمایندگان VOX در پارلمان اروپا به کیهان لندن می‌گوید «علاوه بر آلخو ویدال کوادراس، دو نماینده دیگر حزب ما در پارلمان اروپا به نام‌های هرمان ترتش و خاویر زارزالخوس نیز در گذشته از سوی عناصر وابسته به جمهوری اسلامی تهدید شده بودند.» آلخو ویدال کوادراس نیز در بیمارستان به پلیس جنائی گفته است که «احتمال اینکه کسی که به او شلیک کرده از سوی جمهوری اسلامی ماموریت قتل او را داشته بسیار است و نباید این مسئله را نادیده گرفت.»

نام آلخو ویدال کوادراس در فهرستی که سال گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر کرده بود، در کنار برخی دیگر از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اروپائی به چشم می‌خورد. کسانی که نام آنان در این فهرست قرار داده شده، از سوی جمهوری اسلامی متهم به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی‌ای هستند که علیه نظام حاکم بر ایران و برای اخلال در امنیت داخلی فعالیت می‌کنند. آلخو ویدال کوادراس بارها در نشست‌های سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس شرکت و سخنرانی کرده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در سال ۲۰۱۹ میلادی سنای اسپانیا تحقیقاتی را در رابطه با پول‌هائی که سازمان مجاهدین خلق به اشکال مختلف به حزب آلخو ویدال کوادراس واریز کرده بود انجام داد. بر مبنای این تحقیقات و گزارش‌های دستگاه مالیاتی اسپانیا حزب VOX به اشکال مختلف حدود ۸۰۰ هزار یورو در سال ۲۰۱۴ از سازمان مجاهدین خلق دریافت کرده است. کمک‌هائی که بر خلاف آنچه در قوانین اسپانیا منظور شده است، هرگز در بیلان‌های رسمی این حزب به ثبت نرسیدند.

در اسپانیا شخصیت‌های حقیقی نمی‌توانند به هیچ سازمان سیاسی بیش از۵۰ هزار یورو کمک مالی کنند. سازمان مجاهدین از طریق ۱۴۶ نفر از اعضا و هوادارانش در ۱۵ کشور از جمله آلمان، ایتالیا، سوئیس، کانادا و ایالات متحده کمک‌های مالی خود را به صندوق این حزب واریز کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy