Saturday, Nov 11, 2023

صفحه نخست » شهروند نروژی ایرانی‌تبار، متهم به ارتکاب اقدام تروریستی شد

norway.jpgصدای آمریکا - زانیار مطاپور، شهروند نروژی ایرانی‌تبار، روز جمعه نوزدهم آبان به دلیل تیراندازی مرگبار به حاضران در جشنواره اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در اسلو در تابستان سال ۱۴۰۱، متهم به ارتکاب اقدام تروریستی شد.

به گزارش آسوشیتدپرس و به گفته دادستان نروژ، آقای مطاپور ۱۰ گلوله مسلسل و هشت گلوله تفنگ به سوی جمعیت ۵۶۰ نفری در منطقه تفریحات شبانه اسلو شلیک کرده است. این شهروند ۴۴ ساله پیشتر «سوگند وفاداری به گروه دولت اسلامی [داعش]» خورده بود.

در جریان تیراندازی آقای مطاپور در سه نقطه اسلو در چهارم تیرماه سال ۱۴۰۱، دو تن کشته و ٩ نفر به شدت زخمی شدند.

دادستان نروژ با اشاره به وحشت زیاد ناشی از این حادثه افزود یکی از قربانیان مورد اصابت چهار گلوله قرار گرفته بود و یکی دیگر بر اثر اصابت یک گلوله کشته شده بود.

آقای مطاپور پس از تیراندازی‌هایش از سوی افراد حاضر در محل جرم دستگیر شد و از آن زمان به اتهام تیراندازی در بازداشت است. پس از حمله مرگبار او، رژه افتخار در اسلو لغو شد و پلیس اظهار کرد نمی‌تواند امنیت آن را تضمین کند. مطاپور از سخن گفتن با بازرسان خودداری کرده است.

یک دادستان دیگر نروژ گفت چهار مظنون دیگر به تیراندازی مرتبط هستند اما هنوز متهم نشده‌اند زیرا تحقیقات درباره آنها ادامه دارد. به گفته او، دو نفر از این چهار نفر خارج از نروژ هستند، یکی از آنها یک اسلامگرای افراطی است که در پاکستان مخفی شده است، و محل اختفای نفر چهارم مشخص نیست.

محاکمه آقای مطاپور قرار است در اواخر زمستان سال جاری آغاز شود و به مدت دو ماه ادامه یابد. چنانچه او محکوم شود، با ۳۰ سال حبس مواجه خواهد شد.

نروژ نرخ جرم پایینی دارد و حمله مرگبار این شهروند ایرانی‌تبار به رژه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی موجب شوکه شدن شهروندان این کشور شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy