Wednesday, Nov 15, 2023

صفحه نخست » انتقاد تند وزیر برکنارشده بریتانیا: مقابل تندروها و خارجی‌ها ضعیف و ترسو هستید

ousted.jpgایندیپندنت فارسی - سوئلا براورمن، وزیر کشور پیشین بریتانیا که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه او را به اتهام نفرت‌پراکنی علیه فلسطینی‌ها از کار برکنار کرد، امروز نخست‌وزیر آن کشور را «شکست‌خورده و ضعیف» نامید و او را به «خیانت به کشورش» متهم کرد.

براورمن ۴۳ ساله و عضو مهاجرتبار کابینه ریشی سوناک، و پیش از آن در کابینه ترزا می، همچون دیگر اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا سیاستی سخت‌گیرانه را در قبال مهاجران و مسئله مهاجرت دنبال می‌کرد. در هفته گذشته، او با انتشار مقاله‌ای پلیس بریتانیا را به اتخاذ «استانداردهای ضعیف و دوگانه» در برخورد با حامیان فلسطین متهم کرد. همین باعث شد که منتقدان او را عامل اصلی تشدید تنش‌ها در تظاهرات روز شنبه معرفی کنند. در نهایت، در اثر فشار جناح مخالف سوناک در حزب محافظه‌کار و همچنین حزب کارگر و دولت در سایه،جیمز کلورلی به‌جای سوئلا براورمن گمارده شد و دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا نیز جایگزین کلورلی در وزارت امور خارجه شد.

اکنون سوئلا براورمن در بیانیه‌ای ریشی سوناک را متهم کرده است که در آستانه صدور حکم دادگاه عالی درباره اینکه آیا دولت می‌تواند اخراج پناه‌جویان به رواندا را ادامه دهد یا خیر، «هرکاری که می‌توانست برای اخلال در برخورد با قایق‌های مهاجران غیرقانونی» کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گزارش رویترز، نامه اعتراضی براورمن خطاب به ریشی سوناک می‌تواند آغاز کارزاری برای جایگزینی نخست‌وزیر بریتانیا باشد، آن‌ هم در شرایطی که نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که محافظه‌کاران در انتخابات سال آینده شکست خواهند خورد.

سوئلا براورمن همچنین در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به سوناک نوشت: «آدم باید صادق باشد. برنامه شما کار نمی‌کند. ما شکست‌های انتخاباتی بی‌سابقه‌ای متحمل شده‌ایم. برنامه‌های شما شکست خورده و زمان ما در حال تمام شدن است. شما باید مسیر خود را فوری تغییر دهید.»

در واکنش به این حمله‌ها و انتقادهای وزیر برکنارشده، یکی از سخنگوهای دفتر ریشی سوناک گفت: «نخست‌وزیر به عمل اعتقاد دارد نه به گفتار، اما نخست‌وزیر از خدمات وزیر کشور سابق تشکر می‌کند.»

ریشی سوناک در اکتبر سال گذشته به رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا رسید. براورمن تنها چند روز بعد و پس از یک کش‌وقوس امنیتی دوباره به مقام وزیر کشور بریتانیا منصوب شده بود.

براورمن می‌گوید ریشی سوناک در آن زمان آشکارا با سیاست‌های این حزب، از جمله در حوزه‌های مهاجرت، توافق با اتحادیه اروپا، و ماجرای برگزیت و موارد دیگر موافق بود، اما با ناتوانی و ضعف مکرر در برابر فشارهای بیرونی، در عمل کردن به وعده‌هایی که داده بود شکست خورد.

وزیر برکنارشده همچنین نوشته است: «یا سبک متمایز مدیریت شما به این معنی است که قادر به انجام وعده‌هایتان نیستید، یا همان‌طور که اکنون با اطمینان به این نتیجه رسیده‌ام، شما اصلا قصد نداشتید به وعده‌هایتان عمل کنید.»

براورمن افزود که اگر حکم دادگاه عالی رواندا برخلاف نظر دولت باشد، یعنی سوناک نقشه جایگزین نداشته و او «وهم‌اندیشی را به عنوان پوششی راحت برای پرهیز از انتخاب‌های سخت برگزیده است.»

او گفت: «این بی‌مسئولیتی باعث هدر رفتن زمان شده و کشور را در موقعیتی خطیر قرار داده است. شما هیچ علاقه‌ای به انجام آنچه لازم است ندارید؛ یعنی عزمی جدی برای عمل کردن به تعهدتان به مردم بریتانیا ندارید.»

سوئلا براورمن در بخش پایانی بیانیه‌اش همچنین از عملکرد سوناک در مقابل تظاهرات طرفداران فلسطین انتقاد کرد و گفت که او در بیان استدلالی درست برای ممنوع اعلام کردن راه‌پیمایی هواداران حماس و فلسطین «نامطمئن، ضعیف، و دور از ویژگی‌های رهبری مورد نیاز کشور» عمل کرده است.

براورمن گفت:‌ «مانند بسیاری از موارد دیگر، شما خواهان به تعویق انداختن تصمیم‌گیری‌های سخت هستید تا خطرهای سیاسی برای خودتان را به حداقل برسانید.»

پیش از این، مجله تایمز در گزارشی نوشته بود که در راه‌پیمایی‌های حامیان فلسطین در لندن، چند گروه از طرفداران جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت داشتند. در‌ پی حمایت بسیاری از دولت‌های اروپایی، از‌ جمله بریتانیا، از اسرائیل در جنگ غزه، نگرانی‌ها در مورد تحرک و واکنش احتمالی گروه‌های حامی فلسطین در این کشورها افزایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy