Thursday, Nov 16, 2023

صفحه نخست » "حمله هفتم اکتبر حق مشروع حماس برای دفاع از خود بود"

hille2.jpgرادیو فردا - وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه،‌ ۲۴ آبان، در یک گفت‌و‌گو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی حمله گروه افراطی حماس در روز هفتم اکتبر به شهرک‌های اسرائیلی را «حق مشروع برای دفاع از خود» عنوان کرد.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به خبرنگار تلویزیون سی‌بی‌اس درباره حمله این گروه به اسرائیل که دست‌کم ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت چنین اظهار نظر کرده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی معرفی می‌شود.

او در این گفت‌و‌گو که چهارشنبه شب انجام شد، گفت:‌ «آن چه حماس انجام داد مبتنی بر حق مشروعش برای دفاع از خود» و «نتیجه ۷۵ سال اشغالگری اسرائیل بود».

امیرعبداللهیان در عین حال بدون ارائه توضیح بیشتر در این زمینه افزود: «ما مخالف کشتار زنان و کودکان در همه جا هستیم.»



اسرائیل اعلام کرده است که اکثر کشته‌شدگان در حمله گروه افراطی حماس به این کشور، غیرنظامیان شامل زنان و کودکان بودند.

حمله حماس به اسرائیل موجب انجام عملیات نظامی تلافی‌جویانه این کشور علیه نیروهای حماس در نوار غزه شده که تاکنون بیش از ۱۱ هزار کشته که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند بر جا گذاشته است.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو، هرگونه مسئولیت جمهوری اسلامی در حمله پهپادی در دریای سرخ را که به نظر می‌رسد ناوشکن موشکی آمریکا را هدف قرار داده بود رد کرد.

بر اساس بیانیه پنتاگون، این پهپاد که منشأ آن از یمن بود، بامداد چهارشنبه توسط ناو یو اس اس توماس هادنر در حالی که «به سمت کشتی در حرکت بود» سرنگون شد.

پنتاگون اعلام نکرده که چه کشور یا گروهی این پهپاد را شلیک کرده است، اما این حادثه پس از آن رخ داد که شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن در اوایل این هفته خبر دادند به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند.

امیرعبداللهیان در این زمینه به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «ما واقعاً نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد. اما ایالات متحده با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرده است. یمن خودش تصمیم می‌گیرد و مستقل عمل می‌کند.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به اینکه آیا ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه حمایت می‌کند، اظهار داشت: «این گروه‌ها در عراق و سوریه که به منافع آمریکا حمله می‌کنند، تصمیمات خود را گرفته‌اند.»

بر اساس گزارش رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی، نظامیان آمریکایی در بالاترین سطح هشیاری در مقابل حملات حوثی‌ها به منظور جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس در منطقه هستند.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۵ علیه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ هستند. این گروه شیعه مورد حمایت ایران با ده‌ها هزار عضو به زرادخانه موشک‌های بالیستیک و پهپادهای مسلح مجهز است.

ایالات متحده ماه گذشته حضور ناوهای نظامی خود در منطقه را برای جلوگیری از ورود شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به جنگ اسرائیل و حماس تقویت کرد.

آمریکا همچنین به تلافی ده‌ها حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه، سه بار پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت رهبری سپاه پاسداران در سوریه را بمباران کرده است.

پنتاگون می‌گوید نیروهای ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی طی ۴۰ روز گذشته حداقل ۵۵ بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته و ۵۹ پرسنل این ارتش به‌صورت جزئی مجروح شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy