Thursday, Nov 16, 2023

صفحه نخست » خامنه‌ای نمی‌خواهد دارایی‌های راهبردی‌اش را به خطر بیندازد

indep.jpgسمافور:‌ آمریکا به دنبال بازدارندگی دربرابر جمهوری اسلامی و گروه‌های وابسته در خاورمیانه است

ایندیپندنت فارسی - شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در پنج هفته گذشته و از حمله هفتم اکتبر حماس به این‌ سو، بیش از ۴۵ بار به پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه حمله کرده‌اند؛ اقدامی که به باور برخی تحلیلگران می‌تواند راهبرد بازدارندگی پنتاگون و کاخ سفید را به چالش بکشد.

این حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به منظور حمایت از حماس و در حالی انجام شدند که ناوگان عظیم آمریکا در دریای مدیترانه و دریای سرخ حضور دارد و به گفته پنتاگون، نیروهای آمریکایی علیه «تاسیسات عملیاتی» تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه حملات تلافی‌جویانه انجام داده‌اند.

سمافور در گزارشی به نقل از منبعی آگاه، نوشت که ایالات متحده روز یکشنبه یک انبار تسلیحات و مرکز فرماندهی مرتبط با ایران در شرق سوریه را هدف قرار داد. گفته می‌شود در این حمله دست‌کم هشت نیروی نظامی تحت حمایت ایران کشته شدند. یک روز پس از آن، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در کره جنوبی هشدار داد که در صورت متوقف نشدن حملات شبه‌نظامیان حامی ایران، علیه ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه اقدام نظامی‌ بیشتری انجام خواهد شد.

سمافور در این گزارش، نگرانی شماری از مقام‌های کنونی و سابق آمریکا از موثر نبودن رویکرد پنتاگون در رویارویی با این حملات را بازتاب داد. این مقام‌ها گفته‌اند نگران‌اند که پاسخ‌های پنتاگون به این دست حملات «خط قرمز‌ها و بازدارندگی ایالات متحده در خاورمیانه را تضعیف و در مقابل، تهران و نیروهای نیابتی‌اش را به تحرکات بیشتر تشویق کند».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این مقام‌های آمریکایی استدلال می‌کنند که پنتاگون ضمن اجتناب از حمله مستقیم به ایران، باید با حملات بیشتر، زیرساخت‌های نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، سوریه و یمن را از کار بیندازد و در عین حال، با سازوکارهای سایبری عملیات نظامی تهران در خارج از ایران را مختل کند.

میک مالروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمريكا در امور خاورمیانه، با انتقاد از مفهوم «بازدارندگی نظامی» گفت: «وقتی ایران یا گرو‌های نیابتی‌اش به ما حمله کنند و حملات را تشدید کنند، این بدان معنا است که بازدارندگی کارساز نیست.»

با این حال، دولت بایدن و مقام‌های اسرائیل تاکید دارند که اولویت آن‌ها در حال حاضر «ریشه‌کن کردن» حماس در غزه است؛ بدون آنکه به ایران و دیگر نیروهای نیابتی‌اش اجازه دهند وارد این نبرد شوند. مقام‌های کاخ سفید و اسرائيل در حالی که از حملات گروه‌های نیابتی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، با اشاره به دو سخنرانی مهم سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، معتقدند که این حملات بر ماموریت اصلی اسرائیل تاثیری ندارد.

سمافور به نقل از یاکوف آمیدور، مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نوشت با اینکه اسرائیل گروهای نیابتی جمهوری اسلامی را در مقابلش دارد، «تهران از آن‌ها به شیوه‌ای بسیاربسیار محتاطانه استفاده می‌کند». او معتقد است اینکه گفته می‌شود بازدارندگی ترکیبی اسرائیل و آمریکا در برابر ایران عمل نکرده است، صحیح نیست.

این گزارش نتیجه می‌گیرد که ممانعت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از ورود حزب‌الله به شمال اسرائیل و تحرکات نظامی محدود دیگر نیروهای نیابتی تهران، نشان می‌دهد که تهران نمی‌خواهد این «دارایی‌های راهبردی‌اش» را به خطر بیندازد.

بنا به تخمین اسرائیل و آمریکا، حزب‌الله ۱۵۰ هزار موشک و راکت دارد که در صورت ورود به این جنگ، بیشترشان از بین خواهند رفت. به گفته مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، «جمهوری اسلامی حاضر نیست توانمندی‌های حزب‌الله را قربانی کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy