Friday, Nov 17, 2023

صفحه نخست » شرط حماس برای اسرائیل در مذاکرات آزادی گروگان‌ها

hbanner.jpgایندیپندنت فارسی - شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌نقل از دو مقام اسرائیلی و یک فرد آگاه دیگر نوشت که حماس از اسرائیل خواسته است که پرواز پهپادهای تجسسی بر فراز غزه را متوقف کند. آنان گفتند که این خواست بخشی از درخواست گروه تروریستی حماس از اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در ازای آزادی گروگان‌ها است.

اسرائیل این امکان را دارد که عملیات نظامی را چند روز متوقف کند تا شمار زیادی از گروگان‌های اسیر در دست حماس در نوار غزه آزاد شوند. اما چنان‌که منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند، بعید است که اسرائیل درخواست حماس برای توقف عملیات تجسسی پهپادهای بر فراز غزه را بپذیرد، زیرا این به معنای گم کردن مسیر تحرک عوامل حماس و از جمله هرگونه تلاش آن‌ها برای تغییر جای گروگان‌ها در نوار غزه است.

درخواست حماس در مورد توقف پرواز پهپادهای تجسسی اسرائیل قبلا گزارش نشده بود و مشخص نیست که آیا این درخواست روی میز مذاکرات باقی می‌ماند یا اینکه اسرائیل آن را رسما رد کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ارتش اسرائیل در طول عملیات نظامی‌اش تقریبا هر روز ساعت‌ها پهپادهای تجسسی را در آسمان غزه به پرواز درمی‌آورد و از آن‌ها به‌عنوان ابزار اصلی نظارت بر میدان نبرد استفاده می‌کند.

اسرائیل با آنکه تمایل زیادی به آزادی گروگان‌های اسیر در دست حماس دارد، اما می‌گوید گروه شبه‌نظامی حماس از هر توافقی برای ضربه زدن به برتری نظامی اسرائیل و سازمان‌دهی مجدد استفاده می‌کند.

توقف در نبرد اسرائیل را ملزم می‌کند که پهپادهایش را از حریم هوایی غزه دور نگه دارد. در این صورت، یکی از مهم‌ترین راه‌های اسرائیل برای رصد تحرک‌های حماس از دست می‌رود. در نتیجه، حماس امکان می‌یابد تا قبل از پایان آتش‌بس موقعیت نیروهایش را تغییر دهد و مکان نگهداری گروگان‌های اسرائیلی را عوض کند.

پنتاگون نیز پهپادهای تجسسی آمریکایی را بر فراز غزه به پرواز درآورده است تا از تلاش‌های اسرائیل برای یافتن گروگان‌ها، که ۱۰ شهروند آمریکایی نیز میانشان است، حمایت کند. مقام‌های آمریکایی گفتند از اطلاعاتی که این پهپادها جمع‌آوری می‌کنند برای اجرای حمله‌های مرگ‌بار استفاده نمی‌کنند.

طرف‌های مذاکره‌کننده- اسرائیل، حماس، و آمریکا، با میانجیگری قطر- در تلاش‌اند که بر سر برخی مسائل به توافق برسند. به گفته منابع آگاه، این مسائل از جمله شامل تعداد روزهای توقف درگیری و شمار گروگان‌هایی است که باید آزاد شوند.

سی‌ان‌ان همچنین به‌نقل از یک فرد مطلع نوشت که جو بایدن روز جمعه با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، تلفنی گفت‌وگو کرده است. قطر میانجی مذاکرات میان حماس و اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها بوده است. سران دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز در این مذاکرات حاضر بودند.

گروگان‌هایی که قرار است در مرحله اول آزاد شوند زنان و کودکان‌اند. حماس همچنین خواستار آزادی هم‌زمان زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل شده است. گفته می‌شود که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و سوخت بیشتر به نوار غزه از دیگر درخواست‌های حماس است. حماس همچنین خواسته است فلسطینی‌هایی که به جنوب غزه گریخته‌اند بتوانند به شمال بازگردند.

منابع سی‌ان‌ان گفته‌اند که هیچ تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد و رسیدن به هر گونه توافق احتمالی چند روز طول می‌کشد.

تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، روز جمعه گفت که اسرائیل برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه در غزه و بدون ارتباط با آزادی گروگان‌ها زیر «فشار زیاد بین‌المللی» است و گفت که اسرائیل حاضر به پذیرفتن این درخواست نیست.

او گفت:‌ «تنها زمانی که بدانیم گروگان‌ها در تعداد زیاد، بدون آنکه در خدمت هدف‌های نمایشی حماس باشد، آزاد شوند، با آتش‌بس موافقت خواهیم کرد و حتی آن موقع نیز این آتش‌بس بسیار کوتاه خواهد بود.»

منابع خبری می‌گویند مقام‌های ارشد دولت بایدن، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی خاورمیانه، و ویلیام برنز، مدیر سیا، پیگیرانه برای خروج گروگان‌ها از غزه تلاش کرده‌اند. مک‌گورک با همین هدف به خاورمیانه سفر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy