Sunday, Nov 19, 2023

صفحه نخست » روزالین کارتر درگذشت

rosalyn.jpgرادیو فردا - روزالین کارتر، بانوی اول پیشین آمریکا و فعال حقوق‌بشری و سلامت روان در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

خانواده کارتر روز یکشنبه ۲۸ آبان این خبر را اعلام کرد.

خانم کارتر، همسر جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فاصله سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱، چند ماه پیش به بیماری دمانس (زوال عقل) دچار شده بود و روز گذشته نوه او با انتشار پیامی خبر داد که خانم کارتر بستری شده است.

مرکز کارتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روزالین کارتر با آرامش و در کنار خانواده‌ در خانه‌اش در پلینز، جورجیا درگذشت.

carters.jpgهمسرش، جیمی کارتر ۹۹ ساله نیز در بیانیه‌ای گفت: «روزالین شریک همراه من در تمام کارهایی بود که تا به حال انجام دادم. او به من راهنمایی‌های عاقلانه و تشویق‌هایی می‌کرد که به آن نیاز داشتم. تا زمانی که روزالین در دنیا بود، همیشه می‌دانستم که کسی مرا دوست دارد و حمایت می‌کند».

آقای کارتر در ۲۱ سالگی با روزالین ۱۸ ساله ازدواج کرد و طولانی‌ترین زندگی خانوادگی را در میان خانواده‌ رؤسای جمهور آمریکا را رقم زدند.

او در دوران بانوی اولی آمریکا در کنار ایفای نقش به عنوان مشاور رئیس‌جمهور، تلاش‌های زیادی برای اصلاحات دولتی در رابطه با سلامت روان کرد و کمک نمود قوانینی برای مراقبت‎‌های بهداشتی روان در آمریکا به اجرا گذاشته شود.

خانم کارتر ماه مه امسال به بیماری دمانس مبتلا شد. آقای کارتر نیز طی سال‌های گذشته بیمار و تحت مراقبت بود؛ اما ژوئن امسال اعلام کرد از درمان پزشکی چشم پوشیده و مراقبت در خانه را انتخاب کرده است.

پیمان صلح میان اسرائیل و مصر در دوران ریاست جمهوری او امضا شد؛ اما این دوران با چالش‌های زیادی نیز همراه بود.

او در دوران ریاست جمهوری خود با چالش تورم، همچنین بحران انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری طولانی‌مدت دیپلمات‌های آمریکایی در تهران مواجه شد و نهایتا در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۱۹۸۱، انتخابات را به رونالد ریگان از حزب جمهوری‌خواه باخت.

او و همسرش بعد از ترک کاخ سفید، زندگی خود را معطوف به فعالیت‌های حقوق بشری در آمریکا و سطح جهانی کردند.

آقای کارتر سفرهایی به کوبا، کره شمالی، سودان و دیگر کشورهای درگیر با ایالات متحده کرد و در سال ۲۰۰۲ برنده جایزه صلح نوبل شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy