Tuesday, Nov 21, 2023

صفحه نخست » آقای رضا پهلوی کِراون پِرَنسی برای هیچ و پوچ، مگر اینکه...، پرویز حاتمی

Reza_Pahlavi.jpg

نظری که همیشه بوده و هست اینست که نیّت آقای رضا پهلوی از فعالیت های سیاسیش شاه شدن و باز گرداندن دوباره سلسله پهلوی است. پیرس مورگان در مصاحبه هشتم نوامبر ۲۰۲۳ با آقای رضا پهلوی (۱) این سؤال را به نحوی مطرح کرد. او پرسید اگر نابودی حماس به تغییر رژیم در ایران بی انجامد آیا شما به ایران بر میگردید و پادشاهی را که در سال ۱۹۷۹ از پدر شما گرفته شد را بدست میگیرید؟ آقای رضا پهلوی با مقدمه دو دقيقه ای کلیشه ای همیشگیش در مقام بیکاره همه کاره که به آن میپردازم در اول به سؤال پیرس مورگان جواب مستقيم نداد.پیرس مورگان با مطرح کردن دوباره پرسش که خواستار جواب یک لغتی آری یا نه در مورد آن شد ادامه داد اگر این فرصت برای شما دمکراتیک باشد آیا شما قبول میکنید که شاه بشوید. اقای رضا پهلوی اینبار با مقدمه ای هفتاد و شش لغتي که به انتقاد نرم پیرس مورگان از او انجامید این شائبه را برای او ایجاد کرد که جواب آریست. بعد از آینکه پیرس مورگان گفت خوب من فرض میکنم جواب شما آریست، آقای رضا پهلوی گفت بله اگر این فرصت به من داده شود حاضرم شاه بشوم.
مقدمه ای کلیشه ای که آقای رضا پهلوی هميشه در جواب این سؤال میگوید اینست. من به دنبال هیچ مقام و منسبی نیستم اما بعد از فروپاشی (۲) فقط در مقام بیکاره همه کاره در ضمن تشکیل دولت تا امور مملکت را اداره کند در پی ایجاد مجلس مؤسسانی منتخب مردم هستم تا نوع حکومت آینده ایران و قانون اساسی آنرا تعیین کرده و آنرا به رفراندم مردم برای تأیید نهائی بگذارد.

حال برگردیم به داستان خطاب شدن آقای رضا پهلوی بعنوان کِراون پِرَنس (۳) توسط بعضی از مصاحبه کنندگان که فکر میکنم تازگیها ابداع شده. این بر میگردد به سوگند او در تاجگذاری نهم آبان ۱۳۵۹ برابر با سی و یکم اکتبر ۱۹۸۰ که خود را پادشاه قانونی ایران شمرد. مثلاً پیرس مورگان در مصاحبه نوامبر ۲۰۲۳ (۱) او را اینگونه خطاب کرد اما در مصاحبه سال ۲۰۱۱ از لقب پِرَنس خالی استفاده کرد. فرانس۲۴ هم در مصاحبه یکماه پیشش او را رضا پهلوی خالی خطاب نمود.
سوگند آقای رضا پهلوی در تاجگذاری نهم آبان ۱۳۵۹ برابر با سی و یکم اکتبر ۱۹۸۰ در مصر.
بنام خدا و بر اساس قانون اساسی و متمم آن (منظور قانون اساسی استبدادی پدرش است) از امروز نهم أبان ۱۳۵۹ هجري شمسی در سن ۲۱ سالگی آمادگی قبول مسؤلیت ها و تعهدات خود بعنوان پادشاه قانونی ایران را اعلام میدارم.
حال فرض میکنیم فروپاشی انجام شده و آقای رضا پهلوی هم برگشته اند ایران. در ایران قرار است تا تعیین حکومت بعدی در پروسه یک رفراندم، دولتی بر اساس قوانینی موقت که با توجه به اعلامیه جهانی حقوق بشر است ایران را اداره کند. در این صورت سوگند و کِراون پِرَنس بودن آقای رضا پهلوی حداقل تا تعیین حکومت بعدی برای هیچ و پوچ است. انتخاب بعدی مردم هم میتواند دوباره پادشاهی شود اما لزوماً پهلوی نباشد. بهر حال تمام شور بختی هائی که گریبان ایران، ایرانی، خانواده خود آقای رضا پهلوی، و جهان را گرفته نحوه حکومت استبدادی پدر بزرگ و پدرش بوده که تنها و تنها عامل تعیین کننده در بر سرکار امدن حکومت جمهوری اسلامی شد. خود آقای رضا پهلوی از آنچه پدرانش کردند سلب مسؤلیت کرده و خواسته او را بر اساس آنچنان که آنها بودند و کردند قضاوت نکنند(۴). در اینصورت هر ایرانی ۲۱ ساله هم میتواند ادعای پادشاهیِ خانواده اش را کند. خود آقای رضا پهلوی هم نه تنها جمهوری را به پادشاهی ترجیح میدهد بلکه درب برای هر که شاه شد، شاه شد را هم باز گذاشته(۵). پس مشکلی نیست.

اما داستان مگر اینکه. همانطور که در طی مصاحبه با پیرس مورگان مشخص شد که ایشان مشکلی با پادشاه شدن ندارند. آقای رضا پهلوی هیچ مشکلی هم با بازگشت سلسله پهلوی که مطابق با سوگندی که در طی آن او را به مقام کِراون پِرَنس شدن رساند هم در طی انجام پروسه رفراندم ندارد که هیچ، با تمام نیرو هم در پی به ثمر رساندن آنست. در حالیکه من در پی نوشتن این قسمت از مقاله بودم ناگهان مانند شاهدی از غیب بیانیه «آغاز کنشگری ستاد مرکزی پادشاهی خواهان» (۶) در چهار بند منتشر شد که بر اساس بند چهارم آن «باور به تداوم و ترمیم قانونِ اساسی مشروطه تا تشکیل مجلس موسسان» بعد از فروپاشی، دقیقاً بدنبال همینست. بزبان دیگر این یعنی باز میگردیم به حکومت پهلوی آقای رضا پهلوی هم میشوند پادشاه موقتی ایران. بعد در طی پروسه که آقای رضا پهلوی همیشه تعریف میکند حکومت آینده و قانون اساسی آن توسط مردم تعیین میشود. این داستان تداعی مهر ماه ۱۳۵۷ است. وقتی که به پدر ایشان پیشنهاد رفراندم برای تعیین حکومت آینده در ایران را دادند و او با قبول نکردن آن این فاجعه جهانی را که شرحش را همه دانند رقم زد. حالا آقای رضا پهلوی میگوید برگردیم به آن دوران ولی اینبار من در مقام شاه رفراندم را قبول دارم. یکی نیست بگوید ما را مسخره کردی یا خودت را.
اقای رضا پهلوی جایزه ای بنام صراحت کلام از ارگانی بنام «لاگ کَبین ریپابلیکَن» (۷) بدلیل خواستار فشار حد اکثری بر حکومت جمهوری اسلامی و حمایت حد اکثری از ایرانیان شدند دریافت کردند. البته بسیار بسیاری شخصیت های مستحق تر از آقای رضا پهلوی در این مورد وجود دارند اما در مورد استحقاق دریافت جایزه صراحت کلام از حکومت جمهوری اسلامی یگانه میباشد و رقیبی ندارد. آقای رضا پهلوی با صراحت گفته است، اگر ایرانیان بخواهند اسلام ستیزی کنند همن بهتر که جمهوری اسلامی بماند و با اینکه میداند چندین میلیون ایرانی غیر شیعه وجود دارند گفت شیعه گری در ماهیت ایرانیان است.

پرویز حاتمی



جستجو در یوتیوب:
Piers Morgan Interview Reza Pahlavi
مدت مصاحبه چهارده دقيقه و پانزده ثانيه است


بعد از فروپاشی تکیه کلام آقای رضا پهلویست. حالا کی قراره این زنگوله را بندازه گردن گربه خدا داند


Crown Prince
کِراون پِرَنس به معنى ولیعهد است، اما آقای رضا پهلوی بر اساس سوگندش آنرا به منزله پادشاه ایران بودن تلقى میکند.


جستو در یوتیوب
سخنرانی رضا پهلوی در نشست خبری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ. مدت ۱۸:۳۱ دقیقه از دقیقه ۱۴:۵۰


جستو در اینترنت: رضا پهلوی: نظام جمهوری را به پادشاهی ترجیح می دهم


جستجو در انترنت
آغاز کنشگری ستاد مرکزی پادشاهی خواهان


Log Cabin Republican Outspoken Award



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy