Tuesday, Nov 21, 2023

صفحه نخست » حماس جزئیاتی از «معامله» با اسرائیل را منتشر کرد

hamasIsr.jpgرادیو فردا - در حالی که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که جزییات معامله این گروه با اسرائیل به‌زودی از سوی قطر اعلام خواهد شد، حماس خود، جزئیاتی از این توافق احتمالی را در رسانه‌های منتسب به این گروه منتشر کرد.

حماس گفته است که این توافقِ مرحله به مرحله شامل آتش‌بس پنج روزه از سوی اسرائیل در برابر آزادی ۵۰ تن از اسرائیلی‌های ربوده شده و شهروندان غیراسرائیلی غیرنظامی است.

این بیانیه حاکی است که حماس موافقت کرده هر ۱۰ نفر از ۵۰ اسرائیلی ربوده شده را در یک مرحله آزاد کند.

حماس مدعی است که اسرائیل با آزادی ۳۰۰ تن از زندانیان فلسطینی شامل زنان و کسانی که هنگام زندانی شدن نوجوان بودند، موافقت کرده است.

براساس جزییات منتشره از سوی حماس، همچنین اسرائیل پذیرفته که روزانه ۳۰۰ کامیون حامل غذا، کمک‌های دارویی و سوخت «برای تمامی بخش‌های غزه» وارد این باریکه شود.

این گروه مدعی است که آتش‌بسی که اسرائیل پذیرفته، شامل «توقف کامل پروازهای اسرائیلی بر فراز غزه خواهد شد» اما در بخش‌های شمالی باریکه غزه اسرائیل روزانه پرواز پهپادها و هواپیماهای خود را هر روز به مدت ۶ ساعت متوقف خواهد کرد.

اسرائیل این بیانیه را هنوز تأیید نکرده و قطر که میانجی‌گر اصلی بوده، در این خصوص بیانیه صادر نکرده است.

جزییات چنین معامله احتمالی به اختلافاتی در جامعه اسرائیل منجر شده و بسیاری از خانواده‌های بیش از ۲۰۰ اسرائیلی ربوده شده، از احتمال طولانی‌تر شدن دوران رنج عزیزان خود در دست حماس و سایر گروه‌های فلسطینی در غزه به‌شدت نگران شده‌اند.

برخی خبرنگاران در رسانه‌های اسرائیل گفتند اصرار حماس به توقف پروازهای اطلاعاتی و عملیاتی پهپادها و جنگنده‌های اسرائیل در روزهای آتش‌بس، کوشش حماس برای جابه‌جا شدن سران پنهان شده آن و انتقال اسرائیلی‌های ربوده شده به اماکن دیگر غزه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy