Wednesday, Nov 22, 2023

صفحه نخست » حمله مرگبار آمریکا به نیروهای نیابتی ایران + واکنش عراق

niabati.jpgرادیو فردا - بغداد حملات هوایی سه‌شنبه ‌شب به مواضع گروه کتائب حزب‌الله عراق، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که منجر به کشته شدن هشت عضو این گروه شد را محکوم کرد.

دولت عراق روز چهارشنبه اول آذر اعلام کرد که حملاتِ بدون هماهنگی آمریکا با مقامات عراقی موجب تشدید خطرناک تنش‌ها می‌شود.

آمریکا از سه‌شنبه هفته جاری در پاسخ به بیش از ۶۰ حمله گروه‌های نیابتی ایران در منطقه، دو بار مواضع این گروه‌ها در عراق را هدف قرار داده و مرکز عملیات، فرماندهی و پایگاه کتائب حزب‌الله را منهدم کرده است.

به‌رغم حملات مداوم نیروهای نیابتی ایران در عراق به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۱۵ مهر، واشینگتن برای جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه، در پاسخ به این حملات خویشتن‌داری کرده بود.

آمریکا پیشتر سه حمله به مواضع نیروهای نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه انجام داده بود؛ گرو‌ه‌هایی که با کتائب حزب‌الله عراق نیز در ارتباط و همکاری هستند.

کتائب حزب‌الله اعلام کرده که در حملات آمریکا به مواضعش در جرف الصحر، واقع در جنوب بغداد، هشت عضو این نیرو کشته شده‌اند.

یک روز قبل نیز حملات آمریکا به مواضع این گروه یک کشته برجا گذاشت.

آمریکا می‌گوید نیروهایش در پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب بغداد با موشک‌های بالستیک دوربرد مورد حمله قرار گرفته‌اند که منجر به زخمی شدن هشت نفر و آسیب‌های جزئی به زیرساخت‌ها شده است و در پی آن جنگنده‌های آمریکا مواضع کتائب‌حزب‌الله را هدف قرار دادند.

این گروه شبه‌نظامی با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرده است که در صورت ادامه حملات ایالات متحده، به مجموعه وسیع‌تری از اهداف حمله خواهد کرد.

دولت عراق در بیانیه روز چهارشنبه خود حملات ایالات متحده را «نقض آشکار حاکمیت و تلاش برای برهم زدن وضعیت باثبات امنیت داخلی» خواند و آن را محکوم کرد: «این حملات نقض نقش مستشاری نیروهای بین‌المللی در عراق برای مبارزه با بقایای داعش است».

با این‌حال دولت عراق گفته است که حملات گروه‌های مسلح در کشور به مواضع آمریکا، برخلاف منافع ملی عراق است.

آمریکا هفته گذشته نیز چند عضو ارشد کتائب حزب‌الله عراق را تحریم کرده بود.

ایالات متحده ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد و هدف آن مشاوره و کمک به نیروهای محلی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy