Friday, Dec 1, 2023

صفحه نخست » وال‌استریت ژورنال: اسرائیل خود را برای تروذ رهبران ارشد حماس آماده می‌کند

terror.jpgکیهان لندن - روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که سرویس‌های امنیتی این کشور خود را برای حذف رهبران حماس که در لبنان، قطر یا ترکیه ساکن هستند آماده می‌کنند.

براساس این گزارش که ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) منتشر شد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به نهادهای امنیتی این کشور دستور داده روی طرح‌هایی برای تعقیب رهبران حماس کار کنند.

یکی دیگر از مسائلی که دولت اسرائیل درگیر آن است وضعیت نیروهای عضو حماس و جهاد اسلامی است که در غزه حضور دارند.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد در حالی که نیروهای اسرائیلی برای حمله مجدد علیه رهبران ارشد حماس در نوار غزه آماده می‌شوند، رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل با این چالش روبرو هستند که در مورد هزاران ستیزه‌جو که پایگاه قدرت این گروه هستند، چه کاری می‌بایست انجام دهند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

برای مقابله با این مشکل، برخی مقامات اسرائیل و ایالات متحده در حال بحث در مورد ایده اخراج هزاران شبه‌نظامی سطح پایین از غزه به عنوان راهی برای کوتاه کردن دوران جنگ هستند. این ایده، یادآور محاصره بیروت توسط اسرائیل در سال ۱۹۸۲ است. در آن دوران، یک توافق با میانجیگری آمریکا به یاسر عرفات رهبر وقت فلسطین و حدود ۱۱هزار شبه‌نظامی فلسطینی اجازه داد از لبنان فرار کنند و به تونس بروند.

یکی از گزینه‌های پیشنهادی در مورد آینده غزه که در اتاق فکر ارتش اسرائیل تدوین شده پیشنهاد ایجاد «مناطق امن عاری از حماس» است. در این طرح یک تشکیلات جدید با حمایت عربستان سعودی و امارات و اردن این منطقه را اداره می‌کند.

همچنین گفتگوهای جداگانه‌ای بین آمریکا و اسرائیل در مورد انتقال شبه‌نظامیان حماس و خانواده‌های آنها به خارج از نوار غزه، با هدف ارائه راهی به برخی از شبه‌نظامیان و تسهیل بازسازی غزه پس از پایان جنگ در جریان است.

گفته می‌شود آمریکا و اسرائیل در مورد نقش احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس مستقر در کرانه باختری در اداره‌ی غزه اختلاف دارند.

در عمل فعلاً نقشه راه دقیقی در مورد سرنوشت شبه‌نظامیان حماس و خانواده‌های آنها در این باریکه وجود ندارد.

یکی از گزینه‌ها مجبور کردن شبه‌نظامیان رده پایین حماس به خروج آنان از غزه است تا از روی کار آمدن دوباره این گروه جلوگیری شود. بر اساس آمار حدود ۳۰ هزار شبه‌نظامی در نوار غزه حضور دارند.

یکی از گزینه‌های مقامات اسرائیل کشتن رهبران ارشد حماس است. بسیاری از آنها از جمله اسماعیل هنیه و خالد مشعل در سایر کشورهای منطقه پناه گرفته‌اند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام اسرائیلی می‌نویسد نمی‌داند که شبه‌نظامیان حماس گزینه خروج از غزه را می‌پذیرند یا نه، زیرا به گفته او، آنها از «سازمان آزادیبخش فلسطین» تندروتر و با ایده‌های جمهوری اسلامی مرتبط هستند.

از سوی دیگر هنوز هیچکدام از دولت‌های مسلمان منطقه به ویژه دولت‌های عربی نپذیرفته‌اند که شبه‌نظامیان حماس و خانواده آنها را بپذیرند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy