Monday, Dec 4, 2023

صفحه نخست » صرافی بایننس ایرانی‌ها را خانه خراب کرد

bitcoin.jpgاعتماد نوشت: ایرانی‌ها از سال 1397 تا 1401 در حدود 8 میلیارد دلار معامله ارز دیجیتال داشته‌اند. در شماره اخیر اکونومیست (22 نوامبر) آمده است که ایرانی‌ها در یک سال اخیر یک میلیارد دلار ارز دیجیتال مبادله کرده‌اند.

داوود میدری - اکونومیست - در 22 نوامبر 2023 (اول آذر 1402) از قطعی شدن جرایم مالک صرافی بایننس (Binance) به حبس بلندمدت خبر داد. صرافی بایننس باید 4 میلیارد و 200 میلیون دلار و مالک باید 50 میلیون دلار جریمه پرداخت کنند. این بزرگ‌ترین جریمه مالی است که خزانه امریکا از فردی وصول خواهد کرد. از جمله جرایم این شرکت پنهان‌سازی هویت افراد مختلف از جمله ایرانیان بوده است. 12 هزار و 500 ایرانی در این صرافی ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کردند که فعلا دارایی آنها نیز راکد خواهد ماند تا در مورد این شرکت بررسی بیشتری صورت بگیرد.

مالک این صرافی سومین صراف ارز دیجیتال است که به زندان و جرایم سنگین محکوم شده است. در نوامبر سال گذشته یعنی دقیقا یک سال قبل نیز رویترز از معاملات گسترده ایرانی‌ها در ارز دیجیتال خبر داد. براساس گزارش رویترز ایرانی‌ها از سال 1397 تا 1401 در حدود 8 میلیارد دلار معامله ارز دیجیتال داشته‌اند. در شماره اخیر اکونومیست (22 نوامبر) آمده است که ایرانی‌ها در یک ‌سال اخیر یک میلیارد دلار ارز دیجیتال مبادله کرده‌اند. این ارقام برای اقتصاد ایران بزرگ هستند و اثرات کلان بر اقتصاد ایران و اقتصاد خانوارها داشته است.

قوانین امریکا تبادل مالی را برای برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی محدود کرده است. این به معنی است که شرکت‌ها باید اطلاعات دقیقی از مشتریان خود داشته باشند. بایننس برای اولین ‌بار مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب را تسهیل کرد و فقط برای افتتاح حساب یک ایمیل نیاز بود. در نتیجه در سال‌های 1396 تا 1400 بایننس به حجم زیادی از نقدینگی دست پیدا کرد و موفق شد سهم زیادی از بازار تجارت ارز را به دست آورد. بسیاری از حساب‌هایی که به عنوان شهروندان امریکایی درست شده بود و با آن تبادل بیت کوین می‌کردند در ایران ساخته شده بود.

اما همه اشتباهات بایننس سهوی نبوده و در برخی موارد عمدا خلاف قانون عمل کرده است. شواهد بسیاری نشان می‌دهد بایننس قوانین مالی را رعایت نکرده یا فکر می‌کرده که این قوانین شامل ارز دیجیتال نمی‌شود.

آقای ژایو و سایر مدیرانش مدعی شده بودند که حساب کاربران ایرانی و کره‌شمالی را بلوکه کرده‌اند. اما این ادعا صحت نداشت و هیچ اقدام به خصوصی در راستای قطع دسترسی این کاربران نکرده‌اند. در کیفرخواست مطرح شده است که فقط در سال ۱۳۹۸ شرکت بایننس ۱۲ هزار و 500 کاربر فعال از ایران داشته است. در بستر مالی بایننس در کمتر از یک سال ایرانیان یک میلیارد دلار خرید و فروش ارز دیجیتال کرده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy