Tuesday, Dec 12, 2023

صفحه نخست » رئیسی از ترس دستگیری در ژنو، امیرعبداللهیان را بجای خود فرستاد

laklak.jpgکیهان لندن - اینکه زمامداران جمهوری اسلامی که متهم به جنایت علیه بشریت هستند، با وجود انواع و اقسام تحریم‌های اتمی و حقوق بشری و تروریستی همچنان با استفاده از «مصونیت سیاسی» نه تنها به کشورهای اروپایی رفت و آمد می‌‌کنند بلکه در مجامع بین‌المللی به سخنرانی نیز می‌پردازند، خود از ضعف‌های سیاست‌های جهانی است.

اما اینکه رئیسی قاضی مرگ مجبور شد از ترس دستگیری وزیر خارجه‌اش امیرعبداللهیان را بجای خود به ژنو بفرستد تا در «مجمع جهانی پناهندگان» شرکت کند، مدیون شکایتی است که بر اساس آن از مقامات کشور سوئیس خواسته شده تا رئیس جمهوری اسلامی را در جریان سفری که قرار بود انجام دهد دستگیر کرده و به اتهام جنایت علیه بشریت محاکمه کنند. جنایتی که شامل «مشارکت در نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های فراقضایی و...» می‌شود.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شکایت از سوی سه زندانی سابق تنظیم شده است.

پیشتر شکایتی مشابه از سوی ایرانیان مخالف رژیم در لندن و نیویورک نیز مطرح شده است.

ثبت شکایت از ابراهیم رئیسی در سوئیس با امضای طوماری علیه او در آستانه برگزاری مجمع جهانی پناهندگان

یورونیوز - ابراهیم رئیسی قرار بود در مجمع جهانی پناهندگان که از ۱۳ تا ۱۵ دسامبر در ژنو برگزار می‌شود شرکت کند، اما سازمان ملل متحد عصر دوشنبه اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، به جای آقای رئیسی هیأت ایرانی را رهبری خواهد کرد. بنابراین رئیس جمهوری ایران ممکن است اصلا به این سفر نرود.

در کشور سوئیس روز دوشنبه شکایتی تنظیم شد که به موجب آن از مقامات این کشور خواسته شده تا رئیس‌ جمهوری ایران را در جریان سفر این هفته به ژنو دستگیر کنند و او را به اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل اعدام‌های دسته جمعی مخالفان در سال ۱۹۸۸ میلادی (اعدام‌های سال ۶۷) محاکمه کنند.

«کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان / UNHCR» به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که «ایران یکی از کشورهای عضو سازمان ملل است و بنابراین به مجمع جهانی پناهندگان دعوت شده است».

سخنگوی این آژانس در ایمیل خود آورده است که «مضافا اینکه ایران یکی از بزرگترین کشورهای میزبان پناهندگان در بیش از ۴۰ سال گذشته است».

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

در ادامه این متن نیز اشاره شده است که «هیات ایرانی توسط وزیر امور خارجه رهبری خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شکایت در روز دوشنبه تنظیم شده است و از «آندریاس مولر» دادستان کل کنفدراسیون سوئیس می‌خواهد تا رئیس‌جمهور ایران را دستگیر کرده و کیفرخواستی را علیه او «به دلیل مشارکت در نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های فراقضایی و جنایات دیگر علیه بشریت» تنظیم کند.

این شکایت‌نامه از سوی سه زندانی سابق ایرانی تنظیم شده است؛ ولی دفتر دادستانی سوئیس هنوز وصول آن را تأیید نکرده است.

کشته شدگان اعدام‌های ۶۷ عمدتاً از حامیان سازمان مجاهدین خلق در ایران بودند. این گروه توسط ایران به عنوان یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود و در طول جنگ ایران و عراق، از بغداد حمایت می‌کرد.

شاکیان ادعا می‌کنند که شخصا می‌توانند رئیس جمهوری ایران را به عنوان یکی از افراد حاضر در «هیات مرگ» که دستور اعدام‌ها را صادر کرده شناسایی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy