Saturday, Dec 16, 2023

صفحه نخست » آتش‌سوزی‌‌های مشکوک در مراکز صنعتی؛ یک نماینده مجلس از احتمال «خرابکاری» می‌گوید

fire.jpgصدای آمریکا - یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در واکنش به آتش‌سوزی در برخی پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی ایران گفته است: برخی افراد به دلیل «نارضایتی‌ها»، عده‌ای به‌سبب «مشکلات خانوادگی» و بعضی‌ها نیز با «تبلیغات دیگران» به یک «عنصر خرابکار» تبدیل می‌شوند.

فریدون عباسی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اتفاقات چند وقت اخیر در پالایشگاه‌های کشور، به خبرگزاری «ایلنا» گفته است: «کلاً حوادث صنعتی اجتناب‌ناپذیر هستند؛ چراکه که ممکن است عملکرد نامطلوبی در آن صنعت به وجود آمده باشد.»

او با اشاره به اینکه از طرفی دیگر «خطای انسانی، خطای مدیریتی و خرابکاری» هم ممکن است علت اتفاقات اخیر باشد، افزوده است: ممکن است همه چیز درست باشد ولی «خرابکاری اتفاق بیفتد»، آیا باید بگوییم «چیزی نیست و امنیت همیشه برقرار است» و هیچ جا خدشه امنیتی نداریم؟ «خیر، نمی‌شود این را گفت.»

***

در چند ماه اخیر حوادث مشابهی همچون آتش‌سوزی پتروشیمی غدیر ماهشهر، آتش‌سوزی واحد پالایش نفتی و هیدروکربنی آشتیان، آتش‌سوزی پتروپالایش کنگان، آتش‌سوزی پالایشگاه اصفهان و آتش سوزی مینی پالایشگاه بیرجند به همراه انفجار در مسیر چندین خط لوله انتقال نفت و گاز در استان‌های مختلف ایران رویداده است.

فریدون عباسی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی با بیان اینکه «خرابکاری صنعتی» و «خرابکاری‌های غیرصنعتی» می‌تواند اتفاق بیفتد، افزوده است: یعنی این‌که «نفوذی» وجود داشته باشد و «مواد منفجره» را به حوزه صنعت بیاورد، یا با «خرابکاری» فشار را بالا ببرد، شیری که بسته است را باز کند و مسیر سیالی را تغییر دهد.

از جمله حریق‌های پر حاشیه چند ماه اخیر در حوزه نفت و گاز کشور، آتش‌سوزی در پالایشگاه بیرجند بود که کمتر از یک سال بعد از افتتاح، دچار «انفجار و آتش‌سوزی» شد.

به نوشته خبرگزاری «مهر»، این آتش‌سوزی در واحد تولید هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به وقوع پیوست که ۲۲ مخزن در آن مجموعه قرار داشت و از این میزان، دست کم ۱۵ مخزن میعانات گازی دچار حریق شد.

این آتش‌سوزی که مهار آن ۴ روز به طول انجامید و به گفته معاون استاندار خراسان جنوبی «خسارتی ۱۰ هزار میلیارد ریالی داشت»، موجب شد تا احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی و رئیس «شورای امنیت کشور» نیز بیست و یکم آذرماه در محل حریق که در بیرجند استان خراسان جنوبی بود، حضور یابد.

با این حال، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مدعی شده است: «در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم خرابکاری صورت گرفته است.»

او درباره این‌که آیا حادثه بیرجند در کمیسیون انرژی بررسی خواهد شد نیز اظهار داشته است: «مسئله‌اش به کمیسیون می‌آید و اعضای کمیسیون از مسئولان وقت گزارشی می‌خواهند.»

مقامات جمهوری اسلامی همواره سعی کرده‌اند تا علت اصلی رویدادهای اینچنینی را پنهان نگاه داشته و با اطلاع‌رسانی ناقص و یا ضد و نقیض، افکار عمومی را دچار سردرگمی کنند.

امروز، شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲ نیز رسانه‌های داخلی ایران از آتش‌سوزی در یکی از واحد‌های تقطیر نفت خام پالایشگاه اصفهان خبر دادند. جزئیات زیادی از این خبر منتشر نشده است و تنها گفته شده نیروهای امدادی به محل اعزام شده‌اند.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره جزئیات این حادثه به خبرگزاری‌های داخلی گفته‌است: واحد ۳ تقطیر پالایشگاه نفت اصفهان دچار حریق شده است و حریق در حال اطفا بوده و دود شدیدی منطقه را فرا گرفته، اما اوضاع تحت کنترل است. به گفته او علت وقوع حادثه در دست بررسی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy