Sunday, Dec 17, 2023

صفحه نخست » وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه: پس از هفتم اکتبر حکومت ایران پیروز راهبردی بحران خاورمیانه شد

fr.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ژان-ایو لودریان، وزیر دفاع و وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه، در گفتگو با هفته‌نامۀ "اکسپرس" گفته است که بحران جاری خاورمیانه یک پیروزی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و حملۀ هفتم اکتبر گذشته دامی بود که اسرائیل در آن گرفتار شد. او گفته است که ادامۀ خشونت‌های جاری به سود ایدئولوژی حماس و اسلامی شدن آرمان و مسئلۀ فلسطین تمام خواهد شد.

لودریان در توضیح این نظر گفته است که حکومت ایران فعلاً برندۀ راهبردی بحران خاورمیانه است، زیرا، جنگ فعلی میان اسرائیل و حماس پویش عادی شدن مناسبات اسرائیل و عربستان را متوقف کرده است. افزون بر این، حملۀ هفتم اکتبر تصور شکست‌ناپذیری اسرائیل را متزلزل ساخت و این پیروزی کمی برای جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه، این موفقیت، گفتمان رسمی حکومت ایران را در دفاع از مبارزۀ مسلحانه تقویت می‌کند. و بالاخره، به گفتۀ ژان-ایو لودریان، حکومت ایران اکنون از حمایت های خود از گروه‌های فلسطینی بهره‌برداری می‌کند، چون مسئلۀ فلسطین حالا به کانون مباحث تبدیل شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به همین خاطر، وزیر امور خارجۀ فرانسه گفته است که رهبران تهران برغم هیاهوی خود خوب می‌دانند که گسترش جنگ در منطقه که به درگیر شدن مستقیم یا غیرمستقیم ایران منجر خواهد شد به سود جمهوری اسلامی نیست. زیرا، آنها خوب می‌بینند که ادامۀ نبردهای جاری در غزه‌ نفوذ تهران را افزایش می‌دهد. افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران به موازات همین بحران، بی سر و صدا برنامه‌های اتمی، موشکی و فضایی خود را پیش می‌برد، همدستی و تبانی خود را با روسیه تقویت می‌کند و با عربستان و امارات نیز به توافقاتی می‌رسد.

با این حال، به گفتۀ ژان-ایو لودریان خطرات جنگ در منطقه مضاعف‌اند. به گفتۀ او جنگ فراگیر در خاورمیانه می‌تواند ثمرۀ یک خطا، یک حادثه باشد یا نتیجۀ اقدام نیروهای نیابتی ایران که می‌خواهند نقش مستقل بازی کنند.

ژان-ایو لودریان در جای دیگری از سخنان خود عمیقاً از وضعیت کنونی جنگ در غزه به ویژه پس از ازسرگیری نبردها ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان بن‌بست تراژیک یاد نموده و گفته است که این وضع یک آشوب پایدار و وضعیتی انفجاری در منطقه را به دنبال دارد.

وی با اشاره به خشونت‌های آبادی نشین‌های یهودی در کرانۀ غربی رود اردن علیه غیرنظامیان فلسطینی گفته است که خطر اشاعه جنگ در این بخش از سرزمین‌های فلسطینی و مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان بسیار جدی است و هشدارهای مهمی نیز در این باره به حزب‌الله و اسرائیل داده شده است.

وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه در ادامه گفته است که سازمان حماس فقط یک گروه تروریستی نیست، بلکه حامل ایدئولوژی‌ای است که از حمایت ساکنان غزه و کرانه غربی رود اردن و دیگر جاها برخوردار است. لودریان اشغال غزه توسط اسرائیل در پایان جنگ جاری را غیرقابل قبول و بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه را تنها راه‌حل برای تأمین امنیت اسرائیل و پیشگیری از بروز آشوب دانسته است. او همچنین خواستار یک آتش‌بس درازمدت در غزه شده مشروط به این که این آتش بس هم امنیت اسرائیل را تأمین کند هم حق فلسطینیان را برای تشکیل یک دولت مستقل به رسمیت بشناسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy