Saturday, Dec 23, 2023

صفحه نخست » خامنه‌ای خواستار مشارکت گسترده در انتخابات شد، حسن روحانی: مشکل است

khamRouhani.jpgخامنه‌‎ای نگران شرکت‌نکردن مردم در انتخابات شد

نتایج نظرسنجی یک موسسه حکومتی بیانگر مشارکت قطعی تنها ۲۷٬۹ درصد مردم در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ است. خامنه‌ای در چنین وضعیتی خواهان «برگزاری انتخابات باشکوه و با مشارکت پرشور مردم» شد.

***

رادیو فردا - رهبر جمهوری باردیگر از مردم ایران و مقامات خواست برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، به «بهترین شکل» آماده باشند.

او در دیدار با شماری از اهالی خوزستان و کرمان، بدون اشاره به ردصلاحیت‌های مربوط به این انتخابات از سوی شورای نگهبان، چنین درخواستی را مطرح کرده است.

نگرانی‌ مقامات حکومتی از احتمال مشارکت اندک مردم در دو انتخابات پیش رو به ویژه انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای ۱۴ خرداد امسال نیز در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خوانده بود.

او مدعی شده بود که «توپخانه‌های دشمن» از ۹ ماه پیش از برگزاری انتخابات مجلس مشغول «بمباران انتخاباتی» هستند.

خامنه‌ای در ادامه گفت که «نبود انتخابات» موجب برقراری «دیکتاتوری» یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» می‌شود.

حسن روحانی: «راضی کردن» مردم برای شرکت در انتخابات امسال «مشکل» است

رئیس‌جمهور پیشین ایران اذعان کرد که عده زیادی از شخصیت‌های سیاسی حاضر نشده‌اند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که قرار است اسفندماه برگزار شود، ثبت نام کنند. او همچنین به احتمال مشارکت پایین در انتخابات اشاره کرد.

حسن روحانی در جلسه‌ای که ۲۹ آذر تشکیل شده، اما محتوای آن روز شنبه، دوم دی‌ماه، منتشر شد گفت: «با دوستان زیادی گفت‌وگو کردم تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند یا در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کنند، خیلی‌ها حاضر نشدند. تردید آن‌ها این بود که نمی‌دانیم شورای نگهبان چه می‌کند و آیا مردم پای صندوق می‌آیند یا نه؟»

او که خود را برای شرکت در مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده در بخش دیگری از سخنان خود تأیید کرده که «راضی کردن مردم برای آمدن پای صندوق مشکل است» و در ادامه خواستار «تلاش» برای مشارکت مردم شده است.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی به شکل تلویحی احتمال شرکت تنها «۳۰ تا ۳۵ درصد» از واجدان شرایط در انتخابات اسفند امسال را مطرح کرد و گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه ۸۸ درصد واجدان شرایط پای صندوق رأی رفتند، حالا چطور ما بخواهیم انتخاباتی برگزار کنیم که مشارکت آن ۳۰ یا ۳۵ درصد باشد؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy