Monday, Jan 1, 2024

صفحه نخست » فیلم وحشتناک از زلزله ۷/۴ ریشتری امروز در ژاپن

eq.jpgدویچه وله - زلزله‌ای بزرگ به قدرت ۷.۶ ریشتر بخش‌هایی از ژاپن را لرزاند. مقامات ژاپنی نسبت به وقوع سونامی در شماری از استان‌ها هشدار داده و از مردم خواسته‌اند تا بلافاصله خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق مرتفع بروند.

ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه روز دوشنبه اول ژانویه (۱۱ دی) به وقت محلی در ژاپن (۵ و ۴۰ دقیقه بامداد به وقت ایران) زلزله‌ای بزرگ به قدرت ۷.۶ در مقایس ریشتر مناطق مرکزی و غربی ژاپن را به لرزه درآورد. کانون اصلی این زلزله در نوتو، شبه‌جزیزه‌ای در استان ایشیکاوا بوده است.

این زلزله بویژه در شهرهای اوزاکا و کیوتو نیز به شدت احساس شد. طبق گزارش‌ها، چند دقیقه پیش از آن نیز زلزله دیگری به قدرت ۵ ریشتر در این کشور رخ داده بود.

***

به دنبال این زلزله شدید، آژانس هواشناسی ژاپن در امتداد مناطق ساحلی در سه استان‌ایشیکاوا، نیگاتا و تویاما درباره احتمال وقوع "سونامی" هشدار داده و اعلام کرده است که ارتفاع امواج احتمالی می‌تواند دست‌کم به ۳ متر برسد.

***

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در نخستین واکنش، تلویزیون دولتی ژاپن از ساکنان منطقه نوتو در استان ایشیکاوا خواست که بلافاصله خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق مرتفع بروند تا از گزند سونامی احتمالی و همچنین زلزله‌های بعدی در امان بمانند.

این رسانه اعلام کرد که امواجی به ارتفاع چهار تا پنج متر در نزدیکی سواحل شهر نوتو دیده می‌شوند.

طبق گزارش رسانه‌های ژاپنی، موج‌هایی به ارتفاع حدودا ۱ و نیم متر در سواحلی همچون بندر واجیما دیده شده‌اند؛ کارشناسان به شدت نسبت به شکل‌گیری امواج بلند در سواحل غربی این کشور هشدار می‌دهند.

تا لحظه تنظیم این خبر هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت و تلفات جانی ناشی از این زلزله مخابره نشده است. در همین خصوص، سخنگوی دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری فوری اعلام کرد که مقامات این کشور در حال ارزیابی میزان خسارات و اقدام‌های بعدی هستند. او در عین حال به مردم بویژه ساکنان مناطق زلزله‌زده هشدار داد که "خود را برای زلزله‌های احتمالی بعدی آماده کنند."

در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و ویدئوهای پرشماری از لحظه وقوع این زلزله سهمگین منتشر شده است. در برخی از این تصاویر دیده می‌شود که بسیاری از جاده‌ها تخریب شده و شکاف‌هایی عظیم در آنها ایجاد شده است.

از استان ایشیکاوا نیز خبر می‌رسد که حدود ۳۶ هزار خانوار بدون برق مانده‌اند و بسیاری از مردم بلافاصله پس از وقوع زلزله، علیرغم سردی هوا اما با ترک منزل، خود را به خیابان‌ها رسانده‌اند.

در توکیو، پایتخت ژاپن نیز بسیاری از ساختمان‌ها به لرزه درآمدند. شماری از شبکه‌های تلویزیونی با قطع فوری برنامه‌های خود، عبارت "تخلیه" را با حروف بزرگ منتشر کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy