Monday, Jan 8, 2024

صفحه نخست » آقای وزیر میراث فرهنگی حکومت اسلامی، و اطلاعات نادرست‌اش، شکوه میرزادگی

Shokouh_Mirzadegi-2.jpgشنبه ۱۶دی (ششم ژانویه ۲۰۲۴) وزیر میراث فرهنگی رژیم اسلامی در پی بازدید از مسجد جامع قائن در استان خراسان جنوبی طبق معمول مقابل خبرنگاران حرف‌های بی ارتباطی را سرهم کرد و مثل همیشه پس از گفته‌های تکراری و دروغ‌های عوام فریبانه، که اگر چنین و چنان کنیم گردشگری مان رونق می‌گیرد، دو اظهار نظر فرمودند که درست از آن نوع اظهارنظرهای رهبران و مسؤولین رژیم است که اخیرا سعی دارند با زرنگی (یا بهتر است بگویم وقاحت) فرهنگ واپسگرای خود را به فرهنگ ایرانی و ملی ما بچسبانند. (۱)

این آقا در بخشی از حرف‌هایش می‌گوید: «در موقعی که غرب بویی از تمدن نداشته مردم ایران با ادیان مختلف با همدلی در کنار هم زندگی می‌کردند {و در آن زمان} در کنار مسجد آتشکده‌ای مربوط به دوران ساسانی وجودداشته است با این معنا که اگر مسجد ساختند به آتشکده نیز احترام گذاشته و با صلح و صفا زندگی کردند.»

اول این که مسجد جامع قائن چند قرن پس از حمله اعراب نومسلمان، (نه در کنار) که بر روی بخشی از یک آتشکده‌ی ساسانی ساخته شد. یعنی برای برپایی نیایشگاه خودشان، نیایشگاه مردمانی دیگر را ویران و یا پنهان کردند. (چون دهها نیایشگاه و آتشکده تاریخی که یا ویران شد و یا تبدیل به مسجد) و این اتفاقا در تضاد کامل با فرهنگ ایرانی ما بوده و هست که به همه‌ی مذاهب و مرام‌ها و عقاید احترام می‌گذارد و برخلاف فرهنگ این آقایان و اجدادشان که یا با بریدن سرها و گرفتن جزیه (در گذشته) و اعدام و زندان و شکنجه (اکنون) مردمانی را با مذاهب مختلف و یا مردمانی بی مذهب را وادار به قبول خودشان یا مذهب‌تان کرده‌اند

مورد دوم این که این آقا فرموده است: «خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی کشور است» و مدعی شده که «خراسان جنوبی رکورددار ثبت آثار در فهرست میراث جهانی در کشور است».

البته این آقا هیچوقت فرق بین «میراث فرهنگی جهانی» و «میراث فرهنگی ملی» را نفهمیده و نخواهد فهمید زیرا قبل از گرفتن پست وزارت میراث فرهنگی و تاریخی یک کشور که جزو ده کشور مهم جهان از نظر میراث فرهنگی ست، نه تنها هیچ تجربه یا دانشی در ارتباط با میراث فرهنگی و تاریخی ایران نداشته است بلکه در جاهایی مشغول به کار بوده است که اتفاقا از فرهنگ و تاریخ ایرانی، هم دور بوده‌اند و هم به نوعی از آن نفرت داشته اند» (۲)

البته که خراسان جنوبی هم چون دیگر استان‌های ایران برای همه‌ی عاشقان ایران عزیز است اما نمی‌شود استانی را صرف این که در آن امام یا امامزاده‌ای یا صدها مسجد قرار دارند برتر از دیگر استان‌ها نامید و به آثار تاریخی- مذهبی آن «میراث جهانی» نام داد.

از دو سال قبل از انقلاب اسلامی که ثبت میراث فرهنگی جهانی یونسکو شروع شد تا کنون برخی از آثار خراسان جنوبی به طور گروهی همراه با استان‌های دیگر در میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده است.

در حالی که استان فارس و سیستان و بلوچستان و اصفهان وتهران و خوزستان هر کدام‌شان چندین بار و بیشتر به تنهایی در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفته‌اند. (۳)

و ضمنا اگر که آثار مذهبی خراسان همچون آثار مذهبی دیگر استان‌ها صدها بار بیشتر از آثار فرهنگی و تاریخی ایران در این استان‌ها در فهرست «میرای ملی» (بی حساب و کتاب پس از انقلاب) جای گرفته هیچ ربطی به «میراث جهانی» که خوشبختانه تا به حال زیاد زیر بار ثبت آثار فرستاده شده از سوی این آقایان ندارد.

من سال هاست که در مطالبی تاکید کرده‌ایم که پس از گذار از حکومت اسلامی لازم است نسبت به آن چه که در «میراث ملی» پس از انقلاب جای گرفته تجدید نظر شود چرا که وقتی «قدمگاه خامنه ای» یا «دست خط مبارک امام خمینی» و صدها چون این برود زیر عنوان «میراث ملی» آن میراث دیگر نه تنها ملی نیست بلکه ضد ملی می‌باشد.

شکوه میرزادگی
www.savepasargad.com

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- https://www.isna.ir/news/
۲- شغل های قبلی ضرغامی:‌عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، سپاه پاسداران اسلامی، معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد، معاونت وزیر دفاع، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان صدا و سیمای حکومت،
۳- لیست آثار جهانی یونسکو در برخی استان ها:
استان سیستان و بلوچستان ۷ بار
استان فارس ۷ بار
استان خوزستان ۶ بار
استان تهران، اصفهان۴ بار
استان خراسان جنوبی ۴ بار همراه با چندین استان دیگر



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy